نشانگان پای بی قرار؛ علل و راهکار

به گزارش مجله افتخار، ... و شب را برای آرامش قرار دادیم. اما کدام آرامش! وقتی تا چشم تان گرم می گردد، یک اجبار و اضطرار فوری و مقاومت ناپذیر برای از جا بلند شدن، پا کوبیدن و راه رفتن احساس می کنید، وقتی خوابتان به دوره های کوتاه و متعدد شبانه قطعه قطعه می گردد، در طول روز چشمانی سرخ و اعصابی تحریک پذیر و ذهنی خسته و غیرمتمرکز دارید و به خوبی

نشانگان پای بی قرار؛ علل و راهکار

نشانگان پای بی قرار؛ علل و راهکار

ترجمه: دکتر سیدمحمدمهدی بیکایی

... و شب را برای آرامش قرار دادیم. اما کدام آرامش! وقتی تا چشم تان گرم می گردد، یک اجبار و اضطرار فوری و مقاومت ناپذیر برای از جا بلند شدن، پا کوبیدن و راه رفتن احساس می کنید، وقتی خوابتان به دوره های کوتاه و متعدد شبانه قطعه قطعه می گردد، در طول روز چشمانی سرخ و اعصابی تحریک پذیر و ذهنی خسته و غیرمتمرکز دارید و به خوبی می دانید که در شب پیش رو هم محکوم به عذاب شب گذشته هستید، توصیف مناسب برای حال و روزتان بی قراری است، نه آرامش. این بی قراری تقصیر پای شماست که مبتلا به نشانگان پای بی قرار شده است و نام این سندرم خود گویای ماهیت آن است. پا هم که بی قرار شد، آرامش کل وجودتان را ترک می نماید، که فرموده ...دگر عضوها را نماند قرار. ببینیم درباره چه چیزی حرف می زنیم؟

نشانگان پای بی قرار (RLS) یک بیماری مربوط به حس و حرکت می باشد. مبتلایان وقتی دراز می کشند احساس نامطبوعی در پایشان دارند و اضطرار شدیدی برای حرکت دادن پایشان حس می کنند. گاهی حرکت دادن پا حالشان را بهتر می نماید اما تکرار این مساله در طول شب خوابیدن و استراحت کافی را غیرممکن می سازد و مسائلی در روز آینده ایجاد می نماید.

چه چیزی باعث RLS می گردد؟

معمولا دلیل روشنی برای این نشانگان یافت نمی گردد. این بیماری اغلب به طور خانوادگی دیده می گردد. گاهی بیماران کمبود آهن دارند که با تجویز آهن علایم رفع می شوند و گاهی بی قراری پا در زنان باردار دیده می گردد که پس از زایمان، علایم بهبود می یابند. مسائل دیگری که گاهی با RLS مرتبط اند عبارت اند از: نارسایی کلیوی، روماتویید آرتریت، دیابت، آسیب عصبی (نوروپاتی)، آنمی و پارکینسون. اما بیشتر افرادی که در پی درمان برمی آیند هیچ یک از این مسائل را ندارند.

RLS چه علایمی دارد؟

RLS باعث می گردد که بخواهید پایتان را حرکت دهید. این حالت ها اغلب به شکل احساس قلقلک، سوزن سوزن شدن، تیر کشیدن، کشیدن پا یا حالت خزیدن توصیف می شوند.

حرکت دادن پا، حداقل برای مدتی کوتاه، باعث بهبودی این احساس می گردد. این مشکل معمولا هنگام شب و هنگامی که سعی در شل کردن پا برای خواب دارید، پیش می آید.

پس از به خواب رفتن بیمار، پاها ممکن است آغاز به پریدن یا حرکت کردن کنند. این حرکات، حرکات پریودیک اندام نامیده می شوند و می توانند شما را از خواب بیدار نموده و باعث بروز خستگی در طول روز شوند. هرچند این حرکات یک شرایط مجزا و مستقل در نظر گرفته می شوند اما اغلب برای افراد مبتلا به RLS اتفاق می افتند.

RLS چگونه تشخیص داده می گردد؟

یکی از مشکل ترین قسمت های مربوط به RLS، تشخیص آن است. پزشکان اغلب در خصوص خواب یا علایم RLS سوال نمی پرسند. پس اگر خوب نمی خوابید یا احساس می کنید پای بی قرار دارید، به پزشکتان اطلاع دهید. ممکن است برای رد برخی از علل ایجادکننده علایم تان، آزمایش خون یا تست های مربوط به اعصاب به وسیله پزشک درخواست گردد. ممکن است تستی به نام پلی سومنوگرافی درخواست گردد که تناوب حرکات پاها را در طول خواب ثبت نماید.

RLS چگونه درمان می گردد؟

اگر علایم خفیف باشند، تغییراتی در عادات و شیوه زندگی می توانند یاری کننده باشند از جمله عدم استفاده از سیگار، الکل و کافئین، خنک و ساکت نگه داشتن اتاق خواب، ورزش منظم، ماساژ دست و پا یا امتحان از کمپرس سرد یا گرم و ...

اگر علایم شدیدتر باشند، می توان برای کنترل حرکات پا و یاری به خواب از داروهای مختلفی یاری گرفت. بعلاوه داروهایی هستند که می توانند علایم را بدتر کنند و باید از آنها اجتناب کرد. از جمله این داروها می توان از ضدافسردگی ها، آنتی هیستامین ها، داروهای مصرفی در سرماخوردگی و سینوزیت ، داروهای آنتی سایکوتیک و انواع خاصی از داروهای ضدتهوع (مثل متوکلوپرامید یا پروکلوپرازین) نام برد. پس حتما داروهای مصرفی خود را برای پزشک تان توضیح دهید.

درمان آغازین- تغییر روال روزانه زندگی می تواند در کنترل علایم یاری کننده باشد. حرکات کششی، پیاده روی و ورزش منظم، دوش آب گرم یا سرد، ماساژ، پرهیز از سیگار و کافئین می تواند علایم را کنترل کند.

اگر علایم به دلیل یک مشکل طبی مثل دیابت یا آنمی فقر آهن ایجاد شده باشند ، آن مسائل را ابتدا باید آنالیز و رفع نمود. مثلا تجویز مکمل های آهن برای مبتلایان به آنمی فقر آهن دارای RLS یاری کننده است.

RLS ناشی از بارداری، خیلی زود پس از زایمان رفع می گردد و ممکن است پزشک درمان محافظه کارانه را توصیه نماید. اگر پس از زایمان، RLS رفع نگردد، باید علایم و سوابق مجددا آنالیز شوند. بچه هایی که مبتلا به RLS هستند از همان ابتدا با دارو درمان نمی شوند. در عوض، ورزش ملایم و منظم و برنامه ریزی منظم برای خواب امتحان می شوند. اگر این درمان موثر نبود، ممکن است داروهایی مثل لوودوپا یا آگونیست های دوپامین تجویز شوند. این داروها حرکات غیرارادی پاها را در طول شب کاهش می دهند. کلونیدین که به اسم یک داروی ضدفشارخون استفاده می گردد، هم برای درمان RLS در بچه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان نگه دارنده- همان طور که در درمان آغازین هم ذکر شد تغییر در روال و روش زندگی و درمان شرایط همراه (مثل دیابت، آنمی و ...) برای کنترل و درمان RLS به کار گرفته می گردد و در صورت عدم تاثیر از داروها یاری گرفته می گردد. از داروهای دوپامینی که در ایران شایع است می توان از لوودوپا (Sinemet) نام برد. بعلاوه داروهای ضدتشنج مثل گاباپنتین و یا مخدرهایی مثل اکس کدون و ترامادول هم تجویز می شوند.

درمان در زمان بدتر شدن علایم

اگر علی رغم درمان دارویی و ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب و ترک سیگار و کافئین، علایم بیمار ادامه یابند، شاید احتیاج به آنالیز مجدد باشد. شرایط عدیده دیگری هم می توانند احساس ها و حالت هایی که در RLS یافت می شوند را ایجاد کنند. از جمله این شرایط می توان کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی را نام برد. منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1751

به "نشانگان پای بی قرار؛ علل و راهکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانگان پای بی قرار؛ علل و راهکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید