نگاهی به تفریحات سد کرج برای یک گردش و سفر یک روزه

به گزارش مجله افتخار، سد کرج یا سد امیرکبیر سرگرمی گاهی است که همه را راضی می نماید! چه افرادی که قصد دارند یک روز برای استراحت از تهران خارج شوند و چه افرادی که قصد دارند توقف کوتاهی در راستا مسافرت به شمال داشته باشند. آیا به این فکر نموده اید که زمان خود را در این سد چگونه بگذرانید؟ آیا با سرگرمیات سد کرج آشنایی دارید؟ آیا منطقه ها سرگرمیی اطراف سد امیرکبیر را می شناسید؟

نگاهی به تفریحات سد کرج برای یک گردش و سفر یک روزه

در این مقاله از خبرنگاران همه سرگرمیاتی را که می توانید در سد کرج و منطقه ها نزدیک به آن داشته باشید، آنالیز نموده ایم. با این راهنما سرگرمی های متنوعی خواهید داشت و خاطره ای به یاد ماندنی از سد امیرکبیر در ذهنتان باقی می ماند.

سد کرج از گذشته تا به امروز

پروژه ساخت سد امیرکبیر روی رودخانه کرج در سال 1336 شروع شد و در سال 1340 به خاتمه رسید. مهندسان فرانسوی این پروژه را پیش بردند. امیرکبیر، اولین سد چندمنظوره ایران بود که علاوه بر تأمین آب و برق، برای ماهیگیری و سرگرمی هم به کار رفت.

ساخت این سد داستان جالبی دارد. علاوه بر شرکت فرانسوی که پروژه را پیش برد، یک شرکت آمریکایی نیز طرحی برای ساخت سد کرج پیشنهاد داده بود. شرکت آمریکایی پیشنهاد ساخت سدی بتنی با 10 متر ارتفاع بیشتر را داده بود. آن موقع ساخت سد با این طرح هزینه ها را 100 میلیون افزایش می داد. در نهایت تحقیقاتی که انجام شد نشان داد هزینه ای که آمریکایی ها برآورد نموده اند، ضروری نیست. شرکت فرانسوی سد را با دیواره بتنی نازک تر از طرح آمریکایی ساخت و ارتفاع آن را نسبت به طرح اولیه، چهار متر افزایش داد.

متاسفانه با ساخت سد کرج، بخش زیادی از روستاهای واریان و زرکان و کوشک به زیر آب رفتند. حتی امامزاده روستای واریان نیز به زیر آب دریاچه امیرکبیر رفت. بخشی از واریان در طرف دیگر دریاچه، در بیرون از آب قرار گرفته است، اما اکنون غیرقابل دسترس است. چون قایقی در سد وجود ندارد. اما از آنجایی که واریان یک روستای گردشگری است، احتمال می رود در سال های آینده با قایق رانی در سد، امکان بازدید از آن برای گردشگران فراهم گردد.

مشخصات کلی سد و کاربردهای آن

مساحت حوزه آبریزی سد کرج 764 کیلومتر مربع و میانه جریان آب سالانه آن 472 میلیون متر مکعب است. این سد بتنی قوسی، 390 متر طول تاج، 180 متر ارتفاع (از پی) و 6 دریچه تخلیه آب دارد.

هدف از ساخت سد امیرکبیر کنترل سیلاب های بهاره استان تهران بود تا خسارت های ناشی از سیلاب و آسیب هایی که به روستاهای اطرف رودخانه کرج می رسید، کاهش پیدا کند. تأمین آب شرب تهران، تأمین آب زمین های کشاورزی حومه و یاری به تأمین برق هدف های دیگری بود که برای ساخت سد امیرکبیر در نظر داشتند.

سد کرج راهی برای تأمین عایدی بسیاری از خانواده های محلی است. آن ها با پرورش انواع ماهی قزل آلا امرار معاش می نمایند. بعلاوه آب مورد احتیاج برای کشاورزی و دامپروری در منطقه از این سد تأمین می گردد.

سد کرج کاربرد سرگرمیی هم دارد که موضوع اصلی بحث ما در این مقاله است. دریاچه پشت سد کرج محلی است که بسیاری از خانواده های ایرانی و به خصوص اهالی تهران، کرج و حومه روزهای تعطیل خود را کنار آن می گذرانند و از طبیعت زیبای این دریاچه لذت می برند.

سرگرمیات سد کرج برای همه اعضای خانواده

به نظر من سد کرج یکی از زیباترین سدهای ایران است و هر ایرانی باید حداقل یک بار این سد و دریاچه بی نظیر آن را ببیند. در این بخش به سوالات ابتدای مقاله پاسخ می دهیم و به شما می گوییم که چگونه می توانید یک روز عالی در سد امیرکبیر و منطقه ها اطراف آن داشته باشید.

در گذشته سرگرمیات آبی چون شنا، قایق سواری و اسکی روی آب نیز جزو فهرست سرگرمیات سد امیرکبیر بود. اما در حال حاضر این سرگرمیات ممنوع اعلام شده اند. البته طبیعت بی نظیر این منطقه، محدودیت سرگرمیات آبی را جبران نموده است. در ادامه امکانات سرگرمیی سد کرج را آنالیز نموده ایم.

ماهیگیری، سرگرمی مورد علاقه شکارچیان پرانرژی

ماهیگیری در سد کرج دو مرحله دارد. مرحله اول این کار، خرید یا شکار طعمه است! طبق تجربه برترین طعمه برای ماهی های سد کرج عبارتند از؛

  • خمیر.
  • دل مرغ.
  • زنبور.
  • ملخ.
  • طعمه هایی که حوالی سد فروخته می گردد.

اگر قصد خرید طعمه ندارید، می توانید از روش های مختلف برای شکار طعمه بهره ببرید! حوالی سد کرج، ملخ های زیادی وجود دارد. افراد پرانرژی و البته باحوصله که هوادار سرگرمیات چالشی هستند، پیش از ماهیگیری به سراغ شکار ملخ می فرایند! شکار زنبور کمی ساده تر است. اگر یک تکه گوشت در فضای باز قرار دهید، زنبورها دور آن جمع می شوند و می توانید آن ها را بگیرید. البته باید مراقب نیش زنبورها هم باشید!

وقتی سطح آب سد پایین تر است، ماهیگیری ساده تر می گردد. تنها کافی است طعمه را به قلاب وصل کنید و آن را به آب بیندازید. ماهیگیران در سد کرج با شناور ماهگیری می نمایند و چوب پنبه قلاب هایشان هم عمق زیادی ندارد.

آرامش و ورزش با طبیعت گردی در اطراف سد

ماهیگیری سرگرمیی سلیقه ای است که محتمل است بعضی از افراد به آن علاقه ای نداشته باشند. اما من کسی را نمی شناسم که از طبیعت گردی و انرژی مثبت این کار لذت نبرد. دریاچه سد کرج طبیعت بی نظیری در این منطقه ایجاد نموده است. گونه های مختلف گیاهی و جانوری این منطقه طبیعت گردان را به این منطقه می کشاند. بعضی از آن ها یک یا دو شب را هم اطراف دریاچه و در چادر اقامت می نمایند.

اطراف دریاچه امیرکبیر علفزارها، جنگل های کوچک و بوته زارهایی وجود دارد که به زیستگاه بعضی از حیوانات بومی تبدیل شده است. گردشگرانی که در زمستان به سد کرج می فرایند، می توانند کبک های وحشی مهاجر را ببینند.

پیک نیک؛ سرگرمی ساده و دوست داشتنی خانوادگی

اطراف سد کرج زمین های همواری برای نشستن و برگزاری پیک نیک وجود دارد. بعضی از نقاط آن در سایه درخت ها و درختچه ها قرار گرفته است و بعضی از نقاط هم ساحلی است.

آب یکی از عناصر طبیعت است که انرژی های منفی و خستگی را از ما انسان ها دور می نماید. به همین علت ذاتا دوست داریم اوقات فراغت خود را در جایی سپری کنیم که آب وجود دارد. پیک نیک و همنشینی با عزیزان در طبیعت یکی از محبوب ترین سرگرمیات ما ایرانی هاست. سد امیرکبیر یک انتخاب ایده آل برای پیک نیک و سپری کردن یک روز با اعضای خانواده و دوستان کنار آب است.

جاذبه های گردشگری نزدیک سد کرج

بعضی از جاهای دیدنی کرج در نزدیکی سد این شهر قرار گرفته است. اگر جزو افرادی هستید که تنوع را ترجیح می دهید و دوست ندارید هنگام سرگرمی، یک جا ساکن باشید، حتما فهرست جاذبه های سرگرمیی اطراف سد را که در ادامه راجع به آن صحبت نموده ام، بخوانید.

طبیعت دلنواز آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه یکی از جاذبه های طبیعی جاده چالوس است. آب چشمه های کوه های این منطقه به سمت دره و رودخانه ارنگه (هفت چشمه) می رود و این آبشار دیدنی را ایجاد می نماید. رودخانه هفت چشمه یکی از شاخه های اصلی رود کرج است.

خانواده ها برای بازدید از آبشار هفت چشمه، می توانند با ماشین از جاده چالوس به روستای ارنگه بفرایند و به پارکینگ هفت چشمه برسند. بقیه راه را باید پیاده روی کرد. اگر قصد دارید آبشار را از نزدیک ببینید، دو راه وجود دارد. راه اول جهت خاکی ساده ای است که پشت رستوران قرار گرفته است و برای عبور از آن باید ورودی پرداخت کنید. جهت دوم پیچ وخم بیشتری دارد و طولانی تر است، اما احتیاجی به پرداخت هزینه ندارد.

طبیعت گردان به سمت قسمت های بکرتر و دورتر رود و آبشار هفت چشمه پیش می فرایند. دسترسی به این نقاط سخت تر است و به همین علت برای گردش های خانوادگی مناسب نیست.

اگر به این جهت پا گذاشتید، حواستان به جهت باشد، چون گاهی راه ها از بین سنگ و صخره عبور می نمایند. طبیعت گردان برای بازدید از این نقاط باید با گروه های حرفه ای طبیعت گردی همراه شوند و آمادگی جسمانی لازم برای عبور از منطقه ها صعب العبور را داشته باشند.

روستاهای زیبا با طبیعت دیدنی

همانطور که گفتیم با احداث سد کرج، سه روستا زیر آب رفتند، اما بخشی از روستای واریان هنوز هم کنار دریاچه امیرکبیر قرار گرفته است. هرچند این روستا دیگر غیرقابل دسترسی است، اما آبادی کافی دارد.

پرآبی منطقه باعث شده که روستاهای اطراف دریاچه سرسبزتر از گذشته باشند. البته اکنون بسیاری از روستاهای اطراف سد خالی از سکنه هستند و بیشتر به عنوان منطقه ها گردشگری شناخته می شوند.

نام روستاهای اطراف سد کرج عبارت هستند از؛

  • ارنگه بزرگ
  • خوزنکلا
  • کوشک بالا
  • دروان
  • قله منار
  • مورود
  • واریان
  • پل خواب

جاده چالوس

معروفیت جاده چالوس یا جاده 59 به میزان ای است که احتیاج به شرح زیادی ندارد. جاده 59 جزو زیباترین جاده های ایران است. این جاده بعد از ساخت سد کرج، معروفیت بیشتری پیدا کرد و به یکی از پرترددترین جهتهای شمال کشور تبدیل شد.

آراستگی جاده چالوس با طبیعت و همراهی رودخانه کرج کنار آن، مسافران را ترغیب می نماید این جهت را برای رفتن به شمال انتخاب نمایند. تازه تر آنکه حتی اگر قصد مسافرت به شمال را نداشته باشید، می توانید اوقات فراغت کوتاه خود را در جاهای بکر این منطقه سپری کنید.

برترین زمان بازدید از سد کرج

فصل بهار و تابستان برترین زمان برای بازدید از سد امیرکبیر و منطقه ها سرگرمیی اطراف آن است. هوای این منطقه همواره نسبت به تهران و کرج خنک تر بوده است. به همین علت پیشنهاد خوبی برای فرار کوتاه مدت از گرمای تابستان است!

پوشش گیاهی منطقه در فصل های بهار و تابستان جذابیت آن را دوچندان می نمایند. در فصل بهار هم برف های کوه ها آرام آرام آب می گردد و از گوشه وکنار کوه ها و تپه ها رودهای کوچک و جوی ها به سمت رودخانه کرج و هفت چشمه روان هستند و مناظری چشم نواز و دیدنی به وجود می آورند.

در فصل زمستان هم دمای منطقه سد امیرکبیر از تهران و کرج کم تر است. از طرفی در این منطقه امکانات سرگرمیات زمستانی وجود ندارد. به همین علت معمولا کسی در این فصل به سد امیرکبیر نمی رود. البته در زمستان گروه های پرنده های مهاجر در دریاچه برای استراحت فرود می آیند. زمستان فصل سکوت و سکون دریاچه امیرکبیر است. جالب است بدانید با این حال بعضی از افراد به علت آرامش خاص این منطقه، در فصل زمستان هم به آنجا سفر می نمایند.

آدرس، جهت دسترسی و گوگل مپ

سد کرج در شمال این شهر واقع شده است. این سد در 25 کیلومتری جاده چالوس قرار گرفته است.

برای رسیدن به جاده چالوس از تهران، باید از اتوبان شهید لشکری (جاده مخصوص) به سمت کرج بروید. اتوبان تهران- کرج، انتهای اتوبان همت (خرازی) و اتوبان تهران شمال از دیگر جهتهای دسترسی به جاده چالوس از تهران هستند.

لوکیشن سد کرج روی نقشه

کلام آخر؛ سد کرج، جاذبه ای در همین نزدیکی!

زمانی که صحبت از طبیعت گردی به میان می آید، بیشتر ما به مسافرت فکر می کنیم. اما احتیاجی نیست همواره مسافت زیادی را طی کنید تا به جایی بکر برای پیک نیک یا طبیعت گردی برسید. گاهی در نزدیک ترین فاصله به محل زندگی، منطقه ای بی نظیر قرار گرفته است؛ مثل سد کرج که اهالی تهران و کرج کم تر به آن توجه می نمایند. یک پیشنهاد ویژه! اوقات فراغت بعدی خود را در سد امیرکبیر و طبیعت آن منطقه سپری کنید!

خبرنگاران یک مجله راهنمای گردشگری است که هم جاذبه های شهرهای مسافرپذیر را به شما معرفی می نماید و هم به دیدنی های نزدیک به محل زندگی می پردازد. اهمیتی ندارد که اوقات فراغت شما یک نصف روز باشد یا یک هفته کامل! با خبرنگاران می توانید برنامه مناسبی برای سپری کردن آن بچینید.

منبع: علی بابا
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2018

به "نگاهی به تفریحات سد کرج برای یک گردش و سفر یک روزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به تفریحات سد کرج برای یک گردش و سفر یک روزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید