چاپ سه بعدی پوست زنده و مملو از رگ های خونی

به گزارش مجله افتخار، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، پژوهشگران برای اولین بار پیروز به چاپ سه بعدی پوست زنده و رگ های خونی موجود در آن شده اند.

چاپ سه بعدی پوست زنده و مملو از رگ های خونی

اگر چه پیش از این چاپ سه بعدی پوست زنده بدن که از سلول های زنده تشکیل شده باشد، ممکن شده بود اما پوست های مذکور فاقد رگ های ناقل خون بودند. لذا پوست های یادشده بعد از مدتی از بین می رفتند و قابلیت استفاده طولانی مدت را بر روی بدن بیماران نداشتند.

اما محققان آمریکایی انتها با ترکیب دو نوع سلول زنده بدن پیروز به فراوری محصولی موسوم به جوهر زیستی شدند که با چاپ آن در درون ساختار پوست فراوری شده با چاپگر سه بعدی می توان رگ های خونی را بازسازی کرد.

برای تکمیل این فرایند سلول های اندوتلیال انسان - که در درون رگ های خونی وجود دارند - و نیز سلولهای پیرسیت - که به دور سلول های اندوتلیال کشیده می شوند - به شیوه ای بازفراوری و به این مجموعه اضافه شدند.

این محصول جدید بعد از گذشت چند هفته قابلیت خود را نشان داد و رگ های خونی موجود در آن رشد نموده و با پیروزیت برای التیام زخم بدن یک موش به کار گرفته شد. در نهایت رگ های خونی این پوست جدید با رگ های خونی واقعی بدن موش ارتباط برقرار کردند و بعد از گذشت چهار هفته زخم اولیه التیام یافت.

محققان می گویند با تکمیل این روش می توان از آن برای تسریع پیوند زدن ارگان های حیاتی به بدن انسان نیز استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 532

به "چاپ سه بعدی پوست زنده و مملو از رگ های خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ سه بعدی پوست زنده و مملو از رگ های خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید