رمزگشایی ازفرافکنی های شبکه آمریکایی؛الحره بازوی رسانه ای سیا

به گزارش مجله افتخار، خبرنگاران، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: رسانه های وابسته به ایالات متحده آمریکا کوشش های خود برای تحریف افکار عمومی در سطح منطقه و دنیا را وارد فاز تازه ای نموده اند. درهمین ارتباط، شبکه آمریکایی الحره با انتشار گزارشی موهن، به نهادهای دینی در عراق اهانت نموده است؛ مسأله ای که موجی از اعتراضات گسترده را به دنبال داشته است.

رمزگشایی ازفرافکنی های شبکه آمریکایی؛الحره بازوی رسانه ای سیا

اما اکنون سوال اینجاست که شبکه الحره چگونه و توسط چه کسی تأسیس شد؟ این شبکه پس از تأسیس رادیو صدای امریکا در سال 1942 جز پروژه های عظیم و پرهزینه رسانه ای تلقی می گردد و اولین شبکه ای است که به زبان عربی از سوی آمریکا برای 22 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا برنامه پخش می نماید.

در مورد تهیه برنامه های شبکه الحره می توان به قراردادی اشاره نمود که با بی بی سی امضا نموده است. بر اساس این قرارداد بی بی سی متعهد شده تا یک سال برای این شبکه برنامه هایی چون بسته های خبری، گزارش های اجتماعی و مستندهای تاریخی بسازد. در واقع، هدف اصلی و اساسی واشنگتن از تأسیس این شبکه، کوشش برای بهبود چهره آمریکا، خنثی سازی جنگ تبلیغاتی علیه واشنگتن و همچنین انجام فعالیت های تبلیغی و رسانه ای علیه گروه های مقاومت بوده است.

همانطور که پیشتر گفته شد، شبکه الحره در راستای سیاست های آمریکایی خود اقدام به انتشار گزارش موهن به نهادهای دینی در عراق نموده است. به دنبال این اقدام مذبوحانه، هیئت مطبوعات و ارتباطات عراق روز دوشنبه هفته جاری مجوز همه دفاتر شبکه الحره را به مدت سه ماه به دلیل اهانت به مراجع دینی عراق به حال تعلیق درآورد. در بیانیه این هیئت آمده است: با نظر به تخلفات شبکه الحره، مجوز دفاتر شبکه الحره در عراق به مدت سه ماه تعلیق و فعالیت های این شبکه تا بازنگری موضع آن متوقف می گردد.

این هیئت در ادامه بیانیه خود آورده است: شبکه الحره باید به خاطر برنامه ای که در آن به مراجع اهانت نموده و به وجهه آنها نزد عراقی ها ضربه زده است، عذرخواهی کند. این به مثابه هشدار نهایی است و اگر تخلفات این شبکه تکرار گردد، مجازات بسیار سختی برای آن در نظر گرفته خواهد شد. طرف ها و شخصیت های زیان دیده حق شکایت نزد مراجع قضائی را دارند.

اعتراض ها به گزارش موهن شبکه الحره که مداخله جویانه و توهین آمیز توصیف شد، نخست در سطح شبکه های اجتماعی عراق شروع شد و کاربران عراقی نسبت به انتشار این گزارش دروغ که انعکاس دهنده سیاست آمریکا نسبت به عراق خصوصاً نهادها و مراجع دین است، هشدار دادند. در اولین واکنش بعد از انتشار کامل گزارش الحره، کمیسیون رسانه و ارتباطات در مجلس عراق در بیانیه ای گفت که گزارش این تلویزیون آمریکایی درباره نهادها و مراجع دین اهل سنت و شیعیان عراق سراسر دروغ و ساختگی است و هدفش تنها تحریف حقایق و تخریب نهادهای دینی این کشور است.

این کمیسیون اعلام نموده است که به شدت این گزارش رسانه آمریکایی را که به نهادها و باورهای دینی مردم عراق توهین نموده، محکوم می نماید. این کمیسیون تاکید نموده است که از راه های قانونی، شبکه عرب زبان آمریکایی را به خاطر گزارش اهانت آمیز تحت پیگرد قضائی قرار می دهد.

این اقدام مذبوحانه رسانه های وابسته به ایالات متحده آمریکا در واقع نشانه شکست و سرخوردگی آمریکا از سیاست هایش در قبال عراق و منطقه است؛ سیاست هایی که آمریکایی ها حساب ویژه ای روی پیروزی آن باز نموده بودند. در واقع، ایالات متحده آمریکا با راهنمایی رسانه های خود به سمت تفرقه افکنی در عراق و تحریف افکار عمومی، به دنبال نوعی انتقام جویی از این کشور است.

واقعیت آن است که آمریکایی ها تاکنون به هیچیک از اهداف اخیر خود در عراق دست پیدا ننموده اند. آنها از یک سوی پیروز به اعمال محدودیت در فعالیت های حشد شعبی به عنوان بازوی مقاومت در عراق نشدند و نتوانستند دولت این کشور را مجاب به محدودسازی این گروه نمایند. در همین حال، ایالات متحده آمریکا همچنین علیرغم کوشش های گسترده نتوانست دولت بغداد را از تقویت روابط آن با تهران بازدارد. برهمین اساس، آمریکایی ها با ابزارهای مختلف اکنون به دنبال ایجاد آشوب در عراق به وسیله رسانه های تحت حمایت خود هستند.

به عبارت دیگر، گزارش اهانت آمیز منتشر شده از سوی شبکه الحره انعکاس دهنده رویکرد سفارت آمریکا در بغداد است، چرا که پس از شکست استراتژی های واشنگتن در عراق، این سفارتخانه به ابزار رسانه ها برای پیشبرد سیاست هایش روی آورده است. این مسأله زمانی بیشتر آشکار می گردد که می بینیم سفارت آمریکا در بغداد همیشه در صفحات متعلق به خود در فضای مجازی اقدام به انتشار مطالبی برخلاف امنیت ملی عراق می نماید.

از جمله آخرین نمونه کارشکنی های سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق می توان به مطالب منتشر شده توسط آن علیه ارتش این کشور اشاره نمود که در صفحات متعلق به این سفارتخانه در فضای مجازی انتشار یافت. براساس آنچه که گفته شد، گزارش موهن منتشر شده از سوی شبکه آمریکایی الحره نمی تواند بی ارتباط با سلسله سیاست های تخریبی سفارت واشنگتن در بغداد باشد.

در همین ارتباط، واکنش سفارت ایالات متحده آمریکا به گزارش موهن الحره نیز تأمل برانگیز به نظر می رسد. این سفارتخانه که سابقه به راه انداختن های موج های رسانه ای و تخریبی علیه عراق را در کارنامه دارد، تنها یک روز پس از انتشار گزارش الحره، در بیانیه ای، هرگونه ارتباط با محتوای این گزارش را رد کرد اما در عین حال از برنامه های الحره حمایت نموده و گزارش های این رسانه را شفاف و بی طرف خواند! بیانیه صادره از سوی سفارت آمریکا در بغداد خود به تنهایی گواه بر حمایت آن از شبکه الحره است.

اما اقدامات مذبوحانه شبکه الحره تنها به عراق ختم نمی گردد و در دیگر نقاط منطقه نیز وجود دارد. در واقع، سلسله گزارش هایی که این شبکه پخش می نماید، جملگی در راستا حمایت از سیاست های ایالات متحده آمریکا در منطقه و دنیا است. مشروعیت بخشی به سیاست اشغالگری ایالات متحده آمریکا، بهبود چهره واشنگتن، حمایت از جنایت های جنگی ایالات متحده در اقصی نقاط دنیا تنها گوشه ای از خط مشی شبکه الحره محسوب می گردد. بنابراین، پر واضح است که این شبکه امروز فعال تر از گذشته به عنوان بازوی رسانه ای واشنگتن فعالیت می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 308

به "رمزگشایی ازفرافکنی های شبکه آمریکایی؛الحره بازوی رسانه ای سیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی ازفرافکنی های شبکه آمریکایی؛الحره بازوی رسانه ای سیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید