نتایج امیدوارکننده داروی تازه آلزایمر

به گزارش مجله افتخار، اخباری در جهان درباره پژوهش مرتبط با آلزایمر وجود دارد. در یک کار آزمایی سه مرحله ای شرکت دارویی امریکایی بایوژن (Biogen) و شرکت ژاپنی ایسائی (Eisai) در هفته جاری گزارش دادند که لکانماب (Lecanemab) یک آنتی بادی مونوکلونال تجربی پس از 18 ماه 27 درصد کاهش شناختی ناشی از بیماری الزایمر را نشان داده است.

نتایج امیدوارکننده داروی تازه آلزایمر

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، پژوهشگران ده ها سال است که به منظور یافتن درمانی برای آلزایمر تلاش می کنند. این نتایج تازه ما را در کجای مسابقه جهانی برای درمان این بیماری ویرانگر قرار می دهد؟

درباره کار آزمایی تازه چه می دانیم؟

حدود 2000 نفر مبتلا به آلزایمر زودرس در این کارآزمایی شرکت کردند که در مارس 2019 میلادی آغاز شد. برای نیمی از شرکت کنندگان دو تزریق لکانماب در هفته صورت گرفت در حالی که نیم دیگری از شرکت کنندگان دارونما دریافت کردند. در آغاز و سرانجام کارآزمایی پژوهشگران شدت علائم زوال عقل شرکت کنندگان را میزان گیری نمودند. پس از گذشت 18 ماه گروه درمان در مقایسه با گروهی که به آنان دارونما داده شد کاهش 27 درصدی علائم را شاهد بودند.

تارا اسپایرز جونز استاد تحلیل عصبی در موسسه تحقیقات زوال عقل بریتانیا در دانشگاه ادینبورو می گوید: اگر داده ها قابل بررسی باشد این واقعا یک خبر فوق العاده است. اگرچه این یک درمان نیست زیرا افراد را به حالت عادی باز نمی گرداند. کُند ساختن زوال شناختی و حفظ توانایی انجام فعالیت های عادی روزانه همچنان یک پیروزی بزرگ است زیرا افراد می توانند برای مدت طولانی تری با بیماری آلزایمر به خوبی زندگی کنند.

بیماری بدون درمان

بر اساس داده های بنیاد Bright Focus که پژوهش علمی در مورد آلزایمر را تامین می کند آلزایمر یک بیماری ویرانگر و تا به امروز غیرقابل درمان است که بیش از 50 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

نیکلاس ویلین پزشک فرانسوی و دانشیار نورولوژی (عصب شناسی) در دانشگاه سوربن به دویچه وله می گوید: وقتی به بیمار می گویید مبتلا به آلزایمر است از شما می پرسد چه کاری می توانید انجام دهید؟ آیا درمانی دارد؟ با این وجود، هیچ دارویی وجود ندارد. البته کارهای زیادی وجود دارد که ما می توانیم برای کمک به مبتلایان به آلزایمر انجام دهیم.

تا به امروز هیچ درمانی برای آلزایمر پیدا نشده که بتواند روند پیشرفت بیماری را متوقف یا معکوس سازد. اگرچه نتیجه کار آزمایی اخیر دلگرم کننده به نظر می رسد اما مقدماتی است و مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته است. پژوهشگران پیش از انجام پژوهش های بیش تر نسبت به حساب باز کردن بیش از میزان بر روی نتایج پژوهش اخیر هشدار می دهند.

چارلز مارشال مدرس ارشد و مشاور افتخاری متخصص مغز و اعصاب در موسسه سلامت جمعیت ولفسون در دانشگاه کوئین مری لندن که در این پژوهش مشارکت نداشته می گوید: مزایای ذکر شده نسبتا کم است و باید در برابر خطرات عوارض جانبی از جمله التهاب و خونریزی در مغز متعادل شود.

پروتئین های آمیلوئید و آلزایمر

بخشی از شور و شوقی که این داروی تازه در جوامع پژوهشی درباره آلزایمر برانگیخته اعتبار بالقوه ای است که از این نظریه کسب می کند که بیماری آلزایمر به شدت به پروتئینی به نام آمیلوئید بتا مرتبط است. مانند تمام داروهایی که به mab ختم می شوند که مخفف آنتی بادی مونوکلونال می باشد Lecanemab یک آنتی بادی است و به طور خاص پروتئین آمیلوئید بتا را هدف قرار می دهد.

آنتی بادی ها می توانند به مواد خارجی خاص مانند ویروس ها بچسبند و نقشی اساسی در نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن ما به عوامل بیماری زا ایفا کنند. انسان به طور طبیعی پروتئین آمیلوئید - بتا را تولید می کند این پروتئین در ژنی در کروموزوم 21 ما یکی از 23 جفت کروموزوم در بدن انسان رمزگذاری شده است. هنگامی که تعداد زیادی از این پروتئین ها در مغز انباشته می شوند می توانند پلاک هایی را تشکیل دهند که بسکمک از پژوهشگران باور دارند که می تواند علت آسیب ناشی از آلزایمر باشد. گفته می شود که لکانماب با پاکسازی این پلاک ها عمل می کند.

با این وجود، برخی از پژوهشگران به طور کامل در مورد ارتباط بین پروتئین آمیلوئید بتا و آلزایمر متقاعد نشده اند. ویلین می گوید: شواهد زیادی برای فرضیه آمیلوئید وجود دارد اما برخی هستند که فکر می کنند آمیلوئید عامل همه چیز در آلزایمر است در حالی که دیگران مانند من فکر می کنند آمیلوئید مهم است اما عوامل دیگری نیز دخیل هستند.

آدوکانوماب بایوژن

در سپتامبر 2016 میلادی شرکت بایوژن (Biogen) یک کار آزمایی سه مرحله ای را برای دارویی به نام آدوکانوماب (Aducanumab) آغاز کرد که پروتئین های آمیلوئید بتا را نیز هدف قرار می دهد. این کار آزمایی در مارس 2019 میلادی متوقف شد.

طبق بیانیه مطبوعاتی بایوژن این آزمایش لغو شد زیرا پژوهشگران معتقد بودند که مطالعات اجرا شده به اهداف اصلی شان نرسیده اند. دلایل توقف پژوهش هنوز معین نیست. با این وجود، چندین ماه بعد بایوژن تاییدیه سریع داروی آدوکانوماب را از سازمان غذا و داری امریکا (FDA) دریافت کرد. آژانس دارویی اروپا (EMA) اما این دارو را رد کرد.

در مقاله ای منتشر شده که از طریق دیوید ناپمن پژوهشگر کلینیک مایو و همکاران اش در نشریه آلزایمر و زوال عقل در نوامبر 2020میلادی منتشر شد اشاره شده بود که شواهد کافی وجود ندارد تا درخواست برای تایید این دارو توجیه پذیر باشد.

پیتر پاسمور پروفسور طب سالمندی و پیری در دانشگاه کوئینز بلفاست نیز معتقد است که سازمان غذا و داروی امریکا بدون نشان دادن هیچ گونه مزایای بالینی داروی آدوکانوماب را مورد تایید قرار داده است.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مهر 1401 بروزرسانی: 10 مهر 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2101

به "نتایج امیدوارکننده داروی تازه آلزایمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج امیدوارکننده داروی تازه آلزایمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید