دانشگاه جندی شاپور نشانگر تولید خرد و معرفت ایرانیان است

به گزارش مجله افتخار، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه جندی شاپور نشانگر تولید خرد و معرفت ایرانیان در جهان محسوب می شود.

دانشگاه جندی شاپور نشانگر تولید خرد و معرفت ایرانیان است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در سومین کنگره بین المللی جندی شاپور گفت: در دانشگاه جندی شاپور احترام به تنوع فرهنگی، مدارا، کرامت انسانی و پرهیز از خشونت و تعصب و گرایش های انحصار گرایان علمی از مهمترین مؤلفه های بنیادین است که در اساسنامه این دانشگاه کهن، همواره پاسداشت داشته می شد.

وی اضافه کرد: این شرایط در مقایسه با شرایط کنونی جامعه جهانی، شکاف دانشی و انحصارگرایی برخی قدرت های جهانی، فعالیت دانشگاه جندی شاپور را هویدا می سازد.

وی اضافه کرد: موضوع اشتراک گذاری علم که یک مفهوم مدرن تلقی می شود و سازمان جهانی یونسکو نیز همواره در راهبرد های میان مدت و بلند مدت بر روی آن تأکید دارد و این از ویژگی های شاخص شهر دانشگاهی جندی شاپور بوده است.

آقای غلامی گفت: در واقع در این دانشگاه مفهوم توسعه پایدار دانش و ترویج آن، محور فعالیت های علمی و آموزشی بوده است و دانش آموخته های این دانشگاه پس از فراغت از تحصیل به سرزمین و دیار خود بازگشته و ترویج و توسعه علم را بر عهده می گرفتند.

وی گفت: این دانشگاه نقش کم نظیری در توسعه تمدن جهانی داشته است و مشاخصه با بیماری های واگیر و کشف و معرفی انواع گیاهان دارویی، برتر قرار دادن فضیلت علم و خرد در برابر شمشیر، ساختن آزمایشگاه های علمی و پژوهشی، نهضت ترجمه ستودنی دانشگاه جندی شاپور در مشرق زمین بوده است و این به سان پل ارتباطی به مغرب زمین انتقال داده می شد و این موضوع بسیار درخشان است.

وی گفت: تأسیس و راه اندازی بزرگترین کتابخانه در عهد باستان با حدود 400 هزار عنوان کتاب از دیگر شگفتی های شکوهمند این دانشگاه باستانی است.

وی گفت: تاسیس این دانشگاه در 1750 سال پیش بیانگر اهتمام جدی ایرانیان به تولید خرد و معرفت در تاریخ تمدن جهان است که صرف نظر از هرگونه تعصب باید این رویداد باشکوه را باید ارزش نهاد و بار دیگر این شریعت علم را باید از تلاش نیاکان دانست.

وی اضافه کرد: ثبت رویداد 1750 سال پیش و تأسیس دانشگاه جندی شاپور در فهرست رویداد های سازمان یونسکو نشان از اهمیت این دانشگاه در جهان است که بسیار ارزشمند و قابل ستایش است.

آقای غلامی گفت: آنچه در این رسالت بر دوش ما سنگینی می کند تلاش برای احیای جندی شاپور نوین است.

وی گفت: شهر باستانی دزفول خاستگاه این دانشگاه است، دانشگاه جندی شاپور باید با حمایت حداکثری نهاد های داخلی و بین المللی جهت احیای آن همت گماشت که در این راه وزارت علوم تحقیقات و فناوری از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

وی گفت:جمهوری اسلامی ایران در راستای احیای دوباره جایگاه دانشگاه جندی شاپور آمادگی خود را جهت میزبانی از دانشگاه های با قدمت باستانی در جهان اعلام می دارد تا از این رهگذر راه چاره های عملیاتی و داد و ستد های آموزشی و علمی و فرهنگی عهد باستان دوباره بر صدر همکاری های دانشگاهی بنشیند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1472

به "دانشگاه جندی شاپور نشانگر تولید خرد و معرفت ایرانیان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه جندی شاپور نشانگر تولید خرد و معرفت ایرانیان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید