یاری به گام برداشتن بیماران ضایعه نخاعی ، شکست انحصار شرکت آمریکایی با صرفه جویی ارزی 13 هزاردلاری

به گزارش مجله افتخار، سیستم پاراواک با بکارگیری مدل های ریاضی از سیستم های اسکلتی-عضلانی و استراتژی های کنترلی، مقدار انقباض عضلات فلج را در طول حرکت کنترل می نماید.

یاری به گام برداشتن بیماران ضایعه نخاعی ، شکست انحصار شرکت آمریکایی با صرفه جویی ارزی 13 هزاردلاری

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این فناوری که در انحصار شرکتی آمریکایی است با کوشش یک شرکت فناوری سامانه های الکترونیک عصبی در کشور بومی سازی شد. پروتز عصبی حرکتی پاراواک یک سیستم میکروالکترونیکی با کنترل تراشه ریزپردازنده ای است که بر مبنای سیستم عصبی مرکزی انسان، حرکت را در عضو ایجاد و کنترل می نماید. این سیستم قابلیت برنامه ریزی حرکتی را دارد و با توجه به حرکت مورد نظر، اندازه انقباض را تحت کنترل دارد.

سیستم پاراواک با بکارگیری مدل های ریاضی از سیستم های اسکلتی-عضلانی و استراتژی های کنترلی، اندازه انقباض عضلات فلج را در طول حرکت کنترل می نماید. سیستم عصبی پاراواک برای ایجاد حرکت های ایستادن، گام برداشتن و نشستن برخی از افراد دچار ضایعه نخاعی کامل در سطح پشتی به کار می رود. علاوه بر کاربردهای حرکتی، سیستم پاراواک دارای کاربردهای درمانی است و از پوکی استخوان، آتروفی عضلانی، و زخم بستر جلوگیری می نماید بعلاوه باعث بهبود در شرایط قلبی-عروقی و عملکرد سیستم گوارش بیمار می گردد.

صرفه جویی ارزی قابل توجه

این محصول در جهان به وسیله یک شرکت آمریکایی با قیمتی بین 13 تا 15 هزار دلار فراوری می گردد و به فروش می رسد. اما به ازای فراوری هر نمونه از سیستم ایران ساختی آن تقریبا 13هزار دلار صرفه جوئی ارزی شکل می گیرد. هر بیمار ضایعه نخاعی پاراپلژیک احتیاج به یک سیستم مجزا دارد.

افرادی که دچار ضایعه نخاعی هستند علاوه بر مسائل حرکتی، در اثر عدم تحرک دچار عوارضی از قبیل پوکی استخوان، آتروفی عضلانی، سفتی مفاصل، زخم بستر، خشکی مفاصل، نارسائی های کلیوی و قلبی و عروقی می شوند. بعلاوه، این افراد کنترل ادرار ندارند و عمل دفع آنها با مشکل روبرو است.

بعلاوه این افراد دچار افسردگی می شوند و نگهداری آنها برای خانواده مشکل و دارای هزینه است. به همین علت همواره دست یابی به روشی برای برطرف معلولیت و عوارض ناشی از آن، هدف بسیاری از تحقیقات علمی را تشکیل داده است.

مساله ضایعه نخاعی و جلوگیری از عوارض ناشی از آن از مسائل جدی در حوزه سلامت در سطح بین المللی است. تا کنون برای ایجاد حرکت در افراد فلج روش های مختلفی مطرح شده است. یکی از روش های مرسوم استفاده از اسکلت های رباتیک است. این ربات ها بر روی عضو فلج قرار می گیرد و باعث حرکت پسیو در عضو می گردد.

از روش های رایج دیگر برای ایستادن شخص معلول و ایجاد تحرک استفاده از وسایل مکانیکی چون ویلچر ایستا است. این وسایل، تحرک بسیار محدود در عضو ایجاد می نماید. روش دیگر مبتنی بر بازسازی اعصاب صدمه دیده است. این روش هنوز در مرحله تحقیقات بنیادین است و به محیط های کلینیکی راه پیدا نکرده است.

بعلاوه از روش های بالقوه موثر برای برطرف مسائل حرکتی در افراد دچار ضایعه نخاعی و جلوگیری از عوارض ناشی از ضایعه، استفاده از فناوری عصبی است. هدف این فناوری، طراحی و ساخت ابزار میکروالکترونیکی است که با ارتباط مستقیم با سیستم عصبی مرکزی و یا اعصاب محیطی، کنترل خارجی ارگان های بدن را به عهده می گیرد. این فناوری در طرح کلان فناوری ساخت سیستم عصبی پاراواک مورد استفاده قرار گرفته است.

این محصول ایرانی به علت کارایی بالا و قیمت مناسب شرتیط خوبی برای صادرات دارد و پس از اخذ استانداردهای بین المللی و دریافت تاییدیه های معتبر جهانی به کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه صادر خواهد شد.

این محصول در حال حاضر در بیمارستان رفیده، موسسه آموزشی رعد، سازمان بهزیستی گلستان، انجمن معلولین ضایعه نخاعی استان مازندران، انجمن خیریه صابرین و افراد حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد. این شرکت توانایی این را دارد که سالانه 200 دستگاه فراوری و روانه بازار کند.

معین الگوی بهینه حرکت برای گام برداشتن افراد دچار ضایعه نخاعی، حرکت برخاستن از جایگاه چرخدار در افراد فلچ پایین تنه، امنیت نرم افزاری و سخت افزاری سیستم و ابعاد و توان مصرفی پایین از جمله مزایای این محصول ایران ساخت است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1787

به "یاری به گام برداشتن بیماران ضایعه نخاعی ، شکست انحصار شرکت آمریکایی با صرفه جویی ارزی 13 هزاردلاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری به گام برداشتن بیماران ضایعه نخاعی ، شکست انحصار شرکت آمریکایی با صرفه جویی ارزی 13 هزاردلاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید