تور ارمنستان: توافق ایران و ارمنستان برای بازماندن کریدور قفقاز
به گزارش مجله افتخار، معاون وزیر راه و شهرسازی از برگزاری جلسات موثر با مقامات ارمنستان و حل مشکل وسایل نقلیه ترانزیتی در منطقه گوریس اطلاع داد و گفت: براساس برنامه زمانبندی که مقامات دو طرف تهیه کردند، مقرر شد روسازی جاده جایگزین که مورد نظر مقامات ارمنستان است، به اتمام برسد.
با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی با اعلام ملاقات موفقیت آمیز با مقامات کشور ارمنستان از جمله وزیر زیرساخت و معاونان وی، گفت: در پی مسائلی که از سمت نوردوز به سمت ارمنستان ایجاد شد، روز گذشته ملاقات های موثری با مقامات کشور ارمنستان برای رفع مشکل منطقه گوریس که سبب اختلال در تردد کامیون ها و حمل بار و مسافر کشورمان به سمت این کشور شد برگزار و تصمیمات بسیار مناسبی برای رفع این مشکل اتخاذ شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این سفر به دستور وزیر راه و شهرسازی و بر اساس نظر دولت جمهوری اسلامی ایران اجرا شده است، اضافه نمود: با برنامه زمانبندی که دو کشور ایران و ارمنستان تهیه کردند، مقرر شد تا روسازی جاده جایگزین (جاده تاتو) که مورد نظر مقامات کشور ارمنستان است به اتمام برسد، بعلاوه، حداکثر تا 3 ماه آینده، گردنه ها و نقاط حادثه خیز که در محور جایگزین به واسطه جاده فرعی بوده رفع خواهد شد، همزمان جاده اصلی جایگزین دیگری که به اسم قطعه 4کریدور شمال- جنوب در کشور ارمنستان است (جاده سمت نوردوز به ایروان و از ایروان به مرز گرجستان) در حال عملیات اجرایی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل ونقل گفت: قطعه 4 کریدور شمال- جنوب در خاک ارمنستان که حدود 15 کیلومتر تونل و پل دارد و تکمیل آن به 5 سال زمان احتیاج دارد، برای قطعه 4 پیشنهاداتی برای آغاز عملیات اجرایی با استفاده از توان فنی و مهندسی از سوی پیمانکاران و مشاوران کشور ایران، ارائه شد که مورد استقبال نهاده شد، بعلاوه راه جایگزین قطعه 4 امروز مورد بازدید نهاده شد و مقرر شد تا نقاطی که در گوریس دچار اشکال است به وسیله مشاوران ایرانی آنالیز گردد و تا یک سال آینده محور جایگزین قطعه 4 در خاک ارمنستان آماده سازی گردد.
خادمی گفت: با مقامات کشور ارمنستان سه تصمیم مهم گرفته شد، اول آنکه کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان متصل می نماید و راه ارتباط با قفقاز است حتما باید باز نگه داشته گردد، دوم آنکه از این طریق راه جایگزین آن طی یک ماه آینده قابل استفاده برای وسایل نقلیه ترانزیتی باشد بعلاوه بتوانیم همان محور قدیمی و دو نقطه ای که داخل خاک آذربایجان نهاده شده طراحی جدیدی انجام بگردد تا به اسم یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.
وی تاکید نمود: کار اصلی ما احداث قطعه 4 جنوبی ایروان به مرز ایران است که به اسم بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، می تواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز باشد، خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان به وسیله ارمنستان احداث شده است، قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه 4 است که تصمیم گیری برای آغاز عملیات اجرایی آن گرفته شد، امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، یاری های فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان داشته باشیم.
بنا بر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، در ادامه جلسات، امروز 13 مهر معاون وزیر راه و شهرسازی کشورمان با هیات همراه بازدیدی از محور ایروان به سمت نوردوز ایران انجام دادند تا همه موانع و مسائل را رفع نمایند.
خادمی در این باره گفت: گرفتاری هایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در این محور ایجاد شده حل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به کشور ارمنستان و منطقه قفقاز است به عمل آوریم.
منبع: فرارو