20 روستای گلپایگان افت شدید منابع آب زیرزمینی دارند

به گزارش مجله افتخار، خبرنگاران/اصفهان بخشدار شهرستان گلپایگان گفت: حدود 20 روستای شهرستان با افت شدید منابع آب زیرزمینی روبرو هستند و با بارش ها دو سال اخیر هم همچنان این مشکل برطرف نشده است.

20 روستای گلپایگان افت شدید منابع آب زیرزمینی دارند

مهدی سرلک امروز (چهارشنبه، 18 تیرماه) در جلسه کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گلپایگان اظهار کرد: با آنالیز هایی که وزارت نیرو انجام داده، آورد حوضه آبریز گلپایگان بیش از آن چیزی است که اکنون گلپایگان دریافت می نماید. گلپایگان تنها شهرستانی است که حق آبه کشاورزی آن با آب شرب 11 شهر دیگر به دلیل طرح انتقال آب گره خورده است.

وی اضافه نمود: حدود 20 روستای شهرستان با افت شدید منابع آب زیرزمینی روبرو هستند و با بارش های فراوان دو سال اخیر هم همچنان این مشکل باقی مانده و حل نشده است.

بخشدار شهرستان گلپایگان خاطر نشان کرد: بعضی کشاورزان با دارا بودن حدود 12 هکتار اراضی کشاورزی تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند و با وجود داشتن بهترین نوع خاک، اما به دلیل نبود آب نمی توانند کشتی داشته باشند.

در ادامه نیز نماینده کشاورزان شهرستان گلپایگان با بیان اینکه قیمت آب باید بر اساس مقررات کشور باشد، یادآورشد: قیمت محصولات کشاورزان و خریدهای تضمینی معین است، خارج از قانون چیزی نمی خواهیم، می گوییم بر اساس قیمت محصولات قیمت آب بها معین گردد، قیمت آب برای کشاورز اکنون حدود 70 درصد افزایش داشته، علت این افزایش چیست؟

علی کشاورزی افزود: در سال 91 حقابه گلپایگان 115 میلیون مترمکعب آب پیش بینی شد، اما در مرکز این میزان را کاهش دادند، آب بین حوضه ای برای شهرستان لحاظ نشده و بخشی از حق آبه را هم از چاه ها در نظر گرفته اند، انتظار داریم به این مسائل رسیدگی گردد.

عضو شورای بخش مرکزی شهرستان گلپایگان اظهار کرد: حدود 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان گلپایگان از کشت خارج شده که این موضوع باعث مهاجرت و حاشیه نشینی شده است.

علی اصغر مهراسبی اضافه نمود: 17 روستای کنار رودخانه شهرستان فاقد آب شرب تصفیه شده هستند، همچنین روستاهای غرقاب، استهلک، دیزیجان، لالان و لالانک، درب امامزاده، غرقه، فرج آباد از آب چاه استفاده می نمایند، سه روستای منطقه پشت کوه و شش روستای منطقه عربستان نیز از آب چاه استفاده می نمایند.

وی ادامه داد: اعلام شده 41 روستای شهرستان از آب شرب تصفیه شده بهره مند هستند، اما ابتدا باید از آب نمونه برداری گردد و سپس اعلام گردد کدام روستاها از آب تصفیه استفاده می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1063

به "20 روستای گلپایگان افت شدید منابع آب زیرزمینی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 روستای گلپایگان افت شدید منابع آب زیرزمینی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید