مصاحبه، استاد روابط بین الملل: آمریکا از ائتلاف ایران و چین به عنوان دشمنان منطقه ای و جهانی خود نگران شده است

به گزارش مجله افتخار، یک مدرس دانشگاه معتقد است دلیل نگرانی آمریکا از امضای سند همکاری جامع ایران و چین این است که دو دشمن اصلی واشنگتن یکی در سطح جهانی و دیگری در سطح منطقه ای وارد همکاری نزدیکی بویژه در عرصه مالی می شوند.

مصاحبه، استاد روابط بین الملل: آمریکا از ائتلاف ایران و چین به عنوان دشمنان منطقه ای و جهانی خود نگران شده است

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، امضای سند همکاری جامع ایران و چین واکنش های زیادی را در پی داشته است و شواهد و اظهارات مقامات آمریکایی نشان می دهد که آنها از این مسئله راضی نیستند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صراحتا اذعان کرد که یک سال است نگران این مسئله است. چرا امضای این سند باعث نگرانی آمریکا شده و رسانه های همسو باآمریکا تبلیغات گسترده ای علیه این سند به راه انداخته اند؟

روح الأمین سعیدی استاد روابط بین الملل در پاسخ به این سوال های خبرنگار بین الملل خبرنگاران گفت: دلیل نگرانی آمریکا کاملا موجه و قابل پذیرش است و می گردد به آنها حق داد که نگران شوند چرا که هم ایران و هم چین دشمنان ایالات متحده هستند منتها در دو سطح متفاوت؛ چین رقیب و دشمن اصلی ایالات متحده در سطح دنیای است تقریبا همه دانشمندان روابط بین الملل اتفاق نظر دارند که در شرایط حال و همچنین در دهه های آینده تنها رقیبی که می تواند منافع آمریکا را به مخاطره بیاندازد و برای صندلی بین المللی ایالات متحده چالش ایجاد کند چین است.

وی گفت: مدت هاست که چین این ظهور خودش را شروع نموده، اگرچه در حال حاضر در عرصه مالی است اما همه معتقد هستند اگر شرایط اینگونه پیش برود چین ممکن است دهه های آینده این هماوردی مالی را در عرصه نظامی نیز وارد کند. بنابرین شما دیدید که آقای بایدن هم که آمد در سند جدید امنیت ملی آمریکا بلافاصله چین را به عنوان رقیب و یا دشمن اصلی آمریکا معرفی کرد و سیاست آمریکا از زمان آقای اوباما در قالب چرخش به شرق مصروف بر مهار چین است. بنابرین رقیب جدی آمریکا الان در سطح دنیای چین است و آمریکا به شدت نگران تحرکات چین در مناطق مختلف دنیا است و در قسمت های مختلف با چین هماوردی می نماید به همین خاطر هر گونه تحرک جدی که چین نشان می دهد آمریکا نگران می گردد. شما در دوران ترامپ دیدید که کوشش زیادی برای مهار چین شد و دروه بایدن نیز همین اتفاق در حال رخ دادن است.

این مدرس دانشگاه در ادامه اضافه کرد: طبیعتا احتیاجی به گفتن نیست که در سطح منطقه غرب آسیا رقیب یا دشمن شماره یک آمریکا، جمهوری اسلامی ایران است. ایران رقیب و یا دشمن آمریکا در سطح دنیای نیست منتها در منطقه غرب آسیا دشمن اصلی آمریکاست منطقه ای که کاملا استراتژیک محسوب می گردد و آمریکا منافع استراتژیک دارد. بزرگترین چالش آمریکا در این منطقه ایران است و مدت هاست که کوشش می نماید ایران را در منطقه غرب آسیا مهار کند، خصوصا از زمانی که آمریکایی احساس کردند اقدام نظامی علیه ایران امکانپذیر نیست یا اقداماتی از قبیل براندازی به وسیله انقلاب های رنگی جواب نمی دهد تمامی کوشش ها مصروف نابودی ایران به وسیله مالی شد.

سعیدی تاکید نمود: حالا یک دشمن سطح دنیای آمریکا با یک دشمن سطح منطقه ای آمریکا دارند یک ائتلاف آن هم بیشتر در عرصه مالی ایجاد می نمایند؛ این می تواند هم نگرانی هایی درباره تحرکات چین و هم نگرانی هایی درباره ایران ایجاد کند به خاطر اینکه تمام کوشش آمریکا این بود که ایران را از لحاظ مالی از نفس بیاندازد و حالا این اقدامات می تواند مفری باشد برای اینکه ایران بتواند نفس بکشد به هر حال ارتباطات با چین و سرمایه گذاری های که این کشور می خواهد انجام دهد، می تواند اقتصاد ایران را بسیار متحول کند. از این جهت ائتلاف یک دشمن دنیای با یک دشمن منطقه ای طبعیتا برای آمریکا می تواند بسیار نگران نماینده باشد و از این جهت است که می بینید که هم آمریکا و هم رسانه های همسو با آمریکا خیلی فشار آوردند تا این توافقنامه را زیر سوال ببرند.

استاد روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که سند همکاری جامع ایران و چین به صورت مملوس چه منافعی می تواند برای کشورمان داشته باشد؟، گفت: جزئیات بیشتری از این توافقنامه منتشر نشده اما بر اساس آن چیزی که در خبرها آمده جنس این توافقنامه بیشتر از جنس مالی است و همکاری هایی که می تواند در عرصه مالی صورت بگیرد. یکی از مهمترین دستاوردهای که می تواند برای ما داشته باشد بحث سرمایه گذاری است. ما احتیاج زیادی برای سرمایه گذاری خارجی داریم خصوصا که در سال های اخیر غربی ها در اقتصاد ایران سرمایه گذاری نکردند. بنابرین ما در بخش های مختلف احتیاجمند سرمایه گذاری هستیم و وقتی غرب این سرمایه را به روی ما بسته طبیعتا احتیاجمند منابع دیگر هستیم.

وی ادامه داد: چین می تواند در قالب این سند 25 ساله سرمایه گذاری های قابل توجه ای در صنایع ایران بکند و البته این هوشمندی ما را نیز می طلبد که چگونه از این سرمایه گذاری ها استفاده کنیم بنابرین هم از تکنولوژی چین و هم از سرمایه گذاری چین می توان استفاده کرد خصوصا در عرصه هایی مثل عرصه حامل های انرژی که برای ما ضروری هستند.

سعیدی در مورد اشاره به ابتکار یک کمربند-یک جاده در سند همکاری ایران-چین گفت: نقش ایران از لحاظ ژئوپلتیک و ژئواکونومیک در طرح یک کمربند-یک جاده چین بسیار می تواند معین نماینده باشد باتوجه به اینکه ایران می تواند جنوب را به کشورهای شمال خزر متصل کند و یک بازار بسیار گسترده در اختیار چین قرار بدهد. در واقع این نوع همکاری های حمل و نقلی نیز می تواند بسیار معین نماینده و برای هر دو کشور منفعت داشته باشند.

این مدرس دانشگاه درباره تبلیغات گسترده ای که علیه برنامه همکاری جامع راهبردی ایران-چین انجام شده، گفت: سیاه نمایی جریان به اصطلاح روشنفکری و غربگرا حتی در داخل که می گویند این قرارداد ترکمنچای است و مستعمره چین شدیم، جای تامل دارد و ضروری است که خبرنگاران در این زمینه اطلاع رسانی بکند. شما شک نکنید اگر چنین قرار دادی را با فرانسه یا آلمان و از همه مهمتر آمریکا امضا نموده بودیم اینها هیچ مسئله ای با آن نداشتند و کلی هم تبلیغ می کردند اما از اینکه ما با یک کشور شرقی توافق کردیم آن هم کشوری که با آمریکا رقابت در سطح دنیای دارد خیلی برای آنها گران تمام شد لذا شاهد هستیم که رسانه های خارجی، معاندان و ضدانقلاب ها به شدت در فضای مجازی پمپاش می نمایند که این یک قرار داد استعماری است.

وی تاکید نمود: این در حالی که ما در صبحتی که با آقای دکتر ظریف داشتیم ایشان گفتند که قرارداد 25 ساله را ما طراحی کردیم یعنی متن قرار از آن ماست بنابراین این حرفی که گفته می گردد این قرارداد استعماری است و چین خواسته های خود را به ما تحمیل می نماید غیرقابل قبول است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1515

به "مصاحبه، استاد روابط بین الملل: آمریکا از ائتلاف ایران و چین به عنوان دشمنان منطقه ای و جهانی خود نگران شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، استاد روابط بین الملل: آمریکا از ائتلاف ایران و چین به عنوان دشمنان منطقه ای و جهانی خود نگران شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید