چای سبز برای پوست و مو

به گزارش مجله افتخار، برگ های چای از گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) به دست می آید. بسته به روش پردازش، برگ های چای می توانند به چای سبز، سیاه، سفید یا اولونگ تبدیل شوند. چای سبز از برگ های چای تازه تهیه می شوند که برای جلوگیری از اکسیداسیون و تخمیر، در معرض نور خورشید و تحت فشار قرار می گیرند، که منجر به بوجود آمدن طعم منحصر به فرد چای سبز می گردد. مصرف چای سبز برای پوست و مو فواید متعددی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

چای سبز برای پوست و مو

بسیاری از شرکت های آرایشی و بهداشتی در محصولات مربوط به پوست و موی خود از عصاره چای سبز استفاده می نمایند. گفته می گردد که خاصیت آنتی اکسیدانی چای سبز می تواند به محافظت از پوست و مو در برابر عوامل استرس زای محیطی مانند آلودگی هوا، اشعه ماوراء بنفش و دود سیگار یاری کند. بر این اساس، در این مقاله قصد داریم فواید و تاثیر چای سبز برای پوست و مو را آنالیز کنیم.

پوست چرب

آکنه در اثر مسدود شدن منافذ پوست در نتیجه تجمع چربی (سبوم) ایجاد می گردد و در چنین شرایطی، شرایط مناسب را برای رشد باکتری ها فراهم می آید. آنتی اکسیدان EGCG ضد آندروژن است (آندوژن فراوری چربی پوست در دوران بلوغ را افزایش می دهد)، و سطح چربی پوست را کاهش می دهد. این امر در کاهش دفع چربی در پوست مؤثر است. با کاهش چربی پوست، EGCG می تواند پیشرفت آکنه را کند یا متوقف کند.

  • سبوم ماده ای روغنی است که به وسیله غدد سبابه شما برای مرطوب کردن پوست و مو ترشح می شوند.
  • آندروژن هایی هستند که بدن فراوری می نماید. افزایش آندروژن یا نوسان بالای آن، می تواند باعث گردد غدد چربی مقادیر بیشتری سبوم فراوری نمایند.

عصاره چای سبز و تاثیر آن بر پوست

عصاره چای سبز هنگامی که روی پوست قرار می گیرد و به عنوان مکمل استفاده می گردد، اثرات بالقوه ای را به همراه خواهد داشت.

آکنه

عصاره چای سبز در از بین بردن آکنه بسیار موثر است. طی یک مطالعه که سال 2016 انجام شد، شرکت نمایندگان 1500 میلی گرم عصاره چای سبز را به مدت 4 هفته مصرف کردند. در سرانجام مطالعه، افراد شرکت نماینده کاهش چشمگیری در آکنه و برجستگی های قرمز رنگ پوستشان مشاهده کردند.

چین و چروک

نوشیدن چای سبز و استفاده از آن روی پوست می تواند به پوست شما یاری کند تا فرایند پیری را بهتر اداره کند. یک مطالعه کوچک که در سال 2005 روی 80 زن صورت گرفت نشان داد که شرکت نمایندگان تحت درمان با رژیم ترکیبی چای سبز موضعی و خوراکی، شاهد بهبود خاصیت ارتجاعی پوستشان بودند. یک مطالعه بلند مدت در سال 2013 تایید کرد که مصرف موضعی مواد آرایشی حاوی عصاره چای سبز، آسیب پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را کاهش می دهد. به گفته محققان عصاره چای سبز باعث کشیدگی پوست شده و به حفظ رطوبت آن یاری می نماید.

پف دور چشم

اگر دچار پف زیر چشم هستید، این داروی خانگی تهیه شده از چای سبز می تواند پف زیر چشم را رفع کند. روش تهیه به این صورت است:

  • دو عدد چای سبز کیسه ای را داخل آب جوش قرار دهید.
  • کیسه های پای را فشار دهید تا آب اضافی آن ها خارج گردد.
  • کیسه های چای را 10 تا 20 دقیقه در یخچال بگذارید.
  • سپس کیسه های چای را به مدت 30 دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید.

در این شیوه، ترکیب کافئین و کمپرس آب سرد به کاهش پف زیر چشم یاری می نماید. بعلاوه، طبق مقاله ای که در سال 2010 در مجله علمی کاربردی داروسازی منتشر شد، کافئین موجود در چای سبز می تواند رگ های خونی را برای کاهش تورم و التهاب منقبض کند.

مواردی که پیش از انجام این روش درمانی باید رعایت شوند

نواحی اطراف چشم شما حساس هستند، بنابراین قبل از اقدام به درمان، این موارد را در نظر بگیرید:

  • صورت و دستانتان را بشویید
  • آرایش صورتتان را پاک کنید
  • در صورت استفاده از لنز، آن ها از چشمانتان بیرون بیاورید
  • از ورود عصاره چای به داخل چشمانتان جلوگیری کنید
  • دقت کنید که چای کیسه ای منگنه نداشته باشد

فواید چای سبز برای موی سر

چای سبز به علت مزایای متعددی که دارد در بسیاری از محصولات مراقبت از مو مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بعضی از فواید چای سبز برای مو اشاره خواهیم کرد.

جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو بسیاری از مردان و زنان در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار می دهد و دلایل مختلفی از جمله استرس، رژیم غذایی، بیماری های خود ایمنی و تغییرات هورمونی در بروز این مشکل نقش دارند. ریزش موی هورمونی، معروف به آلوپسی آندروژنتیک، حدود 50 میلیون مرد و 30 میلیون زن در ایالات متحده را مبتلا می نماید. در حقیقت، 50٪ از مردان و 25٪ از خانم ها در سن 50 سال و بالاتر، ریزش موی مرتبط با هورمون را تجربه می نمایند.

دو هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون، می توانند مرحله رشد مو را کاهش داده و ریزش مو را افزایش دهند. بعضی تحقیقات نشان داده اند که گالوکاتچین گالات (EGCG) موجود در چای سبز می تواند اثر این هورمون ها را بر مو کاهش داده و فرایند ریزش مو را مهار کند.

یاری به رشد مو

چای سبز می تواند به رشد مجدد مو یاری کند. در یک مطالعه محققان عصاره EGCG گرفته شده از چای سبز را به صورت موضعی روی پوست سر افراد مبتلا به آلوپسی (ریزش مو سکه ای یا کامل) قرار دادند. پس از 4 روز، رشد مو شرکت نمایندگان با افزایش چشمگیری همراه بود. به نظر می رسد EGCG با تحریک فولیکول ها و جلوگیری از آسیب به سلول های پوست و مو، رشد مو را افزایش می دهد.

رساندن مواد مغذی به مو

مو بخشی از سیستم بسیار بزرگتری به نام دستگاه پوششی است که شامل ناخن ها، پوست و مو است. در واقع ، موهای شما مستقیما از پوستتان می رویند و مواد مغذی را از آن دریافت می نمایند.

طی یک مطالعه روی 15 شرکت نماینده، محققان دریافتند که مصرف مکمل های حاوی عصاره چای سبز به مدت 12 هفته باعث افزایش 29 درصدی گردش خون و اکسیژن در پوست می گردد. رشد مو تا حد زیادی به رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به پوست وابسته است. در حقیقت، گردش خون ضعیف می تواند به ریزش مو منجر گردد. بنابراین، نوشیدن چای سبز می تواند باعث افزایش ورود این مواد مغذی به پوست سر شما و رشد موها گردد.

نتیجه گیری

مطالعات بسیاری وجود دارند که نشان می دهند نوشیدن چای سبز و استفاده موضعی از آن روی صورت یا مو می تواند فوایدی برای پوست و مو به همراه داشته باشد. عصاره چای سبز و خود چای سبز نه تنها می توانند به رفع کردن آکنه یاری نموده و پوست را جوان نمایند، بلکه در جلوگیری از بروز بعضی از انواع سرطان پوست نیز موثرند. علاوه بر این، مطالعات انجام شده حاکی از آن هستند که چای سبز با افزایش جریان اکسیژن و خون در پوست سر، می تواند به رشد مو در افراد عادی یا مبتلا به آلوپسی به مقدار چشمگیری یاری کند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2031

به "چای سبز برای پوست و مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای سبز برای پوست و مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید