خواص اعجاب انگیز ادویه کاری

به گزارش مجله افتخار، پودر کاری ادویه ای محبوب به رنگ زرد طلایی است که از ترکیب ادویه جاتی مانند زردچوبه، پودر تخم گشنیز، زیره، پودر تخم شنبلیله و فلفل تند قرمز و ترکیباتی که در هر جا متفاوت هستند از جمله زنجبیل، فلفل سیاه، دانه خردل، برگ کاری و دانه رازیانه درست می گردد.

خواص اعجاب انگیز ادویه کاری

ادویه کاری چیست؟

ادویه کاری در واقع ترکیبی از ادویه ها و مواد مختلف است که در غذاهای مختلف مفید واقع می شوند. بسته به منشاء و سلایق شخصی آن، ترکیبات آن نیز بسیار فرق دارد.

بعضی از رایج ترین مواد موجود در کاری شامل زنجبیل، دارچین، گشنیز، شنبلیله و زردچوبه است. علاوه بر این، هل، فلفل کاین و دانه خردل نیز اغلب در مخلوط ادویه کاری وجود دارند. بسیاری از این ترکیبات ظرفیت قابل توجهی از فواید را برای سلامتی دارا هستند.

ارزش غذایی ادویه کاری
آب : 8.8 گرم

انرژی : 325 کیلو کالری

پروتئین : 14.29 گرم

چربی کل : 14.01 گرم

کربوهیدرات، بر حسب تفاوت گرم :55.83 گرم

فیبر ، رژیم غذایی کل :53.2 گرم

شکر، کل : 2.76 گرم

کلسیم، : 525 میلی گرم

آهن : 19.1 میلی گرم

منیزیم : 255 میلی گرم

فسفر : 367 میلی گرم

پتاسیم : 1170 میلی گرم

سدیم : 52 میلی گرم.

خواص کاری برای سلامتی

بسیاری از آدم ها فکر می نمایند برگ های کاری فقط به درد خوش طعم و بو کردن غذاها می خورد و هنگام صرف غذا، آن ها را کنار می گذارند. با وجود این، اهمیت برگ کاری بسیار بیش تر از چیزی است که آدم ها فکر می نمایند، و می تواند بدون ایجاد عوارض جانبی برای سلامتی تان فوایدی فراوان به ارمغان بیاورد.
1. درمان اسهال
نتایج مطالعات پژوهشی دانشمندان هندی نشان دادند، آلکالوئیدهای کربازولِ موجود در برگ های کاری (یا همان مورایا کوئنیگی) دارای خواص ضد اسهال هستند. آزمایش هایی که بر روی موش های آزمایشگاهی به عمل آمد نشان دادند عصاره های کربازول از برگ های کاری به مقدار ای قابل توجه می توانند اسهال ناشی از مصرف روغن کرچک را در این موش ها کنترل نمایند. بدین منظور، می توانید یک دسته برگ این گیاه را بکوبید و از آن خمیری بسازید و نوش جان اش کنید، یا آب برگ های کاری را به آسانی بنوشید.
2. محافظت از دستگاه گوارش
از خواص کاری محافظت از دستگاه گوارش است. طبق روش های باستانی آیورودا، استفاده از برگ های آن برای درمان مسائل گوارشی بسیار موثر است. یکی از دلایل مهم اثربخشی برگ های این گیاه در درمان بیماری های گوارشی این است که این ادویه تا حدودی ملین است.

یک دسته برگ کاری را بردارید و آب آن را بگیرید؛ و سپس آن را با آب لیمو ترکیب نمایید. این ترکیب را می توانید برای درمان سوء هاضمه بنوشید؛ یا این که برگ های کاری را آن قدر بکوبید تا مثل خمیر شوند و پس از ترکیب با دوغ، آن را هر روز صبح به صورت ناشتا میل نمایید.

3. خواص آنتی اکسیدانی
نتایج مطالعات پژوهشی دانشمندان هندی در آزمایشگاه انگل شناسی مولکولی و مهندسی پروتئین در مرکز پیشرفته پژوهش های علمی جواهر لعل نهرو در شهر بنگلور کشور هند نشان دادند، برگ های کاری یا همان مورایا کوئنیگی منبعی سرشار از آنتی اکسیدان است.

وجود انواع ویتامین ها نظیر ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، و ویتامین E به کاهش استرس اکسیداتیو و آثار مخرب فعالیت رادیکال های آزاد یاری می نماید.

برگ های کاری را می توان به خورش کاری و دیگر خورش های سبزیجات و انواع سوپ ها افزود. هم چنین به جای برگ های تازه این گیاه می توانید از پودر خشک یا ادویه کاری نیز استفاده نمایید.

4. خواص ضد دیابتی
شاید برترین خاصیت کاری برای سلامتی تاثیر آن بر کنترل دیابت باشد. نتایج پژوهشی که در بخش بیوشیمی و بیولوژی مولکولی دانشگاه مَدرَس در شهر چنای هندوستان به عمل آمد نشان داد، برگ های کاری دارای خواص ضد افزایش قند خون هستند که می توانند در کنترل سطح گلوکز خون در موش های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت مفید باشند.
5. مبارزه علیه سرطان
ترکیبات شیمیایی موجود در برگ های کاری نظیر فنول ها به مبارزه علیه انواعی از سرطان نظیر سرطان خون، سرطان پروستات، و سرطان روده بزرگ یاری می نماید.

نتایج پژوهشی در بخش شیمی دارویی دانشگاه میجو کشور ژاپن شواهدی را درباره خواص ضد سرطانی عصاره آلکالوئیدهای کربازول از برگ های این گیاه به دست پژوهشگران دادند.

6. کاهش سطح کلسترول
برگ های این گیاه هم چنین به عنوان عامل کاهنده سطح LDL، کلسترول بد خون شناخته می شوند. مطالعاتی که در بخش بیوشیمی دانشگاه کرالای هند به عمل آمد نشان دادند برگ های این گیاه این قابلیت را دارند که سطح کلسترول بد خون یعنی LDL را کاهش دهند.
7. یاری به رشد مو
یکی از برترین خواص کاری یاری به رشد و رویش مو است. بعضی معتقدند برگ های این گیاه می توانند به تقویت ریشه های مو یاری نمایند. پودر برگ خشک کاری را با روغن مخلوط کنید؛ موهای تان را به آن آغشته نمایید و پوست سرتان را ماساژ دهید.

هم چنین خمیر برگ های کاری نیز برای برطرف سفیدی مو استفاده می گردد. به علاوه، انجام مرتب این کارها برای تقویت و رشد موهای تان نیز بسیار مفید است.

8. تقویت قوه بینایی
برگ های کاری سرشار از ویتامین A هستند؛ از این رو، می توانند به تقویت قوه بینایی تان یاری نمایند. ویتامین A حاوی کاروتنوئیدهایی است که از قرنیه در سطح چشم محافظت می نمایند. کمبود ویتامین A ممکن است باعث شب کوری، تاری چشم و حتی در بعضی موارد از دست دادن قوه بینایی می گردد.
9. محافظت از بدن در برابر عوارض شیمی درمانی و رادیوتراپی
نتایج مطالعاتی درباره خواص عصاره برگ های کاری نشان دادند این ادویه در کاهش اثرات شیمی درمانی و رادیوتراپی (پرتودرمانی) تاثیرگذار است؛ در عین حال، کاری می تواند از بدن در برابر آسیب های کروموزومی محافظت کند، به حفظ سلامت مغز استخوان یاری نماید و از فعال شدن رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری کند.
10. محافظت از بدن در برابر حمله عوامل بیماری زا
پژوهشی درباره خواص کاری به این نکته دست یافت که این ادویه در مبارزه علیه عفونت های باکتریایی و قارچی نیز موثر است. حتی می توان تاثیر عصاره برگ گیاه کاری را با تاثیر داروهای محبوب و رایج آنتی بیوتیک قابل مقایسه دانست.
11. محافظت در برابر آسیب های کبدی
محافظت در برابر آسیب های کبدی از برترین خواص کاری است. کبد در عملکرد سالم دستگاه گوارشی نقشی مهم ایفا می نماید؛ از این رو، لازم است از آن در برابر حملات رادیکال های آزاد، و عوامل ویروسی و باکتریایی که به عفونت این اندام حیاتی منجر می شوند، محافظت کنید.

پژوهشی درباره خواص برگ های کاری نشان داد تانین ها و آلکالوئیدهای کربازول موجود در برگ های این گیاه می توانند به خوبی از کبد محافظت نمایند. هم چنین، مصرف برگ های کاری برای محافظ از کبد در برابر بیماری ّهای مختلف از جمله هپاتیت و سیروز موثر است.

12. مراقبت از پوست
برگ های کاری هم چنین برای مراقبت از پوست نیز بسیار موثر هستند. برای ترمیم و بهبودی سریع پوست پس از آسیب های ناشی از سوختگی ها، بریدگی ها، جراحات، ناراحتی های پوستی و نیش حشرات می توانید از آب یا خمیر برگ های کاری بهره ببرید.3

عوارض و مضرات پودر کاری

سنگ کیسه صفرا
تحقیقات نشان داده اند که پودر کاری باعث تحریک کیسه صفرا می گردد. در واقع کاری انقباضات کیسه صفرا را تحریک می نماید و این می تواند برای کسانی که سنگ کیسه صفرا یا سنگ مجاری صفراوی دارند بسیار دردناک باشد.
تداخل دارویی
پودر کاری ممکن است با دارو های ضد انعقاد خون تداخل دارویی داشته باشد.2

مواد لازم برای تهیه ادویه کاری

زردچوبه؛ یک قاشق غذا خوری

فلفل سیاه؛ نصف قاشق چای خوری

زیره؛ 1 قاشق چای خوری

پودر گشنیز خشک؛ 1 قاشق چایخوری یا تخم گشنیز 5 قاشق غذا خوری

زنجبیل؛ نصف قاشق چایخوری

چوب دارچین؛ 1 عدد یا پودر دارچین 2 قاشق چایخوری

میخک؛ 2 بوته یا 1 قاشق چای خوری پودر میخک

دانه هل؛ 3 عدد یا نصف قاشق چای خوری پودر هل

فلفل قرمز تند؛ 1 قاشق چایخوری

پودر سیر؛ 1 قاشق چایخوری

برای تهیه ادویه کاری همه مواد را به صورت پودر درآورده و با هم مخلوط کنید و خیلی کم مواد مخلوط شده را تفت دهید. سپس ادویه را در یک ظرف شیشه ای بریزید و در آن را محکم کنید و در یک جای خشک نگه داری کنید.1

طریقه استفاده از پودر کاری

از آنجا که پودر کاری ترکیبی از ادویه هاست می توان از آن برای طعم دادن به غذا های بیشماری استفاده کرد.

پودر کاری دارای عطر و طعم منحصر به فردی است، یک ادویه گرم که بسته به ترکیب دقیق ادویه های مورد استفاده در آن طعم شیرین و مطبوعی دارد.

به یاد داشته باشید که هیچ دستور العمل دقیقی برای ترکیب پودری کاری وجود ندارد و ادویه های مورد استفاده ممکن است متفاوت باشند. بعضی از آن ها از انواع فلفل های تند استفاده می نمایند در حالی که بعضی دیگر طعم ملایم تر و شیرین تری دارند.

پودر کاری را می توان برای تهیه غذا هایی مانند ماریناد، سالاد سیب زمینی، انواع کباب ها، خورش ها و سوپ ها افزود.2

پینوشتها

1.www.namnak.com

2.www.coca.i

3.www.bazdeh.org

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1812

به "خواص اعجاب انگیز ادویه کاری" امتیاز دهید

1 کاربر به "خواص اعجاب انگیز ادویه کاری" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص اعجاب انگیز ادویه کاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید