آب های زیرزمینی منبع 95 درصد از آب های شیرین جهان

به گزارش مجله افتخار، به گزارش خبرنگاران، آلودگی آب های زیرزمینی در اثر نفوذ آلودگی از سطح زمین و یا اطراف منبع آن صورت می گیرد و در این میان، ریشه های درختان و یا گیاهانی که به منبع راه یافته اند نیز مورد توجه است. آلودگی آب های زیرزمینی ممکن است از آب هایی که به آن وارد می شود و یا از منابع دوردست باشد و اگر این آلودگی از منابع دوردست وارد آب شود، تعیین محل آلوده کننده بسیار مشکل است. عوامل موثر در ممانعت از آلودگی آب های زیرزمینی به عمق چاه، وضع طبیعی محلی که چاه در آن قرار گرفته است و جهت حرکت آب های زیرزمینی مربوط است.

آب های زیرزمینی منبع 95 درصد از آب های شیرین جهان

تخلیه فاضلاب های صنعتی در زمین نیز با ورود فلزات سنگین که اغلب خاصیت سمی دارند، آلودگی های شدید شیمیایی و احیانا میکروبی در آب های زیرزمینی تولید می کند و چه بسا اتفاق می افتد که دیگر از این آب های زیرزمینی نتوانیم در مصارف عمومی استفاده کنیم و باید برای مصرف مجدد، متحمل هزینه های گزافی شویم.

کتاب آلودگی آبهای زیرزمینی تألیف حمید علی پور، رضا درخشانی و محمود علی پور در هفت فصل ابتدا به اهمیت تشکیل آب های زیرزمینی اشاره و در ادامه به خصوصیات برخی از آلاینده های آبهای زیرزمینی، فرآیندها و خصوصیاتی که حرکت و سرنوشت آلاینده ها را متأثر می کنند، برنامه نمونه برداری و طراحی طرح نمونه برداری، نمونه برداری از آبهای زیرزمینی و آلوده زایی و محافظت از آبهای زیرزمینی می پردازد.

اهمیت آب های زیرزمینی

برای مشخص شدن اهمیت آب های زیرزمینی کافی است تا کل منابع آب شیرین کره زمین که زندگی تمامی موجودات زنده به آ ن ها وابسته است، مورد ارزیابی قرار گیرد. در کتاب حاضر در این زمینه آمده است: اقیانوس ها تقریبا 2/97 درصد از کل آب های کره زمین را تشکیل می دهند. در حال حاضر، آب اقیانوس ها به دلیل خصوصیات شیمیایی شان قابل استفاده برای مصارف آشامیدنی و همچنین کشاورزی نیست. البته در پاره ای از مناطق با شیرین سازی آب اقیانوس ها، امکان استفاده از آن ها فراهم شده است، اما هزینه تولید آب شیرین و قابل استفاده بسیار بالا است.

بعد از اقیانوس ها، بیشترین حجم آب های کره زمین مربوط به آب های منجمد می شود. آب های منجمد 1/2 درصد از کل آب های کره زمین را تشکیل می دهند. بعد از آب های منجمد، آب های زیرزمینی با 6/0 درصد، بخش قابل توجهی از آب های زمین را به خود اختصاص می دهند. حتی اگر تنها آب های قابل دسترس و فعال در محاسبات منظور شوند، آب های زیرزمینی 95 درصد از کل آب های شیرین جهان را به خود اختصاص می دهند. دریاچه ها، مرداب ها، مخازن و رودخانه ها تقریبا 5/3 درصد و محتوای رطوبتی خاک 5/1 درصد از کل آب شیرین جهان را تشکیل می دهند.

مواد آلی در آب های زیرزمینی

وجود مواد آلی در آب های زیرزمینی یکی از مسائل مهم به شمار می رود. بسیاری از پسماندهای مواد آلی در طبیعت به حد کافی پایدار بوده، به طوری که در طول جابجایی آب های زیرزمینی دست نخورده باقی می مانند. مواد آلی علاوه بر فعالیت های بشری ممکن است در نتیجه فرایندهای طبیعی وارد آب های زیرزمینی شوند. این فرایندها اغلب در نزدیکی سطح خاک، جایی که خاک دربرگیرنده گیاه خاک است، رخ می دهند. اما ممکن است در لایه های عمیق تر، جایی که تورب، ذغال قهوه ای، ذغال سنگ یا حتی در نهشته های کم عمق نفت که در تماس با آب های زیرزمینی هستند نیز این فرایندها دیده شوند. طی فرایندهای سوخت وساز، تجزیه، انحلال، پهن رفت و سایر فرایندهای دیگر، مواد آلی تشکیل و بخشی از آب های زیرزمینی می شوند.

نخستین چاپ کتاب آلودگی آبهای زیرزمینی در 238 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 55 هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی استان کرمان راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 930

به "آب های زیرزمینی منبع 95 درصد از آب های شیرین جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب های زیرزمینی منبع 95 درصد از آب های شیرین جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید