امان از گرفتگی رگ گردن

به گزارش مجله افتخار، حتماً شما هم در طول زندگی خود دچار خشکی، گرفتگی و گاه دردهایی در ناحیه گردن و یا به طور کل در ستون فقرات خود شده اید. خصوصاً زمانی که به طور مداوم مشغول کاری بوده اید که در آن گردن تان دریک شرایط ثابت قرار داشته است. شاید خواب شبانه گاهی وقتی که صبح از خواب برخاسته اید دچار چنین حالتی شده اید.

امان از گرفتگی رگ گردن

امان از گرفتگی رگ گردن

نویسنده: مریم ناگهی

درباره درد های گردنی چه می دانید؟

حتماً شما هم در طول زندگی خود دچار خشکی، گرفتگی و گاه دردهایی در ناحیه گردن و یا به طور کل در ستون فقرات خود شده اید. خصوصاً زمانی که به طور مداوم مشغول کاری بوده اید که در آن گردن تان دریک شرایط ثابت قرار داشته است. شاید خواب شبانه گاهی وقتی که صبح از خواب برخاسته اید دچار چنین حالتی شده اید. در هرصورت قرارگرفتن در چنین حالتی که دامنه چرخش گردن را در انسان محدود می نماید شرایط غیر قابل تحملی است چنانچه علاقه مند به شنیدن اطلاعات پزشکی در این باره هستید پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً بخوانید.

گفت وگوی پزشکی با حمید خسرویمتخصص بیماری های ارتوپدی درباره درد های گردنی.

قبل از پرداختن به دردهای گردنی باید گفت گردن جزء یکی از تقسیم بندی های ستون فقرات است. ستون فقرات هر فرد به 4 دسته تقسیم می شود، گردن، ناحیه پشتی، ناحیه کمری و ناحیه خارجی. بنابراین هر کدام از این قسمت ها کار مخصوصی را بر عهده دارد. در این بین عمده کار گردن نگهداری سر بر روی بدن است و به دلیل انجام اعمالی چون شنیدن، تماشا، و عبور فرمان های مغزی این عضو را به اسم یک پل رابط نقش مؤثری را در بدن ایفا می نماید و از سویی دیگر بیماری هایش هم هم پوشانی با برخی از بیماری هایی دارد که در ناحیه سر، کمر بند شانه ای و کتف اتفاق می افتد. درکل باید گفت دردهای گردنی به دو دسته عمده تقسیم می شوند؛

1- دردهای حاد گردنی

2- دردهای مزمن

دردهای حاد گردنی

دردهای حاد گردن می تواند دلیل های مختلفی داشته باشد. ممکن است به عناصر خود گردن مثل مهره ها، دیسک ها مهره ای و یا مفاصل گردن مربوط شوند. گاه این درد ناشی از قسمت های دیگری است که به دلیل همجواری با گردن ما درد را در ناحیه گردن احساس می کنیم به اسم مثال عفونت های ناحیه گلو و یا وجود تومور در قسمت های خلفی مغز.

عامل دیگری در بروز دردهای حاد گردنی پیشرفت تمدن و زندگی ماشینی است. به اسم نمونه هرچه قدر تعداد خودروها در جوامع بشری بیشتر شود مقدار تصادف بالا می رود و یک حرکت ناگهانی در گردن می تواند باعث ایجاد درد در این ناحیه شود. دیسک های گردنی هم می توانند باعث ایجاد درد های حاد گردن شوند که البته خیلی شایع نیست اما خیلی وقت ها به اشتباه عمده دردهای حاد گردنی به این موضوع ارتباط داده می شود.

چه عوارضی و چه درمانی

دردهای حاد گردنی همانطور که خیلی سریع و فوری ایجاد می شوند همانطور هم خیلی سریع ظرف 24 ساعت تا یک هفته برطرف می شوند. این نوع درد آنقدر پر سر وصدا ست که معمولاً بیمار خیلی سریع به پزشک مراجعه می نماید. به هر حال محدود شدن دامنه حرکت گردن و از طرفی احتیاج انسان به این تنوع حرکت ها در طول روزمره باعث می شود که یک فرد برای برطرف این درد و خشکی و گرفتکی گردن نزدیک پزشک برود. مسکن های ضد التهاب و فیزیوتراپی در درمان این دردها نقش مهمی دارند خصوصاً فیزیوتراپی. گاه حتی یک ماساژ ساده و گرم نگه داشتن و یا استفاده از گردن بندها هم می تواند خیلی مؤثر واقع شود. اما یک نکته قابل توجه درباره مسکن های تجویزشده از سوی پزشک وجود دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست؛ اینکه بر خلاف تصور اغلب بیماران استفاده از مسکن تنها برای کاهش درد نبوده بلکه کاهش التهاب را همشامل می شود. خیلی وقت ها دردهای حاد گردنی به دلیل التهاب و برطرف نشدن آن باعث ایجاد دردهای مزمن گردنی می شود. بنابراین در صورت تجویز مسکن به وسیله پزشک باید بیمار طبق دستور و به صورت مرتب از این مسکن ها استفاده کند. نباید فراموش کنید که استفاده نامرتب از مسکن ها تأثیر ضد التهابی آنها را از بین می برد.

میان درد: دردهای مزمن گردنی

دردهای مزمن گردنی بر اساس دلیل های ایجاد ومنشأ درد به چند دسته تقسیم می شوند. این دردها می تواند ناشی از آرترز گردن باشد که یکی از عوامل بسیار شایع به تعداد می رود. آرترز اختلالی است که به مرور ایجاد می شود و سرعت آن به قدری آرام است که بیمار متوجه آن نمی شود. بعد از مدت زمان بسیار که فرد با خشکی و سختی گردن به پزشک مراجعه می نماید تازه متوجه این اختلال مزمن می شود. شغل افراد در ایجاد این اختلال نقش بسیاری دارد. قالی بافان، کارمندان، نویسندگان ودر کل افرادی که به صورت مداوم گردنشان در شرایط آویزان و یا به سمت بالا قرار گرفته است بعلاوه افرادی که شغل آنها به گونه ای است که در آن احتیاج به چرخش بسیار گردن دارند بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر این اختلال هستند. به این افراد هم باید بانوانی را که دارای گردن بلند و ظریف اند را اضافه نمود که درصورت استفاده ناصحیح از گردن خود مستعد ابتلا به چنین اختلالی هستند. علاوه بر آرترز دیسک هایی که درست درمان نشده باشند هم به مرورمی تواند باعث ایجاد دردهای مزمن گردنی که دامنه وسیعی دارند به دلیل دردهای مزمن گردنی فوقانی باشد. به اسم مثال درد ناحیه تحتانی گردن یعنی محدوده مهره ها 6و7 گردن خیلی وقت ها درد شان ممکن است درشانه ها و یا بین دو کتف و حتی در قفسه سینه مدت ها رنج ببرد و نداند این درد، درد مزمن گردنی است. پس در این صورت مراجعه به یک متخصص ارتوپد برای تشخیص صحیح توصیه می شود. و اما گاه دردهای مزمن منشا رباطی دارند. رباط ها یکی از عوامل مهم نگهداری مهره ها بر روی هم اند. حال هر عاملی که باعث ایجاد التهاب یا کشیدگی و یا پارگی در آنها شود خود را به صورت درد مزمن بروز می دهد. این دردها که عمدتاً خیلی شایع اند به دردهای شغلی معروف اند. اصطلاح کوتاه شدن رگ گردن هم به این عارضه باز می شود، در صورتی که رگ گردن کوتاه نمی شود و این موضوع مربوط به اختلال در رباط هاست. دردهای مزمن منشأ رباطی که اغلب در مهره ها پایین شایع تر است و از آنجا که این مهره ها با مهره های پشتی ستون فقرات ارتباط دارند، به صورت درد در ناحیه بین دو کتف نشان داده می شود.

پیشگیری و درمان

در درمان درد های مزمن پیشگیری نقش بسیار مهمی دارد. چرا که درصورت ابتلا به دردهای مزمن به دلیل گستردگی یک عارضه درمان آن هم طولانی تر و سخت تر خواهد بود. درمان دردهای مزمن گردنی که برعهده پزشک متخصص است شامل ارتوپدی و فیزیوتراپی است. آب درمانی و رفتار درمانی هم می توانند مؤثر واقع شوند. و اما بحث پیشگیری که همیشه بهتر از درمان است؛ در این باره می توان به یک جمله بسیار ساده اما کلیدی اشاره نمود: هیچ شرایطی را به صورت مداوم و طولانی مدت انجام ندهید.

بر خلاف تصور عموم که فکر می نمایند باید گردن همیشه در یک شرایط ایستاده وعمود بر گردن قرار گیرد باید گفت به طور طبیعی گردن دارای تنوع حرکاتی است که تنها در صورت استفاده طولانی مدت از یک شرایط برای فرد مشکل ساز خواهد بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت هیچ شرایط صحیحی برای نگه داشتن همیشگی گردن وجود ندارد اما یک سری از شرایط ها مستعدتر برای ایجاد دردهای حاد و مزمن گردنی هستند که همانطور که گفته شد در صورت استفاده مداوم از این شرایط ها (مثل آویزان نگه داشتن گردن) فرد به دردهای ستون فقرات ابتلا پیدا می نماید. بنابراین در گام نخست پیشگیری باید از چرخش گردن با دامنه وسیع پرهیز کرد و در حین کار در مشاغلی که گردن به صورت طولانی در یک شرایط قرار گرفته است با توجه به سن و شغل هر ده دقیقه تا نیم ساعت، حرکات ورزشی ساده گردنی را به مدت 20 تا 30 ثانیه انجام دهد. در این باره بهتر است که یک پزشک ارتوپد هدایت گرفت. اما هیچ گاه نباید فراموش کنید در صورت بروز هر دردی در گردن و بطور کل ستون فقرات حتی به مقدار کم حتماً به پزشک مراجعه کنید.

منبع:شاهد جوان ش 54

منبع: راسخون
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1747

به "امان از گرفتگی رگ گردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امان از گرفتگی رگ گردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید