عربستان ورود زائران خارجی با واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک را مشروط پذیرفت

به گزارش مجله افتخار، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، عربستان ورود زائران خارجی با واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک را مشروط پذیرفت.

عربستان ورود زائران خارجی با واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک را مشروط پذیرفت

علیرضا رشیدیان درباره حضور زائران ایرانی در حج تمتع 1401 اظهار کرد: همچنان منتظر اعلام رسمی عربستان هستیم، اما تا این لحظه با وجود پیگیری ها، وزارت حج عربستان هنوز تصمیم خود را درباره برقراری حج آینده به هیچ یک از کشورهای اسلامی اعلام ننموده، این در حالی است که مسئولان حج بعضی از کشورها که برای عمره به عربستان رفته اند مذاکراتی با مسئولان وزارت حج این کشور داشته اند، اما هنوز خبری از پذیرش زائران خارجی در حج تمتع نیست.

او اظهار داشت: متاسفانه با توجه به شرایط نامناسب کرونا و تصمیم دولت عربستان در دو سال گذشته هیچ زائر خارجی نتوانست به این کشور برای برگزاری اعمال حج تمتع وارد گردد و حج خود را به جای آورد و امیدواریم که سال جاری عربستان با توجه به بهتر شدن شرایط عمومی دنیا و واکسیناسیون علیه کووید-19 اجازه حضور زائران خارجی را در مراسم حج تمتع بدهد.

تکلیف 72 هزار زائر معطل حج چه می گردد؟

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه 72 هزار نفر سال گذشته ثبت نام خود را برای بجا آوردن اعمال حج تمتع و حضور در سرزمین وحی قطعی نموده اند، گفت: درصورتیکه عربستان با حضور زائران ایرانی در تمتع سال جاری موافقت کند و همه سهمیه ایران نیز اختصاص یابد، زائران ثبت نام شده اعزام خواهند شد و چنانچه امکان افزایش اعزام فراهم گردد، از دیگر زائران در نوبت نیز ثبت نام خواهد شد، اما درصورتیکه به سبب جلوگیری از شیوع کرونا سهمیه ایران کاهش یابد، مجبور به انتخاب از میان زائران ثبت نام شده براساس زمان ثبت نام و شرایط زائر هستیم.

وی اضافه کرد: به هرحال حضور زائران ایرانی در موسم حج تمتع به تصمیم نهایی عربستان درباره حضور حجاج سایر کشورهای مسلمان در این مراسم بزرگ منوط است.

رشیدیان با بیان اینکه برنامه ریزی ها و اقدامات ابتدایی برای اعزام زائران به حج تمتع 1401 در سازمان حج و زیارت ادامه دارد، یادآور شد: بطور طبیعی از ماهها قبل سازمان حج و زیارت براساس سنوات گذشته برنامه ریزی ها و زمان بندی را برای حج تمتع شروع نموده و پیش بینی های مقدماتی لازم در حوزه های مختلف انجام شده است، اما مهمترین موضوع در حج برگزاری مذاکرات با طرف عربستانی، امضای تفاهم نامه و معین سهمیه حج است که هنوز در این زمینه عربستان هیچ اعلامی به کشورهای اسلامی نداشته است.

عمره در دست پیگیری

رئیس سازمان حج و زیارت به برقراری عمره در عربستان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و کم شدن موانع حضور زائران اشاره نمود و اضافه کرد: براساس اعلام عربستان هفت و نیم میلیون زائر در عمره سال جاری در این کشور حضور داشته اند که البته به نظر می رسد این رقم مربوط به مجموع زائران داخلی و خارجی عربستان باشد.

او ادامه داد: اگر مقدمات و شرایط لازم از جمله برپایی دفتر کنسولگری یا نمایندگی ایران در عربستان و بستن قراردادهای لازم در حوزه مسکن، تغذیه، پرواز، حمل و نقل و ... فراهم گردد تا قبل از حج تمتع سعی می کنیم تعدادی از 5 میلیون و 800 هزار زائری را که در نوبت حج عمره هستند، به عربستان اعزام کنیم. البته تاکید می کنم که اعزام زائران به عمره به برپایی دفتر نمایندگی ایران در عربستان منوط است تا امنیت و شأن و جایگاه زائران ایرانی حفظ گردد.

عربستان منع ورود با واکسن سینوفارم و اسپوتنیک را مشروط برداشت

رئیس سازمان حج و زیارت بعلاوه درباره واکسیناسیون زائران حج تمتع و عمره شرح داد: از آنجا که از ماهها قبل برنامه ریزی های حج تمتع شروع شده، متناسب با دستورالعمل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره انجام واکسیناسیون حجاج دستورالعملی صادر و توصیه شد تا افرادی که مشمول دریافت دز سوم واکسن کرونا هستند واکسن مورد تایید عربستان را دریافت نمایند.

او در ادامه گفت: هم اکنون براساس مذاکراتی که انجام شده است عربستان از میان واکسن هایی که در کشورمان تزریق می گردد علاوه بر واکسن آسترازنکا، دریافت واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک را هم بلامانع دانسته است، اما به شرط قرنطینه 48 ساعته و تست PCR منفی به همین سبب زائران در نوبت حج نگران نباشند.

رشیدیان یادآور شد: پیرو دستورالعمل وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن به افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، سازمان حج و زیارت نیز اظهار داشت با توجه به اینکه هنوز شرایط حج و بعلاوه تاریخ مذاکرات حج ایران و عربستان تعیین نشده است، مدیران حج و زیارت استان ها و مدیران کاروان ها به افرادی که قبلا برای حج ثبت نام نموده اند و در نوبت تشرف هستند و از طرفی مشمول فراخوان وزارت بهداشت می شوند، برای دریافت دز سوم یا همان یادآور از واکسنی استفاده نمایند که مورد تایید وزارت بهداشت عربستان است.

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1884

به "عربستان ورود زائران خارجی با واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک را مشروط پذیرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان ورود زائران خارجی با واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک را مشروط پذیرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید