داستاننویسان اسطورهها را به جامعه معرفی کنند

به گزارش مجله افتخار، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، دوازدهمین کارگاه از چهاردهمین دوره آموزش داستان نویسی آل جلال جمعه (21آذرماه) با تدریس مجید قیصری، داستان نویس و با حضور نویسندگان جوان از سراسر کشور و اعضای پایگاه نقد داستان در فضای مجازی برگزار گشت.

داستاننویسان اسطورهها را به جامعه معرفی کنند

مجید قیصری در این کارگاه، اسطوره را لنگرگاه اصلی داستان مطرح نمود و گفت: اگر یک اسطوره زیرلایه های یک متن را تشکیل دهد، این توانایی را دارد که آن داستان را در طول زمان سرپا نگه دارد و از گزند زمانه رهایی پیدا کند و قابلیت تفسیر را فراهم کند.

نویسنده کتاب طناب کشی ادامه داد: اگر فقط به ماجرای سطحی یک اثر اکتفا کنیم برای متن اتفاق جدیدی رخ نمی دهد بلکه باید این توانایی را داشته باشیم که ماجراها و اتفاق های پس ماجرا را دریابیم.

قیصری با بیان اینکه ما یک تاریخ کهن داریم که الگوها و اسطوره های زیادی دارد، گفت: زمانی که به ادبیات، رمان ها، داستان ها و فیلم های خودمان نگاه می کنیم دست ما از حضور و وجود این الگوها و اسطوره ها خالی است درحالی که داستان نویسان موظف هستند اسطوره ها را بازخوانی کنند و در متن ها جان و نگاه تازه ای به آن ها بدهند.

وی با طرح این سوال که آیا موظف هستیم به آدم های اسطوره ای فکر کنیم یا به موقعیت های اسطوره ای، گفت: غالبا فکر می کنند وقتی از اسطوره حرف می زنیم به خود اسطوره نگاه می شود، اما چیزی که به ما آموزش می دهد و کاربردی تر است این است که به جای توجه به شخصیت باید موقعیت اسطوره را درک کنیم و بدانیم اسطوره در چه موقعیتی شکل گرفته و چه ویژگی هایی داشته است.

نویسنده کتاب نگهبان تاریکی اضافه کرد: شرایط امروز بستری است که از طریق آن می توانیم بسیاری از اسطوره ها را فرابخوانیم تا اسطوره ها در عرصه امروز وارد شوند و داستان های ما طراوت تازه ای به خود بگیرند.

قیصری با اشاره به تعریف جوزف کمیل از هنرمند گفت: هنرمند کسی است که بتواند اسطوره را به دوره و زمانه خودش منتقل کند. روحیه امیدواری، جنگ جویی، سلحشوری و... در عرصه های مختلف کارکرد اسطوره است.

وی شرح داد: اسطوره ها زنده هستند و وظیفه ما به عنوان داستان نویس این است که این الگوها را پیدا و معادل سازی کنیم و از آن ها در داستان های خودمان استفاده کنیم.

چهاردهمین دوره داستان نویسی آل جلال در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران برنامه ریزی و اجرا شد. این رویداد آموزشی از پنجشنبه سیزدهم تا جمعه بیست و دوم آذرماه در قالب سیزده کارگاه مجازی برنامه ریزی شده و پذیرای هشتصد و هفتاد ادب جو و علاقه مند داستان از اقصی نقاط کشور بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1331

به "داستاننویسان اسطورهها را به جامعه معرفی کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستاننویسان اسطورهها را به جامعه معرفی کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید