گلیم نقش برجسته ایلام در انتظار جهانی شدن

به گزارش مجله افتخار، ایلام از سوی شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته انتخاب شده و در انتظار ثبت جهانی است.

گلیم نقش برجسته ایلام در انتظار جهانی شدن

گلیم نقش برجسته که از ترکیب گلیم ساده و گره قالی در متن تشکیل شده است، در ایلام رواج بسیاری دارد. دلیل این امر بافنده ای به نام سحر چلانگر از روستای زنجیره (از توابع شهرستان سرابله استان ایلام) است، که در قسمتی از بافته خود از گره قالی استفاده نموده است. پس از رواج بافت این نوع گلیم در استان ایلام، اکنون بیش از چهار هزار نفر در این صنعت دستی مشغول به کار هستند. در حال حاضر این رشته از صنایع دستی در انتظار ثبت جهانی است.

عبدالمالک شنبه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در این باره گفته است:

گلیم نقش برجسته مهم ترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی ایلام است که سالانه سه هزار متر از این نوع گلیم به وسیله بافندگان ایلامی فراوری می گردد. در حال حاضر 4500 نفر در 52 کارگاه مشغول بافت گلیم هستند و در مجموع، 50 درصد از افرادی که در حوزه صنایع دستی کار می نمایند، در این حوزه فعالیت می نمایند.

او در ادامه افزود:

گلیم نقش برجسته ایلام در 20 کشور جهان به فروش می رسد و طی یک سال گذشته 10 میلیون دلار ارزآوری داشته است. این محصول، هولوگرام ملی دریافت نموده است و به عنوان سوغات و برند اختصاصی ایلام عرضه می گردد.

گلیم نقش برجسته ایلام در سال 1366 از تلفیق گلیم و قالی به وجود آمد و در سال 67 در ردیف 42 لیست آثار ملی کشور به نام گلیم نقش برجسته ایلام به ثبت رسید. این گلیم در حال حاضر به کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، ژاپن و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می گردد.

عکس: ایرنا

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1942

به "گلیم نقش برجسته ایلام در انتظار جهانی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلیم نقش برجسته ایلام در انتظار جهانی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید