المپیاد فیلمسازی99 را با ایده های جذابتر پی می گیریم، با فیلم های زیادی مواجهیم که ایده قصه شان را از نوجوانان گرفته اند
به گزارش مجله افتخار، پوراسماعیلی گفت: این المپیاد به حمایت وزارت آموزش و پرورش برای آشنایی و راهنمایی نوجوانان به فیلمسازی احتیاج دارد تا به یک حرکت ملی تبدیل گردد. در این شرایط می تواند در رقابتی گسترده، استعدادهای بیشتری را شناسایی کند.
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، المپیاد فیلمسازی نوجوان از جمله طرح هایی است که طی سال های اخیر برای رونق گرفتن سینمای کودک و نوجوان و رشد و پرورش فعالین این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.
این ایده هم اکنون هم دوره چهارم خود را برای برپایی در پاییز 99 درحال پیگیری دارد. سعید پوراسماعیلی، عضو شورای سیاستگذاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان در اینباره به خبرگزاری خبرنگاران گفت: از نخستین دوره برپایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران این حرکت به علت روبروه با افکار و نگاه نوجوانان به دنیا امروز، دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و این المپیاد هر دوره با تجربه بیشتر و ایده های جدیدتر برگزار می گردد.
افزایش هر ساله استقبال از المپیاد، نشانگر فرایند رو به رشد و اثرگذاری آن است
وی با اشاره به این که سینما مهم ترین ابزار ارتباطی موثر در بین نوجوانان است، تأکید کرد: تماشا فیلم و ایده های این نسل در المپیاد، بازتابنده شرایط امروز نوجوانان و نگاه پرسش گر و تحلیل گر آنها به زندگی است. بر اساس نظرسنجی از نوجوانان شرکت نماینده در المپیادهای قبلی، می توان به مقدار رضایت آنها و حجم مشارکت در دوره های بعد پی برد، چنانچه افزایش هر ساله استقبال از این رویداد، نشانگر فرایند رو به رشد و اثرگذاری المپیاد است.
مدیر آموزش انجمن سینمای جوانان ایران گفت: از نگاه برگزارنمایندگان، شناخت و کشف استعدادهای برتر فیلمسازی از بین شرکت نمایندگان و بعلاوه ارزیابی دنیا نوجوانان از دریچه دوربین، ارزشمند و قابل بهره برداری است.
با تعداد زیادی فیلم روبرو هستیم که ایده آنها از طرح های این رویداد گرفته شد
عضو شورای سیاستگذاری این دور از المپیاد در ادامه بیان نمود: ارتباط نوجوانان با نسلی که خالق سینمای کودک و نوجوان بوده اند، به تنهایی یک شاخصه ارزشمند و برای آنها شوق انگیز است. طبیعتا برای فیلمسازان حرفه ای سینما هم ارتباط مستقیم با دنیا نوجوانان امروز جالب و قابل توجه است. این تعامل بسیار سازنده و ارزشمند است و در شکل آموزش های کارگاهی به روش مدارس سینمایی، شبیه آن چه در انجمن سینمای جوانان ایران اتفاق می افتد، کاملا مفید و سودمند است و به فراوری فیلم های درخشانی می انجامد که بیش از تکنیک و مهارت های سینمایی، سرشار از زندگی و لحظات سینمایی است.
پوراسماعیلی گفت: سال گذشته این همراهی باعث پرورش ایده های نوجوانان شد. این ایده های خام اما ناب، در یک کارگاه گروهی برای بدل شدن به سینما و تصویر پرداخت شدند و نهایتا پس از جشنواره به مرحله فراوری رسیدند. به طوری که اکنون با تعداد زیادی فیلم روبرو هستیم که ایده آنها در المپیاد قبلی پرورش پیدا نموده است.
احتیاجمند حمایت آموزش و پرورش هستیم
وی گفت: بهتر است تمام نوجوانان در سراسر کشور از زمانی که در بازه سنی المپیاد قرار می گیرند؛ به وسیله دبیرخانه ثابت المپیاد، با این شکل از فیلمسازی آشنا شوند. آنها باید بدانند که در این بازه زمانی می توانند هر سال دست به تجربه فیلمسازی بزنند و بیانگر موضوعات خود از دریچه دوربین باشند.
عضو شورای برنامه ریزی محتوایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: این حرکت به حمایت وزارت آموزش و پرورش برای آشنایی و راهنمایی نوجوانان به المپیاد فیلمسازی احتیاج دارد تا به یک حرکت ملی تبدیل گردد. در این شرایط المپیاد قادر است با تمام ظرفیت و توان خود ظاهر گردد و در یک رقابت گسترده، استعدادهای بیشتری را شناسایی کند. نوجوانان هم در آمادگی قبل از شرکت در المپیاد باید بیاموزند که به دنیا پیرامون و بعلاوه دنیای پر از تخیل فکر خود، با کنکاش و دقت بیشتری نگاه نمایند و برای تصویر کردن آنها، ایده های سینمایی پیدا نمایند.
وی تأکید کرد: سینمای شخصی هر نوجوان وقتی شکل می گیرد که بیاموزد فقط از نگاه خود به دنیا بیاندیشد و فیلم هایش را تحت تأثیر تجربه زیسته و دنیا فکری خود خلق کند، نه تحت تأثیر فیلم هایی که می بیند. این مهم ترین هدف المپیاد است که هر سال می تواند گام بلندتری برای تکامل و بلوغ هدف خود بردارد.
لازم به ذکر است؛ چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور پاییز سال جاری به وسیله بنیاد سینمایی فارابی و با مشارکت انجمن سینمای جوانان ایران و شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد.
انتهای پیغام /4143/
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا