خبرنگاران همایش مشترک مالی خراسان رضوی و ماری ترکمنستان برگزار گردید

به گزارش مجله افتخار، مشهد- خبرنگاران- نخستین همایش مشترک مالی خراسان رضوی و استان ماری ترکمنستان با مشارکت جمعی از فعالان مالی این دو استان همجوار مرزی روز چهارشنبه با حضور بعضی مسوولان محلی و نمایندگان بعضی وزارتخانه های ایران و ترکمنستان در قالب وبینار برگزار گردید.

خبرنگاران همایش مشترک مالی خراسان رضوی و ماری ترکمنستان برگزار گردید

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: در چهارچوب گسترش و توسعه همکاریهای استانی، در سال 93 سه یادداشت تفاهم بین استان های خراسان رضوی و ماری در حضور روسای جمهوری ایران و ترکمنستان، در عشق آباد به امضا رسید.

غلامعباس ارباب خالص اضافه کرد: این تفاهمنامه ها بین استانداران وقت خراسان رضوی و ماری ترکمنستان، خراسان شمالی و آخال و استان گلستان و بالکان ترکمنستان امضا شد که با هدف گسترش ارتباطات استانی و در چارچوب همکاریهای دوجانبه بین دو کشور تعریف شده است.

وی ادامه داد: با پیگیری ها اجرا شده طی هفت ماه گذشته، سه دیدار در قالب ویدئو کنفرانس بین استانداران خراسان رضوی و مرو، خراسان شمالی و آخال و استان گلستان و بالکان ترکمنستان انجام شد و بعد از آن نیز چندین دور نشست های کارشناسی تخصصی میان بخش های مالی، فرهنگی، دانشگاهی و پزشکی و درمانی در سطوح مختلف برای عملیاتی کردن تفاهمنامه ها برگزار گشت.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: وبیناری که امروز شاهد برگزاری آن بودیم در راستای گسترش همکاریهای مالی با حضور تجار و فعالان مالی استان خراسان رضوی از ایران و استان ماری از ترکمستان بود.

وی اضافه کرد: امید است نشست بعدی بین استان گلستان و بالکان در حوزه های یاد شده برگزار گردد.

ارباب خالص ادامه داد: این همکاری ها، روابط بین استانهای همجوار ایران و ترکمنستان را به منظور بهره مندی بیش از پیش از ظرفیت های مالی، فرهنگی، تحقیقاتی، علمی و ترانزیتی 2 کشور عملیاتی خواهد کرد.

وی گفت: استانهای خراسان رضوی و مرو، از سالیان قبل دارای مناسبات مالی و بازرگانی مناسب بوده اند و تا به امروز چندین دور نمایشگاه مالی از سوی خراسان رضوی در مرو برگزار شده است.

در این همایش وبیناری 28 نفر از تجار و فعالان صنایع مالی استان ماری ترکمنستان به همراه بعضی مسوولان دولتی این کشور از جمله سرکنسول ترکمنستان در مشهد و جمعی از فعالان مالی بخش خصوصی و مسوولان استانداری و اتاق بازرگانی خراسان رضوی، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق و سرکنسول ایران در مرو ترکمنستان حضور داشتند.

جمهوری ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در بخش مرکزی قاره آسیا و شمال ایران واقع شده است. عشق آباد پایتخت جمهوری ترکمنستان در فاصله کمتر از 30 کیلومتری شمال مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

ترکمنستان با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد و از راه دریا نیز با روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و قزاقستان همسایه است.

532 کیلومتر از مرز هزار و 414 کیلومتری ایران و ترکمنستان که از شرق دریای خزر تا شمال شرقی ایران در حوزه استانهای خراسان رضوی و گلستان امتداد دارد، مربوط به خراسان رضوی در نوار شمالی شرقی این استان است. شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح آباد استان خراسان رضوی در جوار کشور جمهوری ترکمنستان قرار دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1519

به "خبرنگاران همایش مشترک مالی خراسان رضوی و ماری ترکمنستان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران همایش مشترک مالی خراسان رضوی و ماری ترکمنستان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید