لزوم تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در بورس، امیدواریم ثبات و ساماندهی در بازار بورس ایجاد گردد

به گزارش مجله افتخار، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم ثبات و ساماندهی در بازار بورس ایجاد گردد، بنده مجدانه خواهش می کنم که دوستان ما در شرکت های حقوقی بازار بورس همکاری های لازم را برای ساماندهی بازار بورس داشته باشند.

لزوم تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در بورس، امیدواریم ثبات و ساماندهی در بازار بورس ایجاد گردد

به گزارش خبرنگار حوزه بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی خبرگزاری خبرنگاران، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نشست با نمایندگانی از شرکت های حقوقی بازار بورس در سالن کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تا به امروز مجلس چهار جلسه در خصوص آنالیز شرایط بازار بورس با بخش های مختلف ازجمله بانک های دولتی و خصوصی، بخش حقوقی بازار بورس، بخش حقیقی بازار بورس، وزارت امور اقتصادی و دارایی و فعالان رسانه ای حقیقی بازار بورس برگزار نموده است.

وی اضافه نمود: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جلسات مفصلی برای آنالیز بازار بورس برگزار نموده و رئیس مجلس و بنده هم طی جلساتی این موضوع را مورد آنالیز قرار داده ایم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ما پیشنهاداتی را به شورای عالی بورس ارائه کردیم و معتقدیم که مواردی چون قیمت مواد اولیه باید اصلاح گردد.

قاضی زاده هاشمی گفت: تسریع در صدور مجوز سبدگردانی، تشکیل مجمع سهامداران حقیقی و وجود بازارگردانی مؤثر، از جمله پیشنهاداتی است که ما به شورای عالی بورس ارائه کردیم.

وی همچنین مطرح کرد: موضوع بازارگردانی مؤثر از امروز با ابلاغ سازمان بورس اجرایی شده و همه موظف هستند که بخشی از منابع خود را به بازارگردانان دهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما معتقدیم قانون بازار سرمایه باید اصلاح گردد، گفت: مجلس بسته ای پیشنهادی برای ساماندهی بازار بورس ارائه نموده که در آن بسته، بخشی به عنوان مصوبات شورای عالی بورس وجود دارد و ما پیگیر اجرای این موارد هستیم.

قاضی زاده هاشمی اعلام کرد: اولین بحث مورد نظر مجلس، تشکیل مجمع سهامداران حقیقی است چرا که در حال حاضر افراد عادی با دریافت یک کد بورسی وارد بازار سرمایه می شوند و بدون آموزش، از تلگرام و اینستاگرام سیگنال می گیرند، سهام می خرند و بعضاً رفتار گروهی دارند که باید آموزش های لازم به خبرنگارانن داده گردد.

به گفته وی اگرچه که این افراد صرفاً 10 درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهند اما ضروری است آموزش های لازم به خبرنگارانن از طرف مجامع و NGOها داده گردد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: آموزش این افراد را مجمع سهامداران حقیقی می تواند انجام دهد؛ به این معنا که این مجمع باید هیئت مدیره ای هفت نفره تشکیل دهند و انتخاب اعضای این هیئت مدیره باید به گونه ای باشد که افرادی که دارای صلاحیت عمومی و حرفه ای هستند، انتخاب شوند.

قاضی زاده همچنین تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی در این زمینه نظارت خواهد نمود و تخلفات از طرف مجلس و دستگاه های مربوطه چون کمیسیون اصل 90 مجلس و قوه قضائیه دنبال می گردد.

وی گفت: همچنین وظایفی برای سازمان صدا و سیما تعریف شده که تبلیغاتی را برای فرهنگ درست سرمایه گذاری در بازار بورس در دستور کار خود قرار دهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی دیگر از پیشنهادات مجلس برای ساماندهی بازار بورس گفت: ما پیشنهاد دادیم که حداقل میزان بازارگردانی، 20 درصد میانگین خرید و فروش مؤثر ماه گذشته باشد تا اثرگذاری خود را نشان دهد؛ به این ترتیب مجلس به صورت مؤثر و قوی این موضوع را پیگیری می نماید چرا که ما معتقدیم با توجه به شرایط ویژه کشور، مردم تحمل یک بحران اقتصادی دیگر را ندارند.

قاضی زاده مطرح کرد: درست است که بعضاً بعضی افراد می گویند که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مردم را تشویق به سرمایه گذاری در این بازار ننموده، باید گفت همین که مسئولان می گویند از بازار بورس حمایت می نمایند، برای مردم اطمینان بخش است، خبرنگارانن از این طریق وارد بازار بورس می شوند، برای مجلس منافع مردم بسیار حائز اهمیت است و ما باید با اولویت بازار بورس را آنالیز کنیم تا منافع ملت مورد حمایت قرار گیرد.

وی ادامه داد: امیدواریم ثبات و ساماندهی در بازار بورس ایجاد گردد، بنده مجدانه خواهش می کنم که دوستان ما در شرکت های حقوقی بازار بورس همکاری های لازم را برای ساماندهی بازار بورس داشته باشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگانی از شرکت های حقوقی بازار بورس گفت: اگر نقدی به این مصوبات دارید، قطعاً در شورای عالی بورس گوش شنوا برای شنیدن نقطه نظرات شما وجود دارد که دو نفر از نمایندگان هم عضو شورای عالی بورس هستند اما به این نکته توجه داشته باشید؛ زمانی که مسئله ای به صورت قطعی به تصویب رسید، همه باید آن را اجرا کنیم چرا که در چنین شرایطی، منافع یک بخش یا یک دستگاه مطرح نیست بلکه منافع ملی مطرح است.

قاضی زاده تأکید کرد: حتماً مجلس به صورت قوی در این زمینه وارد می گردد و قوه قضائیه هم وارد شده به گونه ای که رئیس قوه قضائیه در این زمینه دستور داده است؛ همچنین کمیسیون های اصل 90 و اقتصادی مجلس هم پیگیری های لازم را انجام خواهند داد.

وی در انتها خطاب به نمایندگان شرکت های حقوقی بازار بورس گفت: ما این جلسه را برگزار کردیم و به صحبت های شما گوش دادیم تا بعداً گله نکنید و نگویید که چرا مجلس برخورد کرد.

4133

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1182

به "لزوم تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در بورس، امیدواریم ثبات و ساماندهی در بازار بورس ایجاد گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در بورس، امیدواریم ثبات و ساماندهی در بازار بورس ایجاد گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید