گورستان جن ها در سیستان و بلوچستان

به گزارش مجله افتخار، اگر روزی گذرتان به سیستان و بلوچستان و حوالی شهر چابهار افتاد یادتان باشد که برخی معتقدند که گورستانی مربوط به جنیان در کنار روستای تیس در نزدیکی چابهار واقع شده است که دیدن قبرهایی با آن عظمت خالی از لطف نیست.

گورستان جن ها در سیستان و بلوچستان

این گورستان بر تپه ای کم ارتفاع مشرف بر روستای مذکور در پای کوه پیل بند قرار گرفته است. قبرها در این گورستان در کنار هم و بر روی یک سطح صخره ای حفر شده است. عظیم ترین و سالم ترین گور این اثر تاریخی 225 سانتیمتر طول و 110 سانتیمتر عرض دارد.

این گورستان در 5 کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده است. قدمت روستای تیس به دوران 2500 سال قبل و دوران هخامنشیان برمی شود که از بنادر معروف آن دوران بوده است.

قبرستان شماره 1 تیس مربوط به سده 4 هجری قمری تا دوره صفوی است و در 300 متری غرب روستای تیس در جنوب قلعه پرتغالی ها واقع شده و در تاریخ 13 آبان 1386 با شماره 19769 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شایعات در خصوص گورستان جنها

بلوچ ها به گویش محلی به آن جن سنط یا گورستان جن می گویند. این گورستان سنگ قبرهای بسیار عظیمی دارد که باعث شده است محلی ها تصور نمایند که این قبرستان محل دفن انسان های معمولی نبوده است. طبق باور مردم محلی این گورها متعلق به جن هاست.

آنها مردگان خود را در حصار این سنگ ها دفن نموده اند، شب که می رسد جن ها بر سر گور از دست رفتگان خود حاضر و به مویه و مرثیه سرایی مشغول می شوند. هر کس که شبانگاه گذرش بر این گورستان بیفتد، مورد نفرین جن ها قرار می گیرد و با عذابی سخت بعد از چند روز می میرد.

روستای تیس

روستای تیس با قدمتی حدود (2500) سال قبل می رسد و نام آن در کتاب هاى مربوط به فتوحات اسکندر مقدونى به عنوان تیز مشهور بوده که به مرور زمان به تیس تبدیل شده است؛ در آثار مورخین و جغرافی دانان دوره اسلامى از آن به عنوان بندر تزیا یا تسی یاد شده و این روستا مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان بوده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 896

به "گورستان جن ها در سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گورستان جن ها در سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید