اختلالی که در دوران امتحانات گریبان گیر دانش آموزان می گردد

به گزارش مجله افتخار، یک مشاور خانواده گفت: تنشی که بابت هر نمره به دانش آموز داده می گردد گاهى آنقدر زیاد است که دچار اختلال شب ادرارى می گردد.

اختلالی که در دوران امتحانات گریبان گیر دانش آموزان می گردد

مریم عرب مشاور خانواده در گفت وگو با خبرنگار حوزه در خصوص دانش آموزان که یکى از معضلات خانواده ها است، اظهار کرد: شب ادرارى جزو آن دسته اختلالاتی ست که به آن اختلال روان تنى می گویند.

او اضافه نمود: استرس دانش آموز باعث اختلال در کارکرد طبیعی یک عضو یا اندام از بدن می گردد و به انقباض مثانه می انجامد.

عرب با اشاره ب اینکه شب ادرارى زمانى به عنوان اختلال تلقى می گردد که در هفته دوبار یا بیشتر اتفاق بیافتد گفت: کمتر از این آمار را به اختلال شب ادرارى منسوب نمی کنیم و به آن تکانش دفع گفته می گردد.این اختلال در پسران بیشتر از دختران است که اولین و مهم ترین عامل آن رشد اندام و یا همان بلوغ است.

این مشاور خانواده بیان نمود: در شب ادرارى اولین مشکل اختلال در رشد اندام ها است. در واقع به همین دلیل روانشناسان روى مشکل شب ادرارى زیر یه سال کار نمی نمایند زیرا هنوز رشد اندام ها صورت نگرفته است.

عرب اضافه نمود: متخصصین از سه سالگى به بعد روى مهارت هاى حسی حرکتى کودک به خصوص بچه ها کم تحرک کار می نمایند.اختلالات خواب (کوتاه یا عمیق) از دیگر دلایل اختلال شب ادراری است.

او با اشاره به روش هاى درمانى این مشکل دانش آموزان به خصوص دبستانی ها، ادامه داد: از جمله بازى هایى که به این افراد یاری می نماید، سرسره بازى، تاب بازى و حتی دویدن است.

او با بیان اینکه دلایل دیگرى از جمله عفونت مجارى ادرارى یا حتى دیابت هم براى ابتلا به این مشکل وجود دارد، گفت: تمام این ها منجر به آسیب هایى به دانش آموز می گردد که اولین آن کاهش عزت نفس او و در پى آن ارتباطات اجتماعی میان فردى است.

این مشاوره خانواده با اشاره به اینکه احساس گناه از دیگر پیامدهاى شب ادرارى است، یادآورى کرد: این موضوع احتیاج به توجه و پیگیرى توسط متخصصین دارد تا به مراحل خطرناک تر نرسد.

:

عرب ادامه داد: شرمسارى که منجر به احساس گناه می گردد باعث افزایش اضطراب دانش آموز می گردد و همین دلیل باعث تقویت اختلال شب ادرارى می گردد.ازجمله عکس العمل هایی که باید خانواده ها نشبت به این موضوع انجام دهند این است که آن را مورد تمسخر قرار ندهند و در خصوص این موضوع صحبت ننمایند. آسیب تمسخر دانش آموز، و اختلال در زندگى و ارتباطات میان فردى او خواهد بود.

این مشاور خانواده اظهار کرد: دوران امتحانات یکى از فصولى است که بیشتر دانش آموزان در معرض اختلال شب ادرارى قرار می گیرند.تنشی که بابت هر نمره به دانش آموز اضافه می گرددگاهى آنقدر زیاد است که او ناخواسته مورد این اختلال قرار می گیرد.

او توضیح داد: البته سیستم نمره دهى کنونى یعنی توصیفى شدن نمره هاى دانش آموزان از آسیب هاى روانى و به تبع اختلالاتى مانند شب ادرارى کاسته است.

این مشاور خانواده درپایان گفت: این که به دانش آموز اطمینان دهیم که دریافت نتیجه ضعیف در امتحاناتش با تنبیه همراه نیست، تاثیر بسزایى در آرام شدن او براى ارائه یک امتحان بهتر خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 724

به "اختلالی که در دوران امتحانات گریبان گیر دانش آموزان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالی که در دوران امتحانات گریبان گیر دانش آموزان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید