انتقاد سناتورهای استرالیایی از پیوستن کانبرا به ائتلاف واشنگتن در تنگه هرمز

به گزارش مجله افتخار، بعضی سناتورهای استرالیایی در جلسه ای با حضور ماریس پاین وزیر خارجه این کشور از تصمیم دولت برای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز انتقاد کردند.

انتقاد سناتورهای استرالیایی از پیوستن کانبرا به ائتلاف واشنگتن در تنگه هرمز

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اعلام پیوستن استرالیا به ائتلاف به رهبری آمریکا در خلیج فارس به مذاق بعضی سناتورهای استرالیایی خوش نیامده و آنها به وزیر خارجه این کشور درباره احتمال کشیده شدن استرالیا به درگیری آمریکا با ایران هشدار دادند.

بنا بر گزارش پایگاه استرالیایی ای بی سی نت، بعضی سناتورهای استرالیایی در جلسه ای با حضور وزیر خارجه استرالیا، از تصمیم دولت برای پیوستن استرالیا به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای آنچه که هدفش حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز خوانده شده، به شدت انتقاد کردند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا چهارشنبه هفته گذشته خاطرنشان کرد، کانبرا به ائتلاف دریایی تحت رهبری واشنگتن که قرار است از کشتی ها و نفتکش های در حال عبور از خلیج فارس محافظت نمایند، می پیوندد. وی ضمن اتهام زنی به ایران درباره انجام رفتارهای بی ثبات نماینده گفته بود: این رفتار بی ثبات نماینده، تهدیدی علیه منافع استرالیا در منطقه است.

موریسون اضافه نمود: همکاری با شریکان بین المللی و ایفای نقش (در ائتلاف تحت رهبری آمریکا) در راستای منافع ملی استرالیا است. همکاری ما، دامنه محدودی خواهد داشت و در یک چارچوب زمانی مشخص انجام خواهد گرفت.

ماریس پاین وزیر خارجه استرالیا در جلسه مجلس سنای این کشور در دفاع از تصمیم دولت برای پیوستن به ائتلاف آمریکایی ادعا کرد که استرالیا با پیوستن به ائتلاف به درگیری گسترده تر با ایران کشیده نخواهد شد چرا که اینها دو موضوع جدا از هم هستند.

ماریس پاین وزیر خارجه استرالیا در جلسه سنا

در این جلسه، بعضی منتقدان خاطرنشان کردند که آمریکا بعد از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، درصدد استفاده از این ائتلاف برای ایجاد یک نیروی نیابتی جهت اعمال فشار بیشتر بر ایران است.

پاین که هم وزیر خارجه و هم سناتور نیو ساوت ولز استرالیا است، ضمن رد ارتباط این دو موضوع با هم تاکید نمود که کشورش همچنان به حمایت ازر برجام ادامه می دهد.

وی توضیح داد: مسائل (مربوط به خروج آمریکا از برجام و کارزار فشارش بر ایران) مسائلی مرتبط به خود ایالات متحده است اما ما داریم از منافع ملی خودمان حفاظت می کنیم و امنیت ملی خودمان را تقویت می کنیم همان کاری که مردم استرالیا از دولتشان توقع انجام آن را دارند. البته من این را نمی گویم که ما (با آمریکا) در تقابل هستیم (اما) هر کشوری تصمیماتش را خودش اتخاذ می نماید.

وزیر خارجه استرالیا در این جلسه با سوالات صریح سناتورها درباره اینکه آیا ائتلاف به رهبری آمریکا به دنبال حمایت از کارزار فشار حداکثری علیه ایران است، روبرو شد.

وی در پاسخ به این سوالات به قانونگذاران کشورش تاکید نمود که دولت استرالیا خواستار راه چاره دیپلماتیک درباره تنش ها بین آمریکا و ایران است.

ویز خارجه استرالیا اضافه نمود: ما رابطه کاری خیلی خوبی با ایرانی ها داریم. ما به طور مرتب با آنها صحبت می کنیم، ما در ایران سفارت داریم و این چیزی است که بسیاری از کشورها نمی توانند بگویند (که ما در ایران سفارت داریم).

اظهارات این مقام استرالیایی در حالی مطرح شده که اسکات موریسون نخست وزیر این کشور به عنوان ناظر، به نشست سران گروه 7 در شهر بیاریتز فرانسه دعوت شده است.

حضور نخست وزیر استرالیا در نشست سران گروه 7 در حالی انجام شده که طبق گزارش های رسانه ها و گفته مقام های ارشد غربی، موضوع ایران یکی از مسائل مهم مورد رایزنی سران شرکت نماینده در این اجلاس است.

در همین ارتباط شبکه ان اچ کی ژاپن به نقل از منابع آگاه گزارش داد که سران کشورهای عضو گروه 7 در روز نخست نشست سالانه خود، در خصوص ایران بحث و رایزنی کردند و همه حاضران در این جلسه گفته اند که خواستار صلح و ثبات در غرب آسیا هستند و هیچ یک دنبال جنگ با ایران نیستند.

به نوشته این رسانه ژاپنی، به نظر نمی رسد طرح آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز در روز نخست نشست مورد بحث قرار گرفته باشد (جزئیات بیشتر).

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 375

به "انتقاد سناتورهای استرالیایی از پیوستن کانبرا به ائتلاف واشنگتن در تنگه هرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد سناتورهای استرالیایی از پیوستن کانبرا به ائتلاف واشنگتن در تنگه هرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید