ذخیره سازی فرآورده های نفتی در کشور یک میلیارد لیتر افزایش یافت

به گزارش مجله افتخار، تهران (پانا) - به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اجرای طرح های ذخیره سازی فرآورده های نفتی و افزایش یک میلیارد لیتری آن، همزمان با شیوع کرونا و کاهش مصرف در کشور، ظرفیت پالایشی ایران کاهش نیافت.

ذخیره سازی فرآورده های نفتی در کشور یک میلیارد لیتر افزایش یافت

به گزارش ایرنا، علیرضا صادق آبادی امروز در مراسم بهره برداری از 3 خط لوله انتقال فراورده های نفتی و طرح های ذخیره سازی با حضور وزیر نفت، ادامه داد: پروژه های خط لوله از جنبه اقتصاد بنگاه، اقتصاد ملی و مسئولیت های اجتماعی توجیه پذیر هستند.

وی با اشاره به ظرفیت انتقال خط لوله شازند-قم-ری 300 هزاربشکه در روز است، اضافه کرد: اگر این خط لوله نبود، هزینه حمل 200 تومان در هر تن کیلومتر در این راستا برآورد می شد در صورتی که هزینه انتقال 18 تومان به ازای هر لیتر است و حدود 1.6 میلیارد تومان و 600 میلیارد تومان در سال برای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی صرفه جویی داشته است.

صادق آبادی تاکید نمود: همین اتفاق برای خط لوله نایین-کاشان-ری نیز قابل آنالیز است و مابه التفاوت 1.5 میلیارد تومانی در روز و 600 میلیارد تومان بودجه این شرکت را کاهش داده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: این سه پروژه از متورم شدن 2 هزار میلیارد تومانی بودجه پالایش و پخش جلوگیری نموده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با مقایسه قیمت واقعی گازوییل با گاز طبیعی، اضافه کرد: قیمت واقعی گازوییل 6 هزار تومان است و بنابراین 650 میلیارد تومان از محل جایگزینی فرصت گازوییل با گاز طبیعی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: همچنین اگر به هر دلیل نتوان از راستا جاده ای، انتقال فرآورده را انجام داد، خطوط لوله امکان آزادی عمل را می دهد.

صادق آبادی با بیان اینکه هر کدام از این خط لوله ها معادل 1500 تانکر عملیاتی است، گفت: از لحاظ زیست محیطی کم شدن مصرف گازوییل به گاز طبیعی اهمیت زیادی دارد.

به گفته معاون وزیر نفت، مخازنی که در نایین و انبار ارومیه به بهره برداری رسید باعث شد تا در انتهای سال 98 با شروع بحران کرونا و کاهش مصرف، جزو معدود پالایشگرانی باشیم که ظرفیت را کاهش ندادیم و این در شرایطی است که پالایشگاهای زیادی در جهان بسته شدند.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح های امروز، 500 میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره سازی اضافه شد، گفت: با اجرای طرح های دیگر، در مجموع یک میلیارد لیتر به ظرفیت ذحیره سازی ما اضافه شد تا مجبور به کاهش ظرفیت پالایشی نشویم و توانستیم ظرفیت پالایشی کشور را حفظ کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1460

به "ذخیره سازی فرآورده های نفتی در کشور یک میلیارد لیتر افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذخیره سازی فرآورده های نفتی در کشور یک میلیارد لیتر افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید