بستنی و فواید باورنکردنی آن

به گزارش مجله افتخار، مصرف بستنی در هوای گرم نه تنها دمای بدن شما را کاهش می دهد بلکه به شادابی شما نیز یاری می نماید.

بستنی و فواید باورنکردنی آن

خواص بستنی شاید برای علاقه مندان به آن در اولویت نباشد اما این خواص بسته به انواع بستنی فرق دارد. با ما در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید.

تاریخچه بستنی

تاریخچه بستنی به هزاران سال قبل بازمی گردد. اولین نشانه های ظهور میان وعده خوشمزه ای به نام بستنی را می توان در میانه دوره هخامنشیان در ایران پیدا کرد. این محصول خوشمزه و خنک نماینده به عنوان یک خوراکی لذیذ در طول تابستان مصرف می شده است. از آنجا که بستنی به شرایطی خنک احتیاج دارد آن را از یخی که در فصل زمستان از کوهستان ها به دست می آمد تهیه و در طول تابستان از آن استفاده می کردند.

بستنی در طول سال ها و در منطقه ها مختلف دنیا به محبوبیت بیشتری دست یافت. در طول قرون و با توسعه تجارت بین المللی، روش های تهیه بستنی بهبود یافته و انواع مختلفی از طعم ها و مزه های آن ایجاد شده است.

در قرون وسطی، بستنی به عنوان یک محصول اشرافی منحصر به تاجران و ثروتمندان بود. در قرن 16 میلادی، با کشف آمریکای نو و ورود مواد نو مانند شکر، بستنی به مرور زمان در دسترس عموم مردم نهاده شد.

در قرون هفده و هجده، با استفاده از تکنیک های نوی مانند استفاده از بخار و روغن برای تهیه بستنی، روش تهیه بستنی بهبود یافت و باعث شد تا امروزه بستنی به عنوان یک محصول تجاری مورد توجه قرار گیرد.

خواص بستنی

بستنی یک خوراکی خوشمزه و محبوب است که علاوه بر طعم لذیذ و خنک نماینده ، دارای خواص و فواید متعددی نیز است. در ادامه برخی از خواص بستنی این خوراکی محبوب ذکر می گردد.

1. خنک نمایندگی

بستنی به علت محتویات آب و موادی مانند شیر و شکر، توانایی خنک کردن بدن و کاهش دمای آن را دارد. در روزهای گرم تابستان، مصرف بستنی می تواند باعث احساس خنکی و تازگی گردد.

2. تامین انرژی

بستنی دارای میزان قابل توجهی از کالری است و می تواند به عنوان یک منبع انرژی برای بدن عمل کند. این ویژگی خاص بستنی مناسب برای افرادی است که احتیاج به افزایش انرژی دارند.

3. ویتامین ها و مواد مغذی

بستنی می تواند حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C، کلسیم، پروتئین و آهن باشد. این مواد مغذی می توانند به سلامتی استخوان ها، پوست، دندان ها و سیستم ایمنی بدن یاری نمایند.

4. تسکین درد

بستنی می تواند در تسکین درد و التیام زخم ها مؤثر باشد. مصرف بستنی سرد می تواند به علت خنک نمایندگی، باعث التیام التهاب ها گردد. در صورت داشتن زخم های دهنی، یخچالی یا آبنباتی بستنی می تواند احساس تسکین و خنکی را به محل زخم برساند.

5. منبع خوب آنتی اکسیدان ها

بستنی حاوی مواد آنتی اکسیدانی مانند فلاونوئیدها و فیتوکمپوندها است. آنتی اکسیدان ها به بدن در مقابل اثرات آزاد رادیکال ها و خطرات اکسیداسیون سلولی یاری می نمایند.

6. بهبود هضم غذا

بستنی بعلاوه می تواند به هضم غذا یاری کند. مصرف بستنی بعد از وعده های غذایی می تواند فرایند هضم را سهولت بخشد و عوارض مرتبط با مسائل گوارشی مانند سوزش معده را کاهش دهد.

7. برطرف استرس و افزایش شادابی

در برخی موارد، مصرف بستنی می تواند به عنوان یک روش برای کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار بگیرد. لذت بردن از طعم خوشمزه بستنی و ایجاد لحظات لذت بخش می تواند به موقعیت های استرس آور تسکین بخشد.

مهم است به خاطر داشته باشید که بستنی در میزان معقول و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی تنظیم شده و سالم مصرف گردد. در صورت داشتن حساسیت به مواد موجود در بستنی مانند لبنیات، شکر یا مواد نگهدارنده، توجه به ترکیبات و انتخاب گزینه های بستنی مناسب مهم است. بعلاوه، مقادیر بالای شکر و چربی در ترکیبات آن از خواص بستنی کاسته و بر مضرات آن می افزاید.

پیشنهاد مطالعه: دیر غذا خوردن از علل مهم افزایش وزن را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2199

به "بستنی و فواید باورنکردنی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بستنی و فواید باورنکردنی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید