مرگ10میلیون نفرتا سال2050 به علت مقاومت به آنتی بیوتیک

به گزارش مجله افتخار، تهران - خبرنگاران - رئیس مرکز فناوری دارورسانی در دانشگاه کابانگسان مالزی با اشاره به مقاومت آنتی بیوتیکی در بیماران گفت: اگر این وضع ادامه یابد تا سال 2050 حدود 10 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند؛ زیرا بدن آنها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده است.

مرگ10میلیون نفرتا سال2050 به علت مقاومت به آنتی بیوتیک

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار علمی خبرنگاران از بنیاد مصطفی(ص)، پنل نقش فناوری های نانو و علوم زیستی در تسهیل تحقیقات دارویی جدید موضوع یکی از پنل های پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی است که به ریاست رسول دیناورند، عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص) در دانشگاه کراچی پاکستان شد و به تشریح دستاوردهای دانشمندان مسلمان در حوزه فناوری های نانو و علوم زیستی پرداخته شد.

پروفسور هلیزه کاتاس، رئیس مرکز فناوری دارورسانی در دانشگاه کابانگسان مالزی به عنوان اولین سخنران این پنل از دستاوردهای این گروه در طراحی و تولید نوعی نانو ذره برای دارورسانی صحبت کرد.

وی به مقاومت آنتی بیوتیکی اشاره کرد و گفت: اگر این وضع ادامه یابد تا سال 2050 حدود 10 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند؛ زیرا بدن آنها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده است.

وی توضیح داد: گروه تحقیقاتی ما، در مرکز یاد شده از نوعی پلیمر به نام کیتوسان استفاده کردند و خواص آن را در قالب نانوذره بهبود بخشیدند.

کاتاس گفت: دارورسان های نانوذره در برابر فرم های آزاد مشتقات کیتوسان در نمونه های حیوانی تاثیر بهتری دارند، اما هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

** تولید زخم پوش از عسل و سم زنبور عسل

سخنران بعدی دکتر حسن اعزازی از دانشگاه آمریکایی قاهره و رییس شرکت دانش بنیان نانوایبر در مصر بود.

وی با اشاره به انواع زخم ها در حوزه بهداشت و درمان گفت: زخم ها اثر زیادی بر بدن انسان ها دارند و ضمن پیامدهای مختلف، بازار جهانی 11 میلیارد و 500 میلیون دلاری را تا سال 2020 شامل می شوند.

وی به انواع محصولات موجود برای درمان زخم های مزمن مانند زخم های ناشی از دیابت اشاره کرد و گفت: محصولات مختلفی برای درمان این زخم ها در بازار موجود است.

دکتر اعزازی با توضیح در مورد فناوری توسعه یافته در شرکت دانش بنیان نانوایبر ادامه داد: ما زخم پوش های نانوفیبر با عصاره عسل و سم زنبور تولید کردیم که حتی روی زخم های مزمن و پیچیده و عمیق نیز بعد از 12 روز اثر خوبی گذاشته است.

وی افزود: این زخم پوش ها زیست تخریب پذیر هستند و از این جهت عوارض جانبی نیز ندارند.

** تولید ایمپلنت های دارورسان

سخنران بعدی این نشست دکتر مای خنفر از دانشگاه علم و فناوری اردن بود.

وی در مورد ایمپلنت های دارورسان توضیح داد: تولید ایمپلنت های دارورسان مزایای زیادی دارد، این ایمپلنت ها در بدن بیمار با یک جراحی مختصر گذاشته می شود و داروی لازم را به وی می رساند؛ به این شکل میزان نیاز به دارو کاهش و اثربخشی افزایش می یابد.

خنفر ادامه داد: اما ایمپلنت ها محدودیت هایی هم دارند؛ مثلا دو جراحی برای گذاشتن و برداشتن آن و درد در محل گذاشتن ایمپلنت.

وی انواع ایمپلنت را تخریب پذیر و تخریب ناپذیر برشمرد و گفت: تخریب پذیرها ضمن کاهش درد موجب می شوند، عمل دوم برای برداشتن آن نیاز نباشد.

استاد دانشگاه اردن گفت: ما در حال مطالعه روی نوعی دارورسان از پلی لاکتیک هستیم که زیرپوست تزریق می شود و در سه مرحله دارو را رها می کند.

** ارتباطات علمی را جدی بگیرید

دکتر ماهالاتچامی آروجانان مدیر اجرایی مرکز اطلاع رسانی مالزی نیز در مورد ارتباطات علم صحبت کرد.

وی گفت: هدف از تحقیقات علمی جدید یافتن راهی به بازار با ارائه دستاورد فناورانه جدید است.

آروجانان افزود: ارتباطات علم به معنای این است که موضوعات علمی را به زبانی ساده برای افراد غیر متخصص بیان کنیم.

وی اعلام نمود: توسعه علم و فناوری، تعامل با سیاستمداران، فرهنگ سازی و پذیرش محصولات فناورانه جدید توسط مردم، کاربران و مشارکت بیشتر شهروندان دانشمندان را ملزم می کند به زبان ساده دستاوردهای خود را توضیح دهند.

در سرانجام این نشست سخنرانان به سوالات حاضران در نشست جواب دادند.

پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، در زیرشاخه های بیماری های واگیر و غیرواگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان 8 تا 11 اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.

یکی از فعالیت های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تاکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این دوره از نشست استپ خواهد بود.

این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش های جهان اسلام در حوزه سلامت می پردازد و تازه ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای روبرو با این چالش ها در آن بررسی می شود.

در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می شود و شرکت ها و سرمایه گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، پیروزیت هایی را کسب کرده اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا همزمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.

نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات پیروز خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.

علمی 9014**1584

منبع: ایرنا
انتشار: 31 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 162

به "مرگ10میلیون نفرتا سال2050 به علت مقاومت به آنتی بیوتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ10میلیون نفرتا سال2050 به علت مقاومت به آنتی بیوتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید