یافته های گورستان مرسین نقش مهمی در بازسازی زندگی ساکنان فلات ایران دارد

به گزارش مجله افتخار، سرپرست هیئت باستان شناسی گورستان مرسین گفت: یافته های گورستان مرسین نقش مهم و مؤثری در کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زندگی ساکنان فلات ایران پیش از برآمدن شاهنشاهی های عظیم ماد و هخامنشی دارد.

یافته های گورستان مرسین نقش مهمی در بازسازی زندگی ساکنان فلات ایران دارد

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، مهرداد ملک زاده روز یکشنبه 27 مهرماه 1399 با اعلام این خبر اضافه کرد: در کاوش های اخیر نمونه های ارزشمندی از سفالینه های معروف به سفال نخودی غربی جدید که نشان گر آثار عصر آهن یا دوره ماد است کشف شده است.

او با اشاره به اینکه تا کنون نزدیک به 35 گور حفاری شده است، اعلام کرد: این گورستان یافته های ارزشمندی داشته که تعدادی از آن ها در موزه سمنان به نمایش درآمده است.

سرپرست هیئت باستان شناسی گورستان مرسین عنوان نمود: بر اساس آزمایش های رادیو کربن در سال 1393 تعیین شد، یافته های این گورستان به حدود 450 قبل از میلاد برمی شود و این یافته ها نقش مهمی در بازسازی زندگی و طرز معیشت اواخر دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی دارد.

او با تأکید بر اینکه این یافته ها نقش مؤثری در رونق گردشگری و شناخت فرهنگ منطقه سمنان دارند، گفت: این فصل از کاوش تا اواخر مهرماه ادامه دارد. این گورستان متعلق به دوره های عصر آهن 3 (دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) است و پیش از راه اندازی سد فینسک، تخلیه آثار موجود در این گورستان لازم است.

گورستان باستانی مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی شهر قراردارد. کاوش نجات بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان 1393 شروع شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1158

به "یافته های گورستان مرسین نقش مهمی در بازسازی زندگی ساکنان فلات ایران دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافته های گورستان مرسین نقش مهمی در بازسازی زندگی ساکنان فلات ایران دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید