خبرنگاران یک هزار و 325 هکتار بیابان زدایی در اراضی استان سمنان انجام می گردد

به گزارش مجله افتخار، سمنان- خبرنگاران- رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: 60 میلیارد ریال سال جاری برای عملیات اجرایی مقابله با گرد و غبار، فرسایش بادی و بیابان زدایی در وسعت یک هزار و 325 هکتار برای استان سمنان تصویب شد.

خبرنگاران یک هزار و 325 هکتار بیابان زدایی در اراضی استان سمنان انجام می گردد

به گزارش خبرنگاران، علی ترابی روز سه شنبه به خبرنگاران ابراز داشت: اعتبار مقابله با بیابان زایی برای سال جاری از محل صندوق توسعه ملی و درآمد عمومی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: آبیاری و حفاظت از نهال کاری های سال گذشته، اجرای عملیات احداث بادشکن بر روی تپه های ماسه ای به طول 40 کیلومتر، مدیریت روان آب همراه با عملیات زیستی در وسعت یک هزار و 200 هکتار و مدیریت جنگل های دست کاشت موجود (تاغزارها) به وسعت یک هزار و 325 هکتار از جمله برنامه های سال جاری برای مقابله با بیابان زایی در هفت شهرستان استان سمنان است.

ترابی یادآور شد: سال گذشته عملیات بیابان زدایی مانند نهال کاری، آبیاری و مراقبت، مدیریت روان آب همراه با عملیات بیولوژیک بذرپاشی، احداث بادشکن زنده در اطراف مزارع، حفاظت و قرق و مدیریت جنگل های دست کاشت در 6 هزار هکتار از اراضی استان سمنان انجام شد.

وی بیان نمود: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی 157 میلیارد ریال برای مقابله با گرد و غبار و بیابان زدایی اختصاص یافت.

57 درصد وسعت استان سمنان بیابانی است

ترابی بابیان اینکه 57 درصد وسعت استان سمنان را بیابان پوشش داده است، ابراز داشت: 550 هزار هکتار از وسعت استان را کانون های فرسایش بادی تشکیل می دهد که هر سال خسارت بسیار زیادی به تأسیسات مالی و منابع زیستی وارد می نماید.

وی اضافه نمود: یک میلیون و 371 هزار و 675 هکتار از اراضی استان سمنان در 19 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی واقع شده است که از این میزان حدود 550 هزار هکتار آن به عنوان کانون های بحرانی فرسایش بادی شناخته شده است.

خسارت سالانه 330 میلیارد ریالی فرسایش بادی به زیرساخت های استان سمنان

ترابی بیان نمود: براساس آخرین مطالعات، فرسایش بادی سالانه به طور متوسط 330 میلیارد ریال به زیرساخت ها خسارت می زند.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه تا به امروز بیش از 113 هزار هکتار جنگل های دست کاشت به منظور بیابان زدایی ایجاد شده است، توضیح داد: تقویت پوشش گیاهی نقشی مهم در کاهش فرسایش بادی و ممانعت از خسارات به مناطق مسکونی، صنعتی، روستاها، راه های مواصلاتی و اراضی کشاورزی دارد.

از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 57 درصد نواحی بیابانی و خشک و بقیه وسعت استان را مرتع، اراضی کشاورزی و جنگل تشکیل می دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1309

به "خبرنگاران یک هزار و 325 هکتار بیابان زدایی در اراضی استان سمنان انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک هزار و 325 هکتار بیابان زدایی در اراضی استان سمنان انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید