اعطای 65 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به فعالان حوزه چاپ
به گزارش مجله افتخار، به گزارش خبرنگاران ، آئین اختتامیه بیستمین جشنواره ملی چاپ با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهرزاد دانش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان حوزه چاپ در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ صنعتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
صالحی با اشاره به صندلی صنعت نشر در تاریخ بشر گفت: ابر صنعت چاپ پدیده بشری است که شاید از زمانی که پدیدار شد کم مانند باشد. از دو وجه به این پدیده می توان پرداخت؛ نخست اینکه در تاریخ پنج قرن اخیر، انقلاب های مختلف ازجمله رنسانس، انقلاب های علمی، سیاسی، اجتماعی قرون 18 تا آخر بیستم مانند انقلاب های فرانسه، آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و همچنین انقلاب های علمی که در مدارس جدید و دانشگاه ها شکل گرفت، انقلاب مخابراتی و الکترونیکی و اخیراً انقلاب دیجیتال، در همه این انقلاب ها صنعت چاپ صندلی خاص و ویژه ای داشته است.
وی اضافه کرد: اگر صنعت چاپ نبود انقلاب های بشری که بخشی از توسعه انسانی را ایجاد کرد پدید نمی آمد. علاوه بر این از منظر دیگر صنعت چاپ پدیده چندوجهی و چندضلعی است که اضلاع و اجزاء در بخش های مختلف زندگی می توان دید و جاری و ساری است. صنعت چاپ پدیده فرافرهنگی محسوب می گردد چرا که در حوزه های مختلف فرهنگی از جمله در حوزه چاپ و نشر، رسانه، علم، پژوهش، تبلیغات کاربرد دارد البته این صنعت را پدیده فراهنر نیز باید دانست چراکه با هنرهای مختلف انسانی در تماس است. از جمله طراحی، گرافیک، عکاسی، نقاشی و سینما. صنعت چاپ در حوزه های کاربردی همچون بسته بندی نیز کاربرد دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صنعت چاپ را یک فراصنعت و صنعت مادر معرفی و اعلام کرد: فعالان صنعت چاپ طبعاً قدر ویژه ای دارند علاوه بر این وجوه مختلف زندگی بشر با این صنعت و اشتغال در تماس است. شرایط تحریمی در سال های اخیر به ویژه سال های 98 و 99، صنعت چاپ را گرفتار مسائل عدیده ای کرد. مبادلات اقتصادی در دو حوزه صادرات و واردات برای گردش اقتصادی فعالان این صنعت، ناشی از شرایط تحریم سخت بود و البته شیوع ویروس کرونا که مزید بر علت شد. همه این مسائل صنعت چاپ را آزار داده و می دهد؛ علاوه بر این شرایط سخت فضای منابع اقتصادی دولت، مانع بوده و هست تا آنچنان که باید و شاید مسائل را برطرف کند اما با این حال کوشش های قابل توجهی اجرا شده است.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: حدود 37 میلیارد تومان تسهیلات به فعالان چاپخانه ها در امسال در مرحله نخست اعطای تسهیلات کرونایی پرداخت شده و البته اگر سایر بخش های عرصه چاپ را نیز در نظر بگیریم این مبلغ به 65 میلیارد تومان می رسد. اقدامات حمایتی دیگری نیز برای تقویت صنعت چاپ در راه است؛ اما با این حال فاصله زیادی بین میزان حمایت ها و واقعیت مسائل صنعت چاپ وجود دارد؛ اما در کنار خبرهای سخت گاهی روزنه هایی از امید دیده می گردد که می تواند محل توجه قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمار واردات و صادرات کالا های چاپی، گفت: براساس اعلام اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واردات کالا های چاپی، در سال 1398، 100 میلیون کیلو و صادرات، 5 میلیون 300 هزار کیلو بود که فاصله زیادی را نشان می دهد؛ واردات کالا های چاپی در 9 ماهه سال 1399، برابر با 38 میلیون تن و صادرات، 13 میلیون 480 هزار کیلو بود. معنای این نسبت نشان می دهد، واردات کالا های چاپی در 9 ماه نخست 1399، در مقایسه با سال قبل بسیار کاهش پیدا نموده است که شاید اختلاتی را نیز ایجاد نموده باشد؛ اما مجموع واردات سال گذشته 100 هزار تن و صادرات کالا های چاپی در کل سال گذشته، 5 هزار و 300 تن را نشان می دهد اما در 9 ماه ابتدایی امسال، به عبارت دیگر تقریبا 13 میلیون 480 هزار کیلو که رشد سه برابری را نشان می دهد؛ علاوه براین صادرات در کل سال 1398، یک بیستم واردات بود اما در 9 ماهه نخست امسال این میزان به یک سوم کل واردات رسید؛ بنابراین شرایط سخت تحریم و کرونا، فعالیت کارآفرینان صنعت چاپ را زمین گیر ننموده، بلکه آن ها با توان جدید به میدان آورده است که باید حفظ گردد.
صالحی اضافه کرد: شاید نتیجه بخشی از کاهش واردات به کمبود منجر شده اما بخش قابل توجهی از این کاهش جابه جایی واردات با فراوری داخل را موجب شده است؛ به عبارت دیگر فضای فراوری داخلی را تغییر داد. فضای صادرات که همیشه به عنوان راهبرد مطرح بوده و هست، چشم اندازی را ایجاد می نماید که اگر بیش از سه برابر، افزایش صادرات داشته باشیم ظرفیت صنعت چاپ برای صادرات به کشور های منطقه و فرامنطقه ظرفیت قابل توجهی است؛ بنابراین سال 1400 به عنوان سال انتها قرن و مقدمه ای برای ورود به قرن جدید، برای صنعت چاپ با راهبرد های جدی و اساسی به همت فعالان، اتحادیه ها، تشکل های عناصر دلسوز و طبعا با حمایت های حاکمیتی مورد توجه قرار داد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد راهبرد ها، باید چند نکته اصلی را داشته باشند؛ نخست اینکه به تقویت توان داخلی بینجامد، در عرصه صادرات خارجی در فضای صنعت چاپ ارتقا ایجاد و مسیری که در سال 1399 با شتاب شروع شد و ادامه دارد مضاعف گردد و صنعت چاپ وجوه ایرانی اسلامی را بیش از گذشته نشان دهد. صنعت چاپ نما و نمایه ای از هویت ملی ماست بیش از این می تواند باشد. خوشحالم بیستمین جشنواره صنعت چاپ عطف توجهی به این موضوع داشته است در حوزه زیباشناسی، زبان و مسئولایت اجتماعی صنعت چاپ بیش از گذشته توجه داشته باشد.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران