چقدر شیر آسیایی را می شناسید؟

به گزارش مجله افتخار، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، با آنکه در گذشته شیرها در آفریقا، خاورمیانه، و جنوب آسیا (از جمله ایران) به فراوانی یافت می شدند؛ امروزه تعداد کمی از آنها در آفریقا و آسیا به جای مانده اند که جمعیت شان به سوی کمتر شدن پیش می رود. هم اکنون اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، شرایط بقای گونهٔ شیر را در رده آسیب پذیر طبقه بندی نموده است.

چقدر شیر آسیایی را می شناسید؟

از اینکه شیرها در آسیا بویژه سرزمین مان ایران هم زندگی می نمایند احساس خوش حالی داریم؛ اما حفاظت از آنها وظیفه ای سنگین را بر دوش ما و محافظان طبیعت و حیات وحش می گذارد. برای حفاظت و مراقبت شروطی وجود دارد که اولین شرط آن آگاهی و دانستن درباره آن چیزی است که می خواهیم مراقبش باشیم.

همه ما از کودکی با شیرها و قدرت و شجاعت آنها آشنا شده ایم. گاهی بزرگ ترها از شیرهای قصه ها برای مان گفته اند و گاهی در کارتون ها، فیلم ها و کتاب ها تصویر این گربه سان بزرگ و زیبا را دیده ایم؛ اما چقدر در این آثار مکتوب و تصویری شیر آسیایی را دیده و از زندگی اش شنیده ایم؟ به مناسب روز جهانی شیر خوب است که بیشتر درباره شیرها بدانیم.

در کتاب شیر آسیایی به قلم علی گلشن نخست، ردپای شیر را در فرهنگ ایران دنبال می کنیم؛ سپس با اعضای گروه گربه های بزرگ و ویژگی های ظاهری، محل زندگی و پراکندگی شیر آسیایی آشنا می شویم. در ادامه، نکاتی درباره تغذیه، شکار و خلق وخوی شیرها می خوانیم و در سرانجام، با رفتارهای دوران تولیدمثل و فعالیت هایی برای بازگشت دوباره شیرها به ایران آشنا می شویم.

این کتاب از مجموعه پنج جلدی حیات وحش ایران است و به معرفی تعدادی از حیوانات وحشی می پردازد.

کتاب شیر آسیایی به نویسندگی علی گلشن ابتدا به معرفی ویژگی های شیر آسیایی می پردازد و در سرانجام با روایت تصاویر، شرح های بیشتری درباره زیستگاه این حیوان ارائه می دهد. علی گلشن، فریبرز حیدری و علیرضا شهرداری عکاسی تصاویر این کتاب را نیز برعهده داشتند.

ببر هیرکانی، گرگ خاکستری، یوزپلنگ آسیایی و گوزن زرد ایرانی دیگر حیواناتی است که مجموعه حیات وحش ایران سراغ آنها رفته است.

کتاب شیر آسیایی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان برای گروه سنی نونگاه (بالای 12 سال) منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2234

به "چقدر شیر آسیایی را می شناسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقدر شیر آسیایی را می شناسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید