نیویورک تایمز: واشنگتن مسوول فساد اقتصادی در عراق است

به گزارش مجله افتخار، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که امروز (پنجشنبه) در رسانه های عراق بازتاب داشت، واشنگتن را در قبال فساد اداری و اقتصادی گسترده در عراق مسوول دانست.

نیویورک تایمز: واشنگتن مسوول فساد اقتصادی در عراق است

این روزنامه اضافه نموده است که واشنگتن با سلطه بر میلیاردها دلار درآمدهای حاصل از فروش نفت عراق که در صندوق ذخیره فدرال آمریکا نگهداری می گردد، در شیوع فساد اداری و اقتصادی در این کشور نقش دارد.

نیویورک تایمز با بیان اینکه طبقه سیاسی حاکم در عراق برای مسائل شخصی در طول سال های گذشته مرتکب فساد شده است، اضافه نمود: آمریکا نه تنها در پیوند با اشغال عراق که باعث ویرانی این کشور و نابودی اقتصاد آن شده بلکه با ارائه پول به طبقه سیاسی فاسد و چشم پوشی واشنگتن از فساد بعضی متحدان خود در عراق، در گسترش این فساد نقش داشته است.

این روزنامه نوشت: بانک ذخیره فدرال آمریکا در نیویورک سالانه 10 میلیارد دلار ارز ناشی از فروش نفت عراق به بانک های تجاری عراق تزریق می نماید که باندهای پولشویی در عراق در طول سال های گذشته از این اموال بهره برده اند.

این نشریه آمریکایی اضافه نمود: برآورد درستی درباره دارایی های به سرقت رفته در عراق وجود ندارد زیرا این معامله ها به صورت نقدی انجام می گردد و امکان به دست آوردن آمارها نیز سخت و مشکل است و بیشتر آمارهای دولتی غیر قابل استناد هستند اما گزارش ها حاکی است که به احتمال زیاد عراق ثروت های اقتصادی خود را به صورت نامآغاز بیش از هر کشور دیگر، در خارج خرج نموده است.

این روزنامه افزود: یکی از دولتمردان عراق که تجربه طولانی در امور دارایی دارد در گزارشی برای مرکز پژوهش آمریکایی شورای آتلانتیک برآورد نموده که عراقی ها بین 125 تا 150 میلیارد دلار در خارج از کشور دارایی دارند که اغلب این دارایی ها به صورت نامآغاز به دست آمده اند.

نیویورک تایمز اضافه نمود: بعضی برآوردهای دیگر حاکی است که احتمالا حجم این دارایی ها در خارج به 300 میلیارد دلار برسد که پیش بینی شده است که 10 میلیارد دلار از این دارایی های به سرقت رفته در امور خرید املاک در لندن استفاده شده اما برآورد کامل این سرقت ها حاکی است که خسارت ها متوجه فرهنگ و جامعه عراق شده است.

این روزنامه گفته است: حیات سیاسی عراق شبیه جنگ باندها با بیگانگان است اما این ظاهر مضطرب در باطن، بسیار آرام و بستری برای سرقت ها و تاراج دارایی های عراق است.

به نوشته نیویورک تایمز، درآمدهای هر وزارتخانه، غنائمی است که به صورت توافق نانوشته، برای یک جریان خاص اختصاص می یابد.

این روزنامه اضافه نمود: یکی از وزیران اسبق عراق که شخصیتی متخصص در حوزه کار خود است و سال ها در خارج زندگی نموده بعد از این که به وزارت رسید، متوجه شد که وزارتخانه اش دارویی را با قراردادی به ارزش 92 میلیون دلار می خرد در صورتی که توانست همان قرار داد را به ارزش کمتر از 15 میلیون دلار به دست آورد.

این وزیر که روزنامه نیویورک تایمز نام او را منتشر ننموده اضافه نموده است که بعد از اینکه این کار را کرد، با مقاومت بزرگی در داخل وزارتخانه روبرو شد و حملات سختی علیه او آغاز شد که او و خانواده اش را تهدید به قتل می کرد امری که او را ناچار به استعفا کرد.

روزنامه نیورک تایمز اضافه نمود: شخصیت های سیاسی که مرتکب این درآمدهای نامآغاز می شوند، همه معروف و جزو متحدان مخلص آمریکا هستند.

این روزنامه از دو خانواده بارزانی و طالبانی به عنوان دو متحد آمریکا و متهم به فساد یاد نموده و نوشت: دو خانواده بارزانی و طالبانی در کردستان عراق در زمان حاضر بر قراردادها و بانک های اقلیم کردستان سلطه دارند و بسیار ثروتمند شده اند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1094

به "نیویورک تایمز: واشنگتن مسوول فساد اقتصادی در عراق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیویورک تایمز: واشنگتن مسوول فساد اقتصادی در عراق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید