با نیش این حشره، خوردن گوشت قرمز ناممکن می گردد!

به گزارش مجله افتخار، یک نیش کنه ممکن است در بعضی افراد باعث ایجاد حساسیت دائمی به انواع گوشت قرمز، از گوشت گاو و خوک گرفته تا سایر انواع آن گردد.

با نیش این حشره، خوردن گوشت قرمز ناممکن می گردد!

به گزارش خبرآنلاین، ارتباط بین نیش کنه و آلرژی به گوشت، شاید در ابتدا کمی گیج نماینده به نظر برسد. چطور ممکن است که نیش یک حشره ریز، یک عمر حسرت خوردن کباب و گوشت باربکیو را بر دل افراد بگذارد؟

علت ابتلا به سندروم آلفا-گال چیست؟

دانشمندان معتقدند که ممکن است این موضوع، با مولکو های قند خاصی که در بزاق کنه تگزاسی وجود دارد مرتبط باشد؛ مولکول هایی که اگرچه در بدن انسان یافت نمی شود، ولی در بدن بیشتر پستانداران مشاهده شده است.

کنه تگزاسی چیست؟

این حشره ریز از نیمه شرقی تگزاس تا نبراسکا زندگی می نماید و در فلوریدا و بخش عمده ای از 48 استان در آمریکا رویت شده است و حتی در بخش هایی از مکزیک و کانادا هم وجود این کنه گزارش شده است.

این کنه، کنه تگزاسی یا کنه ستاره ای نام دارد که نام آن از طرح ستاره سفید رنگی که بر روی گونه های ماده بالغ آن مشاهده می شود گرفته شده. معمولا بیشتر کنه های تگزاسی ماده و نر جوان، به رنگ قهوه ای هستند. آن ها معمولا برروی علف ها و برگ ها کمین می نمایند و به هر چیزی که از آنجا عبور کند می چسبند و بیشتر در بدن آهو و بوقلمون ها یافت می شوند، اما در سنین جوانی ممکن است از جوندگان یا پرندگان کوچکتر هم تغذیه نمایند.

این گونه از کنه هم مثل سایر حشرات، سه مرحله رشد دارد: لارو، شفیره (نیمف) و بالغ... آن ها در هر سه مرحله از حیات شان، در صورتی که فرصتی در اختیارشان قرار بگیرد، به راحتی می توانند از بدن انسان هم تغذیه نمایند.

سندروم آلفا-گال چیست؟

افرادی که دچار سندروم آلفا گال هستند، هنگامی که گوشت قرمز می خورند، ممکن است با مسائل متعددی روبرو شوند: کهیر، بثورات پوستی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، مسائل تنفسی، سرگیجه، تورم و درد معده و علائمی نظیر این.

در بعضی مواقع این علائم، سریعا ظاهر می شوند و گاهی نیز بعد از چند ساعت ظهور پیدا می نمایند. البته همه افراد، همه این علائم را به صورت همزمان ندارند. بعضی از آن ها تنها یکی از علائم را به شکلی خفیف تجربه می نمایند. خوردن یک تکه کوچک گوشت هم لزوما باعث ایجاد این سندروم نمی شود؛ اما بعضی از افراد هم ممکن است علائم را به شکل شدیدی تجربه نمایند.

یونسئونگ پارک، حشره شناس دانشگاه استانی کانزاس که درباره سندروم آلفا گال و کنه های تگزاسی مطالعه می نماید در این باره گفته: بعضی افراد مبتلا به این سندروم، حتی به بوی گوشت هم بسیار حساس هستند.

نکته جالب اینجاست که این سندروم افراد در بخش های مختلف آمریکای شمالی را به شکل یکسان تحت تاثیر قرار نمی دهد. طبق گفته پارک، تعداد بیماران مبتلا به این سندروم در بعضی استان های خاص مثل میسوری و کنتاکی بیشتر از سایر بخش هاست. علت این موضوع هنوز معین نیست، ولی تحقیقات حکایت از آن دارد که بعضی کنه ها بیشتر از سایرین، مولکول های عامل بیماری را حمل می نمایند. او در حال حاضر مشغول جمع آوری کنه های تگزاسی از اطراف محدوده خود است تا متوجه شود که چطور منطقه ها، آب و هوا و یا عوامل دیگر ممکن است بر اندازه انتقال این سندروم تاثیرگذار باشد.

عملکرد بیماری چگونه است؟

کنه های تگزاسی هنگامی که از بدن میزبان خود تغذیه می نمایند، می توانند مولکول قندی به نام آلفا گال که به طور طبیعی در بدن آن ها موجود است را از بدن آن ها جذب کند. آن ها وقتی از بدن میزبانشان تغذیه می نمایند، حجم زیادی از مولکول های آلفاگال را به بدن میزبان تزریق می نمایند تا بتوانند بخشی از سیستم ایمنی بدن میزبان را از کار بیندازند.

این مولکول ها در بزاق کنه ها باقی می مانند و آن ها می توانند در حین تغذیه آن ها را وارد بدن میزبان های تازه نمایند. آلفاگال در بدن بیشتر پستانداران یافت می شود، ولی در بدن انسان ها، ماهی ها، خزندگان و پرندگان نه.

وجود آلفا گال در خون انسان، سیستم ایمنی بدن فرد را تحریک می نماید تا بدن آن ها مملو از آنتی بادی های ایمونوگلوبولین E (IgE)، شود که شامل آنتی گال است که به طور خاص برای مولکول های آلفا گال طراحی شده است. محققان بر این باورند که ماده دیگری در بزاق کنه ها وجود دارد که خون ما را نسبت به آلفا گال حساس تر می نماید؛ البته هنوز اطمینان ندارند که این ماده چیست.

پارک در این رابطه گفت: ما معتقدیم که بعضی اجزای موجود در بزاق کنه که به همراه آلفاگال به بدن میزبان تزریق می شود، مسیر سیستم ایمنی را فعال نموده و واکنش های آلرژیک را به همراه دارد.

در این مرحله، هر بار که افرادی که دچار این آلرژی هستند، گوشتی که حاوی آلفاگال است را مصرف می نمایند، این آنتی بادی ها دوباره فعال می شوند. البته این بدان معنا نیست که این افراد باید حتما گیاهخوار شوند؛ معمولا بیماران سندروم آلفاگال می توانند گوشت مرغ، ماهی و خزندگان را مصرف نمایند و برای پیشگیری از ایجاد این علائم، فقط باید از خوردن گوشت گاو، گوزن، بره، خوک، خرگوش و دیگر انواع گوشت های قرمز اجتناب نمایند.

نیش کنه و ایجاد آلرژی به گوشت

هنوز دقیقا معین نیست که چرا وقتی آلفاگال به وسیله نیش کنه به بدن ما وارد می شود، چنین واکنش هایی را شاهد هستیم؛ به ویژه وقتی که دفعه قبل مصرف گوشت قرمز مملو از آلفاگال تاثیر قبلی کمی داشته. اما احتمالا ماجرا به وجود ماده دیگری در بزاق کنه بر می شود.

پارک در حال آنالیز این موضوع است که زمانی که کنه از بدن موجودات تغذیه می نماید چه اتفاقی می افتد؟ نتایج آنالیز های اخیر او هنوز منتشر نشده، ولی اعضای این تیم دریافته اند که زمانی که کنه ها از میزبان های مختلفی تغذیه می نمایند، مقادیر بیشتری از مولکول های خاص را آزاد می نمایند. او در این باره گفته: به شکل مرموزی متوجه شده ایم که زمانی که این کنه ها از خون انسان تغذیه می نمایند سطح آلفاگل به شکل دیوانه واری بالا می رود و 10 برابر بیشتر از زمانی می شود که آن ها از خون دیگر موجودات تغذیه می نمایند.

مشکل فقط به کنه های ستاره ای (تگزاسی) ختم نمی شود. طبق گفته پارک، با وجودی که این گونه کنه بالاترین سطح آلفاگال را در بزاقش در بین تمام گونه های ساکن در آمریکای شمالی دارد، ولی کنه های پاسیاه هم مقادیر کمتری از آلفاگال را در بدنشان دارند.

در عین حال کنه ها در بخش های دیگری از جهان هم ممکن است باعث ایجاد سندروم آلفاگال بشوند که از جمله آن ها می توان به کنه استرالیایی (Australian paralysis tick)، کنه کرچک (castor bean tick) در اروپا و کنه شاخ بلند آسیایی (Asian longhorned tick). کنه آسیایی در حال حاضر در آمریکا نیز نگرانی هایی را ایجاد نموده؛ چرا که به عنوان یک گونه مهاجم به آمریکا رسیده و در ده ها استان این کشور رویت شده است.

منبع: discovermagazine

منبع: فرارو
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2248

به "با نیش این حشره، خوردن گوشت قرمز ناممکن می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با نیش این حشره، خوردن گوشت قرمز ناممکن می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید