موتورسیکلت های چهار چرخ در قلعه سریزد چه می نمایند؟

به گزارش مجله افتخار، یزد ازجمله استان هایی است که نه تنها دربر گیرنده تعداد زیادی از آثار تاریخی ایران است بلکه بافت تاریخی آن در لیست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

موتورسیکلت های چهار چرخ در قلعه سریزد چه می نمایند؟

در این میان می توان از روستای سریزد به اسم یکی از کهن ترین شهرهای یزد نام برد. شهری که در بردارنده قدیمی ترین صندوق امانات است. وقتی از صندوق امانات نام به میان می آید بانک های امروزی در ذهنمان تصویر می شوند این درحالی است که قدیمی ترین صندوق امانات دنیا، در قلعه سریزد قرار گرفته است. قلعه ای با معماری منحصر به فرد که به منظور ذخیره سازی غلات و مواد غذایی، پول، طلا و زیورآلات روستاییان در مواقع هجوم و غارت و بلایای طبیعی در قالب صندوق امانات مورد استفاده قرار می گرفت.

گرداگرد این بنا را خندقی به عرض تقریبی 6 متر و عمق بین 3 تا 4 متر که اولین لایه دفاعی قلعه محسوب می شد، دربرگرفته و این قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تو در تو با برج و باروهایی بلند و تسخیرناپذیر است که به وسیله این خندق محصور شده است. البته این خندق این روزها علاوه بر نقش میراثی خود، به میدانی برای سواری موتورهای چهار چرخ ATV (موتورسیکلت چهارچرخ) بدل شده است.

موتورهای سیکلت چهارچرخ ازجمله وسایل تفریحی و سرگرم نماینده ای هستند که این روزها نه تنها در سواحل دریا و رمپ های کویر بلکه برای جذب عایدی در میراث فرهنگی و بناهای تاریخی مورد استفاده قرار می گیرند. در این میان بازدیدنمایندگان قلعه سریزد با پرداخت نفری 15 هزار تومان می توانند گرداگرد قلعه و در درون خندق تاریخی، با سرعت موتورسواری نمایند، جیغ بکشند و تنِ تاریخ را بلرزانند.

مططفی فاطمی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد) با اظهار بی اطلاعی از انجام چنین کارهایی در قلعه سریزد به ایلنا گفت: در یزد بیش از 200 هزار اثر تاریخی وجود دارد و تا زمانی که گزارشی از انجام تخلفات احتمالی در بناهای تاریخی به دست ما نرسد یا یگان حفاظت گزارش نکند، از شرایط آثار آگاه نمی شویم. اکنون هم باتوجه به آنکه هیچ گزارشی دراین خصوص دریافت ننموده ام بنابراین اطلاعی از این موضوع ندارم و نمی توانم چیزی بگویم.

البته او معتقد است: جنس خندق از گل است و از آنجا که این خندق پر شده بود و بعدها به وسیله سرمایه گذار مجدد کنده شد، سواری این موتور سیکلت ها در آن مسئله ای برای قلعه سریزد ایجاد نمی کند چراکه سازه بنا از بالای خندق آغاز می گردد و کاربری خندق فقط برای آب انداختن به میان آن بوده. اما به لحاظ شکل ظاهری برای یک بنای تاریخی، خیلی جالب نیست که موتورهای سیکلت چهار و سه چرخ در آن در تردد باشند.

بنابراین گزارش، قلعه سریزد در تاریخ 27 خرداد 1354 با شماره ثبت 1084 به اسم یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در حال حاضر بیشتر قسمت های قلعه بازسازی شده است. فاطمی گفت: پایه بنا روی خندق و با فاصله ای از خندق ساخته می شد و اکنون آسیبی متوجه قلعه سریزد نیست.

قلعه سریزد بنایی 3 طبقه با سازه خشت و گل است که 7790 مترمربع مساحت دارد و در روستای سریزد از توابع مهریز استان یزد واقع شده . این بنا 468 حجره دارد که هر کدام از آنها متعلق به یک خانواده بود تا اشیاء با ارزش خود را در آن نگهداری نمایند و در هنگام هجوم دشمن هم در این حجره ها پناه بگیرند بنابراین قلعه سریزد در واقع به اسم قدیمی ترین صندوق امانات بانکی تاریخ شناخته می گردد. گفته می گردد که این قلعه حدود 1400 سال قدمت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در ادامه به این نکته اشاره داشت: روستای سریزد از جمله منطقه ها نمونه گردشگری استان یزد است که دربرگیرنده چند کاروانسرا، چاپارخانه، بناهای تاریخی و... است و اکنون حدود 12 سال است که در اختیار یک سرمایه گذار برای بهره برداری است. این سرمایه گذار پس از بازسازی بناهای تاریخی درصدد بهره برداری برآمده و طی این سال ها از تخریب جلوگیری نموده. البته نمی دانم چطور شده است که درصدد انجام چنین کاری در قلعه سر یزد برآمده.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1697

به "موتورسیکلت های چهار چرخ در قلعه سریزد چه می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتورسیکلت های چهار چرخ در قلعه سریزد چه می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید