این مواد غذایی آلرژی زا هستند ، اگر به غذاهای دریایی حساسیت دارید این مکمل را مصرف کنید ، تاثیر صد در درصدی ژنتیک بر آلرژی غذایی

به گزارش مجله افتخار، آلرژی غذایی واکنش سیستم ایمنی بدن است که بلافاصله پس از خوردن یک غذای خاص بروز می کند و با علائم مختلفی در بدن خود را نشان می دهد. درباره حساسیت غذایی با آذر فخار متخصص تغذیه گفت وگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

این مواد غذایی آلرژی زا هستند ، اگر به غذاهای دریایی حساسیت دارید این مکمل را مصرف کنید ، تاثیر صد در درصدی ژنتیک بر آلرژی غذایی

خبرنگاران - مریم ورشو: بهار و تابستان که از راه می رسد انواع آلرژی ها هم بروز می کند یا گاهی تشدید می شود، در این میان آلرژی غذایی هم از این موضوع مستثنی نیست. این نوع آلرژی که واکنش سیستم ایمنی بدن بعد از خوردن یک غذای خاص است، با علائم متفاوتی بروز می کند. برای بعضی افراد دوره درمان از چند ساعت تا چند روز طول می کشد، اما برای بعضی دیگر درمان این واکنش های آلرژیک به زمان طولانی تری از چند هفته تا چند ماه نیاز دارد که سبب کلافگی افراد می شود. درباره حساسیت غذایی با آذر فخار متخصص تغذیه گفت وگویی داشته ایم که در زیر می خوانید:

فخار با اشاره به اینکه آلرژی غذایی در افراد مختلف فرق دارد، گفت: علائم آلرژی غذایی به شکل های مختلفی در افراد بروز می کند؛ گاهی ممکن است این نوع آلرژی با مسائل گوارشی خود را نشان دهد و فرد دچار درد شکم، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ شود. گاهی نیز با مسائل جلدی و پوستی مانند کهیر، خارش و اگزما همراه است. آلرژی غذایی ممکن است که بر ریه ها و تنفس نیز تاثیر بگذارد و نفس کشیدن را دچار مشکل کند. همچنین در جذب مواد غذایی و وزن نیز اختلال ایجاد کند.

شایع ترین مواد غذایی که حساسیت زا هستند

این متخصص تغذیه به شایع ترین مواد غذایی که حساسیت زا هستند نیز اشاره کرد و اضافه کرد: قبل از هر چیزی باید توجه کنیم که مصرف مواد غذایی سرشار از هیستامین نیز می تواند سبب حساسیت غذایی شود. بنابراین شناخت مواد غذایی که حاوی هیستامین هستند بسیار ضروری است، زیرا مواد غذایی که در ترکیبات آنها هیستامین بیشتری وجود دارد، علائم آلرژی را تشدید می کنند. بعضی مواد غذایی به طور معمول آلرژی زا هستند و بهتر است که در این باره اطلاعات داشته باشیم؛ توت فرنگی و کلا مواد غذایی که ترکیبات رنگی دارند مانند هندوانه و گوجه فرنگی واکنش آلرژی زای بیشتری دارند.

فخار ادامه دارد: همچنین کازئین که پروتئین موجود در شیر و سایر لبنیات است، از موارد خیلی شایع آلرژی زا به ویژه در بچه ها است. بعضی نوزادان به کازئین لبنیات گاوی حساسیت نشان می دهند. بیماری سلیاک هم که یک بیماری گوارشی ناشی از عدم تحمل نسبت به پروتئین گلوتن موجود در گندم و سایر مشتقات آن است، در بعضی افراد واکنش آلرژی زا در پی دارد.

فخار با اشاره به اینکه گاهی مغزها هم می توانند آلرژی زا باشند، اضافه کرد: پسته، بادام و فندق و... در بعضی افراد آلرژی غذایی ایجاد می کنند. حساسیت به تخم مرغ نیز در افراد دیده می شود. در کل مقدار حساسیت غذایی بسته به فرد فرق دارد و ممکن است در بعضی این آلرژی کمتر باشد و با تغییر فصل در تابستان و بهار تشدید و دیده شود.

رابطه آلرژی غذایی با سن

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که آیا آلرژی غذایی می تواند با افزایش سن کم یا حذف می شود و آیا بچه ها بیشتر درگیر آلرژی هستند؟ گفت: ما نمی توانیم به طور دقیق اعلام کنیم که بچه ها بیشتر درگیر آلرژی هستند یا بزرگسالان، زیرا خیلی وقت ها عوامل محیطی سبب ایجاد آلرژی می شود. بنابراین فرد در بزرگسالی هم می تواند همچنان دچار آلرژی شود. با این حال می توانیم بگوییم که آلرژی بچه ها ممکن است با افزایش سن بهتر شود و تدریجا با یک دوره دور شدن از مواد غذایی آلرژی زا علائم از بین بروند.

فخار اضافه کرد: همانطور که قبلا هم گفتم بعضی آلرژی ها می توانند علائم گوارشی داشته باشند؛ مثلا فرد با خوردن بعضی مواد غذایی دچار دلدرد و بیرون روی می شود، اما بعضی علائم گوارشی مثل حساسیت به گولوتن کلا آلرژی نیست، زیرا در این جا موضوع عدم تحمل غذا مطرح است.

تاثیر ژنتیک

وی اضافه کرد: ما نمی توانیم درباره پیشگیری نیز نسخه ای کلی بپیچیم، زیرا بدن می تواند به یک ماده غذایی به صورت ژنتیک آلرژی داشته باشد یا بدن در معرض آلودگی های محیطی باشد. هرچه سطح ایمنی بدن بالاتر برود مثل همه بیماری ها احتمال بروزآلرژی هم کمتر می شود. به عنوان نمونه افرادی که از لبنیات پربیوتیک استفاده می کنند می توانند در مقابل آلرژی ها خیلی مقاوم تر باشند. یا بروملین آنزیمی کلیدی در آناناس است که ویژگی ضد التهابی قوی دارد و می تواند برای درمان مسائل تنفسی و آلرژی ها مفید باشد وعلائم حساسیت و به خصوص آسم های آلرژیک را کاهش دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: همچنین سیر و پیاز و ویتامین سی نیز برای درمان آلرژی مفید هستند؛ البته بعضی مرکبات خودشان منابع آلرژی زا هستند، بنابراین باید بسته به فرد مرکباتی که حساسیت ایجاد نمی کنند را انتخاب کرد. مثلا برای بعضی افراد لیمو ترش شاید انتخاب خوبی باشد. دریافت کافی امگا 3 به صورت مکمل به ویژه برای کسانی که نمی توانند ماهی یا درکل غذاهای دریایی مصرف کنند و نسبت به این غذاها آلرژی دارند هم در کنترل علائم آلرژی موثر است.

فخار در خاتمه گفت: در کل همه آلاینده های محیطی و به طور صد درصدی ژنتیک در بروز آلرژی تاثیرگذارند. تاثیر ژنتیک به حدی است که بچه هایی که والدین آنها دچار آلرژی غذایی هستند ریسک بروز آلزژیک در آنها بیشتر می شود. هر چه فرد به سمت تغذیه سالم و مصرف سبزیجات، میوه و پروتئین کافی برود و از خوردن فست فود و انواع غذاهایی که اضافه کردنی کمتری دارند بپرهیزد احتمال بروز آلرژی در وی کمتر می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 خرداد 1402 بروزرسانی: 9 خرداد 1402 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2205

به "این مواد غذایی آلرژی زا هستند ، اگر به غذاهای دریایی حساسیت دارید این مکمل را مصرف کنید ، تاثیر صد در درصدی ژنتیک بر آلرژی غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مواد غذایی آلرژی زا هستند ، اگر به غذاهای دریایی حساسیت دارید این مکمل را مصرف کنید ، تاثیر صد در درصدی ژنتیک بر آلرژی غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید