امید به تغییر فاز تجارت استیل از سنتی به مدرن

به گزارش مجله افتخار، تجارت سنتی استیل در ایران را می توان با استفاده از نوآوری های تجاری و حذف واسطه ها به تجارتی مدرن تبدیل نمود.

امید به تغییر فاز تجارت استیل از سنتی به مدرن

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام گروه فلز، صد در صد استیل مصرفی در ایران، وارداتی می باشد. با وجود اینکه مصرف ورق استیل در بسیاری از کالاها و ابزارهای روزمره انسان موضوعیت دارد اما میزان مصرف و تکنولوژی فراوری آن به گونه ای است که چند کشور محدود در دنیا اقدام به فراوری این کالا می نمایند از این رو ایران نیز یکی از واردنمایندگان این محصول تلقی می گردد.

مصرف نمایندگان استنلس استیل از صنایع پتروشیمی تا حتی فراورینمایندگان نوک اتوماتیک را شامل می گردد.

در روزهای نوسان قیمت دلار، قیمت ورق استیل نیز به صورت روزانه و حتی در بعضی موارد ساعتی معین می گردد. در بعضی موارد نوسان قیمتی یا حتی افزایش شدید قیمت ها می تواند مصرف نماینده را به سمت کالای جایگزین سوق دهد. به عنوان مثال اگر قیمت این کالا از حدی بالاتر رود، بعضی فراورینمایندگان ممکن است آلومینیوم یا گالوانیزه را جایگزین ورق استیل کند.

حجم واردات ورق استیل: استیل مورد استفاده در ایران اغلب در کره جنوبی، تایوان، چین و سپس کشورهای اروپایی فراوری می گردد، اما تحریم ها سبب شد کره نیز از فهرست صادرنمایندگان -البته فعلاً- خارج گردد و عمده واردات این آلیاژ از چین و تایوان صورت گیرد.

فولاد ضد زنگ، با توجه به خواص و ویژگی هایی که دارد، جزو آن دسته از مواد آلیاژی بوده که در صنایع گوناگون از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. فولاد زنگ نزن که به آن استنلس استیل نیز گفته می گردد، دارای محصولات نیمه تمام و نهایی با اشکال مختلفی چون شمش، ورق، میله، پروفیل، مفتول و لوله می باشد.

با توجه به عدم وجود شرایط، منابع و زیرساخت های لازم جهت فراوری این آلیاژ در ایران، بسیاری از بازرگانان اقدام به واردات این محصول استراتژیک کرده تا هر یک با توجه به زمینه تخصصی خود و ارتباطی که با صنایع مختلف کشور دارند، سهمی در فراوری داشته باشند.

در ادامه مقایسه ای نیز در خصوص واردات انواع اشکال فولادهای زنگ نزن که طی سال های 1395، 96 و 97 در ایران اجرا شده، انجام گرفته است. (مقایسه صورت گرفته بر اساس جداول آماری منتشر شده از سایت گمرک ایران می باشد.)

مجموع کل واردات اشکال گوناگون فولادهای زنگ نزن در سال 1395 عدد دقیق 97،437،596 کیلوگرم بوده که سهم عمده این مقدار (85،151،312 کیلوگرم یعنی چیزی بالغ بر 87 درصد) در اختیار انواع ورق به صورت کویل و شیت می باشد که در ضخامت های گوناگونی وارد کشور شده است. عمده واردات این حجم استیل از چین و تایوان اجرا شده است.

واردات این آلیاژ در سال 1396 با رشدی 18 درصدی به عدد 115،150،302 کیلوگرم رسید که از این مقدار 86.5 درصد (یعنی 99،702،346 کیلوگرم) متعلق به ورق بوده است.

تحت تاثیر عوامل مختلف (که بحث در خصوص آن از حوصله خارج است)، واردات فولاد های ضدزنگ با کاهش چشمگیر 31 درصدی نسبت به سال 1396، به عدد 79،366،040 کیلوگرم در سال 1397 رسید که سهم انواع ورق از این مقدار چیزی در حدود 70،713،028 (89 درصد) بوده است.

با توجه به فرایند، احتمال بر این است که آمار واردات فولاد ضدزنگ طی سالهای 98 و 99 نیز نزولی بوده باشد که اظهار نظر در خصوص آن پس از دسترسی به آمار دقیق گمرک امکانپذیر می باشد.

فرایند واردات: در حال حاضر واردات این کالا به وسیله ارز نیمایی صورت می گیرد و همین امر مشکلاتی را متوجه سرمایه گذاران و وارد نمایندگان می نماید. مکانیزم واردات به این صورت است که فرد باید فرایندی چند هفته ای را برای ثبت سفارش در وزارت صمت طی کند و پس از آن با مراجعه به بانک کد تخصیص ارز را دریافت کند.

این تخصیص ارز بر اساس اولویت کالاها انجام می گردد و گاهی تا 2 ماه به طول می انجامد و تاجر با ریسک بالایی روبروست، چون مجبور می گردد پول خود را مدام به صورت نقد در دست نگه دارد و هزینه های بالایی را متقبل گردد.

این شرایط در خصوص کالاهای گران قیمت حساس تر است و استنلس استیل نیز جزو آن دسته محصولاتی است که از قیمت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

با از بین رفتن واسطه ها شرایط برای فراوری و فعالیت کم هزینه مهیا می گردد، به همین دلیل بازارهای نوین برای دوران جدید بسیار راهگشا می باشد.

گروه فلز، با سابقه طولانی مدت در زمینه واردات و توزیع بدون واسطه انواع ورق استنلس استیل، با توجه به علم و آگاهی از ابعاد و زوایا ها و مشقت های واردات کالا، بر این امید است که بتواند نقشی بیش از پیش هدفمند در صنایع کشور و گامی موثرتر در جهت آبادانی کشور بردارد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1260

به "امید به تغییر فاز تجارت استیل از سنتی به مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امید به تغییر فاز تجارت استیل از سنتی به مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید