علائم سکته مغزی چیست؟

به گزارش مجله افتخار، یک متخصص بیماری های مغز و اعصاب، غیرقرینگی صورت، ناتوانی در صحبت کردن، ناتوانی در بیان کلام، اختلال در حرکت اندام ها، عدم تعادل، سرگیجه و اختلال در بلع را از علائم اولیه سکته مغزی بیان کرد.

علائم سکته مغزی چیست؟

دکتر مجتبی خزایی در مصاحبه با ایسنا، اظهار کرد: نکته کلیدی برای اطرافیان فردی که دچار سکته مغزی شده رساندن به موقع به مراکز درمانی است که اطرافیان با حفظ خونسردی، با اورژانس تماس گرفته و ضمن پایداری بدن، سریع بیمار را به مراکز درمانی برسانند.

وی در تشریح زمان طلایی سکته های مغزی مطرح نمود: سکته های مغزی انواع مختلفی دارد که بیشتر آن ها زیر چهار و نیم ساعت زمان طلایی رسیدن به مراکز درمانی دارد و در بعضی موارد نادر زیر 24 ساعت زمان طلایی محسوب می گردد.

وی گفت: در بعضی موارد مشاهده می گردد اطرافیان بیمار بعد از بروز سکته در فرد، برای وی امر درمانی در منزل از جمله سوراخ کردن ناحیه ای از گوش و سایر کار ها را انجام می دهند در حالیکه زمان در این بیماری بسیار مهم است.

خزایی ادامه داد: سکته های مغزی دو نوع لخته دهنده و خونریزی دهنده دارد که در نوع خونریزی دهنده باید فشار خون بیمار آنالیز گردد و در نوع لخته دهنده پزشک باید در پی درمان لخته باشد.

وی بیان نمود: دو نوع درمان برای بیماران سکته مغزی وجود دارد که نوع وریدی در بعضی بیمارستان ها از جمله امام حسین (ع) ملایر، ولیعصر (عج) تویسرکان، بعثت همدان، بیمارستان قدوسی نهاوند و اسدآباد نیز وجود دارد، اما درمان شریانی تنها در بیمارستان بعثت همدان انجام می گردد.

وی اعلام کرد: سکته مغزی بیشتر در سنین بالا بروز می نماید، اما سکته مغزی در افراد زیر 50 سال نیز مشاهده می گردد که باید در این افراد در پی سابقه سکته مغزی، سابقه خانوادگی مثبت، فشارخون بالا، چربی خون و قند خون باشیم که این افراد باید به صورت پیوسته شرایط خود را کنترل نمایند تا از بروز سکته مغزی در آن ها جلوگیری گردد.

این متخصص مغز و اعصاب اضافه نمود: مصرف الکل و سیگار نیز در بروز سکته مغزی بسیار مؤثر است در حال حاضر شاهد شیوع بیشتر سکته های مغزی در بین آقایان هستیم.

خزایی توضیح داد: در بعضی موارد بیماری های قلبی باعث بروز سکته های مغزی می گردد که توصیه می کنیم افراد از سنین پایین تر قلب خود را مستمر چک نمایند و مورد معاینه پزشک متخصص قرار دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 8 آبان 1401 بروزرسانی: 8 آبان 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2114

به "علائم سکته مغزی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم سکته مغزی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید