جزئیات تازه از طرح اشرف غنی در آستانه نشست صلح استانبول

به گزارش مجله افتخار، منابع اعلام کردند که رئیس جمهور افغانستان در آستانه نشست استانبول طرح سه بخشی خود را با سفرای و نمایندگان کشورهای خارجی در کابل مطرح نمود.

جزئیات تازه از طرح اشرف غنی در آستانه نشست صلح استانبول

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان اخیراً در تقابل با طرح واشنگتن برای ایجاد دولت انتقالی در این کشور طرحی را برای برگزاری انتخابات زودهنگام و حفظ قانون اساسی و نظام کنونی افغانستان ارائه کرد.

تا به امروز به طور رسمی جزئیات این طرح فاش نشده است اما منابع در ارگ ریاست جمهوری می گویند که اشرف غنی در ملاقات با سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی با تشریح جزئیات آن گفته که تا برگزاری انتخابات، کرسی های ریاست جمهوری، معاونان ریاست جمهوری و نیز ساختار نیروهای دولتی محفوظ باید باشد.

منابعی به طلوع نیوز گفته اند که رئیس جمهور افغانستان قرار است هفته آینده جزئیات طرح خود را همگانی کند، این طرح در سه بخش تهیه شده است: 1- ایجاد صلح یعنی مذاکره با طالبان 2- ایجاد صلح که اشاره اش به حکومت گذار است و 3- حفظ صلح که به اوضاع پس از حکومت گذار پرداخته می گردد.

روز گذشته نیز سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری درباره جزئیات این طرح گفت: حفظ قانون اساسی برای جلوگیری از انقطاع نظام، حفظ انتخابی بودن نظام و انتخابی بودن کارگزاران درجه یک و مشارکت عادلانه همه جوانب، از محورهای اصلی طرح دولت افغانستان در فرایند صلح است.

این طرح قرار است در نشست صلح افغانستان در استانبول ترکیه مطرح گردد و شورای عالی مصالحه افغانستان در حال آنالیز آن است.

طرح صلح اشرف غنی تا به امروز مخالفت بعضی سیاسیون، نهادها انتخاباتی و گروه طالبان قرار گرفته است. عبداللطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان تاکید می نماید که این طرح را نه طالبان می پذیرد و نه دیگر جریان های سیاسی.

از سوی دیگر طالبان نیز طرح رئیس جمهور افغانستان جهت برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید دارد که که این گروه با توجه به تجربه های گذشته، در این فرایند شریک نخواهد شد و بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان موسوم به فیفا نیز برگزاری انتخابات زودهنگام را در شرایط کنونی غیرممکن می داند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1531

به "جزئیات تازه از طرح اشرف غنی در آستانه نشست صلح استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تازه از طرح اشرف غنی در آستانه نشست صلح استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید