چمن مصنوعی و نکات مهمی درباره لوکس نبودن این کالا

به گزارش مجله افتخار، پاسخ به این پرسش که به راستی چمن مصنوعی، کالایی لوکس یا لازم است، بستگی مستقیم دارد به نگرشی که ما نسبت به زندگی و مشخصات محیط پیرامونمان داریم.

چمن مصنوعی و نکات مهمی درباره لوکس نبودن این کالا

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام چمنزار، چمن مصنوعی کالایی است که بعضی از ما آن را لوکس و غیرضروری می دانیم اما شاید بی مناسبت نباشد که ماجرای یکی از همکاران فروشگاه چمنزار را در خصوص لوکس نبودن این کالا با شما در میان بگذاریم. وب سایت چمنزار، علاوه بر اینکه انواع مختلفی از چمن مصنوعی را به مشتریان خود عرضه می نماید، نقش پل ارتباطی میان مشاوران خبره و متقاضیان چمن مصنوعی را نیز بر عهده دارد.

یکی از مشاوران معماری و دکوراسیون داخلی سایت چمنزار می گفت: استفاده از بعضی عناصر و اجزاء دکوراتیو، در وهله نخست تا حدی لوکس و مازاد بر احتیاج اولیه به نظر می رسد اما زمانی که به عنوان یک طراح داخلی، آستین بالا می زنیم و تصمیم به ایجاد تغییری هیجان انگیز در محیط می گیریم، متوجه می شویم، بدون استفاده از چنین عناصری، اساساً نمی توانیم فضای اطرافمان را متحول کنیم. اشاره این همکار معماری داخلی سایت چمنزار، به عنصر تحول آفرینی به نام چمن مصنوعی بود. اینکه چمن مصنوعی، کالایی لوکس یا لازم است، ذهن معماری حرفه ای، مثل او را نیز به خود مشغول نموده بود.

چمن مصنوعی؛ تداعی نماینده زندگی در طبیعت

این همکارمان تعریف می کرد که: شاید دلیل علاقه من به این حرفه، به دوران کودکی ام مربوط گردد. من در روستا به دنیا آمدم و پدرم کشاورز بود. حضور در کارهای روزانه، کنار او در آن فضای باز و سرسبز از همان دوران، کودکی، نگرشی خاص، نسبت به محیط را در ذهنم ایجاد کرد. من عاشق سرسبزی و نشاط هستم و شاید به همین خاطر است که استفاده از چمن مصنوعی، پای ثابت بسیاری از طرح های معماری من است تا آنجا که این موضوع که چمن مصنوعی، کالایی لوکس یا لازم است، در ذهن من، پاسخی روشن و واضح یافته است؛ پاسخی که بر اساس آن باید بپذیریم اگر قرار به سرسبزی و نشاط بخشیدن به محیط باشد، چمن مصنوعی، نه تنها لوکس نیست بلکه در مواردی، کاملاً لازم است.

ترکیب پذیر بودن چمن مصنوعی و چمن طبیعی

سایت چمنزار، ازاین دست همکاران پر و پا قرص، برای ترویج و استفاده از چمن مصنوعی، کم ندارد! شاید به همین خاطر است که مراجعه نمایندگان به چمنزار، حتی اگر در اولین مراجعه خود، سفارش خرید هم نداشته باشند، مشاوره های مناسبی را دریافت می نمایند.

همکار طراحمان می گفت که رنگ سبز با زندگی شخصی او نیز عجین شده است و برای مان تعریف می کرد: حیاط خانه ویلایی من، سبز و زنده است و من از هر دو نوع چمن در فضای خانه ام استفاده نموده ام. در واقع، چمن مصنوعی، کالایی لوکس به شمار نمی رود چراکه نه تنها رنگ سبز و بانشاط آن، ویو و چشم اندازی جذاب به وجود می آورد بلکه امکان ترکیب و استفاده توأمان آن با چمن طبیعی، باعث تلطیف هوا نیز می گردد.

پایین بودن هزینه ایجاد فضای سبز با چمن مصنوعی

بخشی از اطلاعاتی که مخاطبان چمنزار می توانند از این وب سایت فروشگاهی دریافت نمایند، در ارتباط مستقیم با فضاهای تفریحی چون زمین گلف، پارک ها و فضاهای سبز است. گروه مشاوران چمنزار، مشتریان را از بهترین روش های به کارگیری چمن مصنوعی آگاه و آگاه می نمایند.

دوست و همکار معمار ما که علاقه وافر او به چمن مصنوعی، دستمایه مطالب این گزارش ما شده است، از نگارش و انتشار مقالات تخصصی در رسانه های معتبر نیز سخن به میان آورده است. او می گفت: چندی پیش آغاز کردم به نوشتن مقاله ای برای یک مجله معماری و آغاز کردم به جستجوی منابع مجازی و کتاب ها و مجلّاتی که طی این سال ها خوانده بودم. به چند نکته برخوردم که برایم جذاب بود و آن ها را یادداشت کردم:

اول آنکه هزینه ایجاد پارک های طبیعی همچون نگهداری آن ها کاری است پرهزینه. اینکه در چنین دوره و زمانه ای، بتوانیم مردم را از خانه هایشان بیرون بکشیم تا وقت بیشتری را در پارک ها سپری نمایند، خودش کار را سختتر می نماید. شاید بتوان راه های کم هزینه و ساده تری را برای تشویق مردم به خروج از خانه هایشان پیدا کرد؛ مثلاً ایجاد و توسعه فضاهای سبز در نزدیک ترین مکان به محل زندگی آن ها. طبعاً مقامات دولتی و شهرداری ها، با ملاحظات زیادی برای چنین کاری روبرو هستند و ملاحظات مالی و مالی در رأس آن قرار گرفته است. نگهداری چمن طبیعی، به دلیل هزینه و احتیاج به نیروی انسانی نگهدارنده، می تواند محل تامل باشد. شاید استفاده از چمن مصنوعی، چنین ملاحظه ای را بسیار کمرنگ تر کند.

چمن مصنوعی و موضوع کمبود منابع آب

دومین مسئله اینکه، نمی توان ملاحظات زیست محیطی را نادیده گرفت؛ مثلاً چمن طبیعی در تعدیل درجه حرارت و کاهش آلودگی هوا موثّر است و این کار از چمن و پارک مصنوعی برنمی آید اما درعین حال، مصرف آب برای نگهداری چمن طبیعی، مسئله ای بسیار مهم تلقی می گردد تا آنجا که در بعضی نقاط دنیا، کاشت و نگهداری چمن طبیعی، به دلیل کمبود آب، متوقف شده یا کاهش یافته است. ایران ما نیز با مسئله کمبود منابع آب روبرو است. در شرایط بحرانی آب و در شرایطی که احتیاج به فضای سبز در شهرها، احتیاجی جدی است، استفاده از چمن مصنوعی، احتیاجی لوکس نیست، بلکه احتیاجی لازم است.

مسئله بعدی، مسئله شرایط اقلیمی است. چمن طبیعی، در هر شرایط اقلیمی و محیطی، به راحتی امکان کاشت و نگهداری ندارد، مثلاً مناطق فوق العاده سردسیر. آیا در چنین اقلیم هایی، باید خود را از داشتن فضایی سبز و بانشاط محروم دانست؟ مسلماً نه! چمن مصنوعی، پاسخی روشن و مثبت به چنین احتیاجی است. در واقع، برخورداری از طراوات مصنوعی بهتر از نبود آن است. در واقع، باز هم پاسخی قانع نماینده برای سوالمان پیدا می کنیم؛ اینکه چمن مصنوعی، کالایی لوکس یا لازم است؟ در اینجا نیز پاسخی روشن پیدا می نماید، در شرایطی که امکان استفاده از چمن طبیعی وجود ندارد، چمن مصنوعی، کالایی کاملاً ضروری به شمار می آید. جایی که حیات درختان و چمن طبیعی در فصول سرد، سخت است، می توان از چمن مصنوعی و طبیعت بی جان بهره برد.

چمن مصنوعی و کاهش هزینه های نگهداری

چهارمین و آخرین موضوعی که در تهیه متن مربوط به ضروری بودن یا نبودن چمن مصنوعی قابل آنالیز و توجه است، مسئله مالی است، اما این بار نه در سطح دولت ها و شهرداری ها بلکه در سطح خانه ها و محیط های کوچک تر و شخصی. مثلاً در محوطه یک باغ کوچک یا ویلای شخصی، شاید خرید و نصب چمن مصنوعی (در انواع چمن مصنوعی ورزشی، تزئینی و …) در نگاه اول، گران تر از چمن طبیعی، ارزیابی گردد، اما ماجرای محاسبه قیمت های تمام شده برای اجرا و نصب چمن طبیعی و مصنوعی، به همین جا ختم نمی گردد، فرایند نگهداری چمن طبیعی، به دلیل احتیاج مستمر به مراقبت، کود دهی، آب دهی و بسیاری دیگر از ضرورت های مراقبتی، هزینه هایی را پدید می آورد که درنهایت، چمن مصنوعی را در قیاس با چمن طبیعی، به گزینه ای به صرفه و مناسب تر ازنظر مالی، تبدیل می نماید.

متن حاضر که توسط این کارشناس طراحی و معماری داخلی، گردآوری و تدوین می گردد، شبیه به دهها مقاله ای است که مخاطبان چمنزار می توانند، در این وب سایت فروشگاهی، آن را جستجو و مطالعه نمایند.

سایت چمنزار، نه صرفاً به عنوان عرضه نماینده و فروشنده انواع چمن مصنوعی، بلکه به عنوان یک مشاور فضای مجازی، پیش از هر چیز، تعهد خود را در قبال آگاهی رسانی به مشتریان مدنظر دارد.

انتهای رپرتاژ خبری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 243

به "چمن مصنوعی و نکات مهمی درباره لوکس نبودن این کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چمن مصنوعی و نکات مهمی درباره لوکس نبودن این کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید