8 سال پس از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت زمان را از دست دادیم ، شرایط جمعیتی نگران کننده است

به گزارش مجله افتخار، پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: شاخص های جمعیت شناسی کشور همگی رکوردهای حداقلی را کسب کردند و حتما شرایط جمعیتی نامطلوب و نگران کننده است

8 سال پس از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت زمان را از دست دادیم ، شرایط جمعیتی نگران کننده است

صالح قاسمی پژوهشگر حوزه جمعیت در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرنگاران، اظهار کرد: در 3 دهه گذشته شاخص های جمعیتی کشور فرایند نزولی داشته است و همچنین در 5 سال اخیر نیز شاهد کاهش سالانه بیش از 500 هزار تولد در کشور بوده ایم و فرایند جمعیتی فرایندی کاهشی را سپری می کند.

وی اضافه کرد: از سال 99 تا سال 1400 اندازه کاهش تولدها در کشور کمی تغییر کرد و البته بهبودی در این شرایط ایجاد نشده است.

قاسمی همچنین یادآور شد: در مجموع شاخص های جمعیت شناسی کشور همگی رکوردهای حداقلی را کسب کردند و حتما شرایط جمعیتی کشور شرایط نامطلوب و نگران کننده ای است.

این پژوهشگر حوزه جمعیت در ادامه شرح داد: 8 سال پس از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت زمان را از دست دادیم و در طول روی کار بودن دولت گذشته در بحث جمعیت فرصت سوزی محض رخ داد.

قاسمی همچنین گفت: در بودجه سال 1401 برای موضوعات مرتبط با جمعیت و فرزند آوری زوجین اعتبارات مالی در نظر گرفته شده است که البته معتقدم این اقدام نخستین قدم در اجرای سیاست های کلی جمعیت به شمار می رود و نباید انتظارزیاد و فوق العادهای از آن داشت.

وی تاکید کرد: قانون جوانی جمعیت قانون خوبی است به شرط اینکه درست اجرا شود و اگر دولت اراده جدی در اجرای قانون را داشته باشد در طول 5 تا 6 سال آینده شاخص جمعیت می تواند بهبود پیدا کند.

این پژوهشگر حوزه جمعیت یادآور شد: برخی از دستگاه های اجرایی و نهادها و وزارتخانه ها در مقابل اجرای قانون جوانی جمعیت مقاومت کرده اند.

قاسمی اضافه کرد: شاید بخشی از این شانه خالی کردن به دلیل بار مالی که برای دستگاه ها ایجاد می شود بوده و شاید بخاطر دغدغه مندی ها و اضطراب های کاری است که این دستگاه ها به آن فکر می کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 تیر 1401 بروزرسانی: 15 تیر 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2038

به "8 سال پس از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت زمان را از دست دادیم ، شرایط جمعیتی نگران کننده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 سال پس از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت زمان را از دست دادیم ، شرایط جمعیتی نگران کننده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید