انواع ماست های موجود در بازار را بشناسید

به گزارش مجله افتخار، ماست یک ماده غذایی مفید و مغذیست که به هضم غذا یاری می نماید و در عین حال، سرشار از پروتئین، پروبیوتیک و کلسیم است. ماست انواع مختلفی دارد و می تواند جوابگوی هر سلیقه یا رژیم غذایی باشد. اگر در پی غذایی هستید که به بهبود عملکرد روده شما یاری نموده و سرشار از پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک (باکتری های خوب) باشد، ماست گزینه ایده آلی خواهد بود.

انواع ماست های موجود در بازار را بشناسید

امروزه ماست در بیشتر نقاط جهان محبوبیت زیادی پیدا نموده است و برندهای مختلفی در حال فراوری انواع متنوعی از این ماده غذایی مفید و خوشمزه هستند. با توجه به گوناگونی طعم و غلظت ماست های موجود در بازار، مصرف نمایندگان این امکان را دارند که نوع ماست مصرفی شان را بر اساس شرایط سلامتی یا ذائقه خود انتخاب نمایند. به علت تنوع این فرآورده لبنی، در ادامه این مقاله قصد داریم انواع ماست موجود در بازار را معرفی نموده و ویژگی هر یک را آنالیز کنیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری ماست مناسبتان را بخرید.

ماست ساده کم چرب

شیر در حالت عادی 3% چربی دارد، اما برای تهیه ماست کم چرب، این چربی در طول فرایندی از شیر گرفته می گردد و سپس شیر را برای تهیه ماست کم چرب مورد استفاده قرار می دهند. چربی موجود در ماست کم چرب 0/5 تا 3 درصد است. با حذف چربی طعم طبیعی شیر از بین می رود، در نتیجه بعضی شرکت های فراوری نماینده محصولات لبنی با اضافه کردن شیرین نماینده و غلظت دهنده ها آن را طعم دار می نمایند. این کار کیفیت و ارزش غذایی شیر و ماست حاصل از آن را به مقدار زیادی پایین می آورد. ماست کم چرب مقدار زیادی پتاسیم دارد که به کاهش فشار خون، جلوگیری از خطر ابتلا به سنگ کلیه و پوکی استخوان یاری می نماید.

ماست پرچرب

ماست های پرچرب طعم خامه ای و خوشمزه تری نسبت به ماست های کم چرب یا بدون چربی دارند. ممکن است از گوشه و کنار شنیده باشید که مصرف ماست های پر چرب برای سلامتی مضرند، اما آیا این حرف درست است؟ تحقیقات اخیر نشان داده است که خوردن لبنیات پرچرب با القای سریع تر احساس سیری در افراد، می تواند به جلوگیری از افزایش وزن همراه باشد.

از آنجایی که پس از خوردن ماست پرچرب به سرعت احساس سیری می کنید، طبیعی است که حجم غذای مصرفی تان نیز کاهش پیدا کند که این امر می تواند در کنترل وزن شما موثر باشد. یکی از مزایای مصرف لبنیات پرچرب، طعم شیرین و خامه ای طبیعی آن هاست. این بدان معنی است که فرآورده های لبنی پرچرب از جمله ماست، اغلب حاوی قند و مواد اضافی کمتری هستند. ماست پرچرب حاوی پتاسیم، پروتئین، اسید فولیک، ویتامین آ و مقدار کافی ویتامین دی است، در نتیجه می تواند به حفظ سلامت بدن یاری کند.

ماست بدون چربی

ماست بدون چربی با اضافه کردن نشاسته اصلاح شده و فروکتوز (قند میوه) از شیرهای بدون چربی (با درصد بالای قند شیر) تهیه می گردد. سپس بعضی از طعم دهنده های طبیعی و مصنوعی، مواد نگهدارنده، رنگ و شیرین نماینده های مصنوعی مختلف (آسپارتام، استسولفام و سوکرالوز) را به آن اضافه می نمایند. ماست بدون چربی در مقایسه با ماست های ساده دیگر، حاوی مقادیر مشابهی پروتئین است.

ماست یونانی

در فرایند فراوری ماست یونانی، حجم زیادی از آب پنیر (وِی) را از ماست جدا می نمایند تا نهایتا ماستی غلیظ، خامه ای با درصد پروتئین بالاتر و لاکتوز (قند) کمتر به دست بیاید. حداقل مقدار پروتئین این ماست در مقایسه با ماست های دیگر، 5.6 درصد است. این بدان معنی است که ماست یونانی پروتئین و قند کمتری نسبت به ماست معمولی دارد، در نتیجه کالری کمتری نیز به بدن می رساند. یک ظرف ماست یونانی 170 گرمی، حاوی 5 تا 10 گرم پروتئین است. به طور معمول، ماست های یونانی و ایسلندی اغلب حاوی 20 گرم پروتئین هستند. ماست یونانی به خصوص برای ورزشکاران یا کسانی که می خواهند درصد پروتئین مصرفی خود را افزایش دهند، انتخاب ایده آلی است. فواید ماست یونانی را اینجا ببینید.

ماست ایسلندی

ماست ایسلندی با نام اسکایر نیز شناخته می گردد و همانطور که از نام آن پیداست، اولین بار از کشور ایسلند به سایر نقاط جهان معرفی گردید. در واقع، این ماست به همان شیوه ماست یونانی فراوری می گردد و حالتی خامه ای و غلیظ دارد. به طور کلی، برای تهیه ماست های ایسلندی از ترکیبات غلظت دهنده یا شیرین نماینده استفاده نمی گردد، بنابراین از کیفیت بالایی برخوردار است. ماست ایسلندی یکی از بزرگترین رقبای ماست یونانی به شمار می رود، زیرا بیشترین مقدار پروتئین را در هر وعده ارائه می دهد.

ماست میوه ای

ماست طعم دار یا میوه ای می تواند به عنوان یک میان وعده خوشمزه مصرف گردد. عموما تصور می گردد که ماست های میوه ای به علت داشتن میوه، ماده غذایی سالم و مفیدی هستند. اما واقعیت این است که به بیشتر این ماست ها شکر و شیرین نماینده اضافه می گردد. اگرچه این ماست ها غالبا چربی کمی دارند، اما خوش طعم بودن این ماست ها ممکن است افراد را به خوردن بیشتر ماست های میوه ای ترغیب کند که این امر می تواند کالری مصرفی آن ها را افزایش دهد.

در مجموع، بهتر است از خوراکی هایی که حاوی مواد غیر طبیعی و اضافی هستند بپرهیزید و چنانچه طعم ماست ساده را نمی پسندید، با اضافه کردن کمی عسل یا وانیل، طعم شیرین و وانیلی به آن بدهید. سایر ماست های حاوی سبزیجات نیز ممکن است دارای نمک و سدیم باشند، به همین علت باید خوردن انواع ماست های طعم دار و میوه ای را محدود کنید و از مصرف بیش از مقدار آن ها خودداری نمایید.

فواید ماست

ماست سرشار از پروتئین و چربی های سالم است. یک مطالعه نشان داده است که مصرف ماست یونانی با پروتئین بالا به عنوان یک میان وعده برای مدتی طولانی شما را سیر نگه می دارد و از مصرف کالری زیاد جلوگیری می نماید. بنابراین اگر هر زمان که بسیار گرسنه هستید و باید سریعا چیزی بخورید، ماست می تواند گزینه مناسبی باشد. علاوه بر این، ماست فواید متعدد دیگری دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

ماست می تواند در جلوگیری از دیابت نوع 2 نقش داشته باشد. ماست منبع خوبی برای دریافت کلسیم، ویتامین D، پتاسیم و پروتئین است. تحقیقات اخیر بعلاوه نشان می دهد که انواع خاصی از ماست به کاهش التهاب و بهبود قند خون یاری می نمایند. ماست یونانی یا ماست های فاقد شیرین نماینده، حدبیشتر دو برابر پروتئین و نیمی از کربوهیدرات های ماست معمولی را دارا هستند. به علت فواید و مواد مغذی موجود در ماست، متخصصان تغذیه اغلب توصیه می نمایند که افراد مبتلا به دیابت، ماست را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف نمایند.

یاری به استحکام استخوان ها

در هر 225 گرم ماست ماست، حدود 415 میلی گرم کلسیم وجود دارد که برای سلامتی استخوان لازم است. کلسیم به تراکم افزایش استخوان ها یاری نموده و از ابتلای افراد به پوکی استخوان جلوگیری می نماید. از سوی دیگر، کلسیم در انقباض عروق و عملکرد عضلات نقش دارد. بعلاوه، پروتئین باکیفیت موجود در ماست به استحکام و سلامت استخوان و تقویت قدرت عضلات یاری می نماید.

مفید برای سلامت قلب

مصرف مرتب (حدود دو وعده در هفته) لبنیات تخمیر شده مانند ماست در طولانی مدت با کاهش فشار خون و در نتیجه پایین آمدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه خواهد بود.

بهبود عملکرد روده بزرگ

ماست (به طور خاص لبنیات) سرشار از پروبیوتیک است که از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می نماید و سلامت بدن را با حفظ سطح باکتری های خوب روده بهبود می بخشد. این باکتری ها به تجزیه لاکتوز یاری نموده و علایم سندرم روده تحریک پذیر را نیز از بین می برند.

از این لینک برای خرید ماست از سوپرمارکت خبرنگاران اقدام کنید.

نتیجه گیری

در مجموع، ماست یک غذای بسیار سالم بوده و حاوی مقادیر مناسبی از پروتئین، کلسیم، پتاسیم و ویتامین D است. تحقیقات نشان می دهد که ماست پروبیوتیک می تواند برای همه و به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مفید باشد. ماست انواع مختلفی دارد و هر فرد می تواند بسته به سلیقه و رژیم غذایی خود، ماست مورد نظرش را انتخاب کند.

بعضی از ماست های موجود در بازار ممکن است حاوی طعم دهنده ، شیرین نماینده و سایر مواد افزودنی باشند. به همین علت، بهتر است از ماست های ساده یا فاقد مواد اضافی بهره ببرید تا علاوه بر کاهش کالری دریافتی، مواد مغذی موجود در این ماده غذایی خوشمزه را نیز به مقدار کافی دریافت نمایید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2023

به "انواع ماست های موجود در بازار را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع ماست های موجود در بازار را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید