شناخت مراحل مختلف فراوری زغال لیمو و روش های فراوری زغال لیمو

به گزارش مجله افتخار، شناخت مراحل مختلف فراوری زغال لیمو

برای فراوری زغال لیمو معمولا از چوب درختانی که ترک نداشته باشند استفاده می نمایند .چوب مرکباتی چون پرتغال، نارنج، چوب سفت درختان جنگل که شامل بلوط ،انار، شمشاد می گردد و هر نوع چوب درختی که ترک نداشته باشد می توان استفاده کرد.

شناخت مراحل مختلف فراوری زغال لیمو و روش های فراوری زغال لیمو

در این میان تنها باید به نحوه پخت آنها توجه کنیم که تمام مراحل به درستی رعایت شده باشند. مراحل پخت و فراوری زغال لیمو شامل پنج مرحله می گردد که مدت زمان 30 الی 40 ساعت را به خود اختصاص می دهد.

چنان چه قطر چوب زیاد باشد امکان افزایش زمان پخت و فراوری زغال افزایش پیدا می نماید و به 50 ساعت نیز خواهد رسید. در مرحله اول از پخت زغال لیمو، مرحله سفت شدن چوب در کوره صنعتی حرارت دیده در محیط خلاء کوره می باشد.

در مرحله دوم از فراوری زغال لیمو اسیدزدایی از چوب که همان سرکه گیری اولیه است انجام می گردد. از سرکه چوب در بخش های مختلف صنعت کشاورزی از جمله از بین بردن آفات و گیاهان و علف های هرز و بی فایده استفاده می گردد.

مرحله سوم از فراوری زغال اسیدزدایی تا اندازه خلوص 60 درصد همراه با کربونیزاسیون اولیه تا دمای 200 درجه می باشد. از علامت های زمانی این مرحله می توان به رنگ سرکه قهوه ای چوب و همچنین رنگ قهوه ای چوب در قسمت خارجی آن اشاره نمود.

در مرحله چهارم از فراوری و ساخت زغال لیمو گازها وارد فیلتر می شوند و عملیات کندانسیون یعنی تبدیل گاز به مایع انجام می گردد. این مرحله از فراوری زغال تخریب و مسائل محیط زیستی ندارد و یکی از مهم ترین مراحل در فرآیند فراوری زغال چوب و کربونیزاسیون می باشد.

زمانی که قصد راه اندازی کارگاه فراوری زغال چوب هستید و احتیاج به تهیه کوره صنعتی زغال دارید بهتر است قبل از خرید به صورت تخصصی اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه فراوری زغال می توانید با کارشناسان و مشاورین کوره سازان در ارتباط باشید.

در مرحله پنجم از ساخت و فراوری زغال عبور از مرحله گاززدایی و ورود به مرحله انتهایی کربونیزاسیون است. در این مرحله به دامنه دمایی زغال سفید وارد می گردد که علائم مشخصی از دریچه دستگاه کوره زغال خارج می گردد که با چشم غیرمسلح در طول روز قابل تشخیص نمی باشد.

روش های فراوری زغال لیمو

همان طور که می دانید فراوری زغال به دو روش سنتی و صنعتی انجام می گردد. امروزه به دلیل افزایش آلودگی هوا و جلوگیری از ایجاد آلودگی در محیط زیست از روش صنعتی بیشتر استفاده می گردد. در ادامه قصد داریم شرح مختصری از دو روش فراوری زغال برای شما داشته باشیم.

بیشتر بخوانید

سود فراوری زغال چه قدر است؟

در روش سنتی ابتدا چوب ها را داخل کوره یا محفظه ای دربسته قرار می دهند و با آتش زدن آنها و تبدیل چوب به زغال در خاتمه زغال های فراوری شده را جمع آوری نموده و برای مصارف خانگی، آشپزی و .. استفاده می کردند.

این روش یکی از متداول ترین روش های فراوری زغال محسوب می گردد اما به دلیل فراوری دود، بو برای محیط زیست مضر می باشد. چنان چه از چوب درخت مرکبات استفاده گردد زغال لیمو با کیفیتی را فراوری خواهد نمود.

در کوره های صنعتی زغال روش فراوری کمی تفاوت دارد. در کوره صنعتی زغال اتلاف انرژی حرارتی نداریم و تمام حرارت و گرما در کوره صنعتی زغال به یک اندازه پخش خواهد شد. در روش صنعتی فراوری زغال لیمو در کوره فراوری زغال لیمو روش سرکه گیری از چوب به صورت قطران گیری انجام می گردد. از سرکه چوب در صنعت کشاورزی برای دفع آفات و سموم مختلف و از بین بردن علف های هرز استفاده می گردد.

امروزه از روش های صنعتی برای فراوری زغال چوب استفاده می نمایند. رایج ترین نوع زغال چوب، زغال های فشرده یا قالبی می باشند که با استفاده از ضایعات چوبی و افزودن مواد طبیعی تهیه می شوند. مرغوب ترین نوع زغال در حال حاضر زغال لیمو می باشد که در ادامه قصد داریم در خصوص کوره فراوری زغال لیمو بیشتر شرح دهیم با کوره سازان همراه باشید.

شناخت کوره فراوری زغال لیمو

شناخت و آگاهی از فرایند فراوری زغال چوب و مشاوره با کارشناسان باتجربه در این زمینه در افزایش سود فراوری زغال موثر می باشد. حال این سوال مطرح می گردد که بهترین چوب برای فراوری زغال کدام است؟

برای پاسخ به این سوال می توان با کمی تحقیق و آنالیز به این نتیجه رسید که چوب درختان بلوط، مرکباتی چون پرتغال، لیمو ترش، لیمو برای فراوری زغال مرغوب و با کیفیت استفاده می شوند. به طور کلی کیفیت زغال های فراوری شده با توجه به نوع چوب درختان متفاوت می باشد.

در این میان زغال چوب انجیر بسیار با کیفیت تر از زغال چوب درخت لیمو می باشد اما به میزان کمتر فراوری می گردد. برای فراوری زغال لیمو ابتدا چوب درخت لیمو را به کوره فراوری زغال لیمو راهنمایی نموده و با گذشت زمان به مرور به زغال لیمو تبدیل می گردد.

کوره فراوری زغال لیمو

از ویژگی های مهم زغال لیمو می توان به مواردی چون دوام و حرارت بالا، عدم جرقه در زمان سوختن، فراوری خاکستر بسیار کم، مدت ماندگاری بالا و سریع روشن آن اشاره نمود. برای مصارف خانگی و قلیان بهترین نوع زغال محسوب می گردد.

در کشورهای خاورمیانه که مصرف قلیان به مراتب بیشتر از سایر کشورهای اروپایی و آسیایی است صادرات زغال لیمو بسیار بالاست و سود زیادی را به همراه دارد.

زمانی که در کوره فراوری زغال لیمو، چوب برای فراوری زغال آماده می گردد، در مراحل ابتدایی محصولی به نام سرکه چوب به دست می آید که در صنایع کشاورزی بسیار استفاده می گردد. از سرکه چوب به دست آمده زغال چوب در صنایع مختلف از جمله کشاورزی بشتر استفاده می گردد.

در کشاورزی برای از بین بردن آفات و گیاهان هرز و بی فایده و همچنین کود برای گیاهان استفاده می گردد. اگر سرکه چوب قبل از دمای 200 درجه باشد خاصیت اسیدی پیدا می نماید و جهت از بین بردن علف هرز و آفات استفاده می گردد اما در مقابل چنان چه قطران گیری بعد از دمای 200 درجه باشد دیگر خاصیت اسیدی نداشته به عنوان کود مناسب برای گیاهان استفاده می گردد.

در کوره های صنعتی زغال چوب کف را با ورق های ضخیم استیل می پوشانند و با افزایش دما و حرارت دچار اکسید شدن و سوختگی نمی شوند و برای ساخت کوره صنعتی از پروفیل های صنعتی که مقاومت بالایی در برابر انبساط و انقباض دما دارند، استفاده می شوند.

از مزیت های کوره های صنعتی فراوری زغال و دستگاه زغال می توان به کارایی آسان آن اشاره نمود. نصب و راه اندازی راحت و ساختار مقاوم و محکم کوره فراوری زغال و سود و بهره وری بالای آن از ویژگی های منحصر به فرد و مهم کوره های صنعتی زغال می باشد. مقرون به صرفه بودن از دیگر ویژگی های مهم کوره های صنعتی می باشد.

فراوری زغال لیمو چند روز زمان می برد؟

فراوری زغال لیمو در کوره های سنتی چیزی حدود 18 الی 25 روز زمان می برد اما در کوره های صنعتی زمان فراوری زغال در کوره فراوری زغال لیمو حداکثر سه روز زمان می برد. زغال چینی لیمو نوعی بریکت یا زغال فشرده می باشد که به صورت صنعتی در کوره زغال فراوری می شوند و به دلیل قیمت مناسب و فراوانی آن در شهرهای عظیم بسیار خرید و فروش می شوند.

سود فراوری زغال چه قدر است؟

در کشور به دلیل فراوانی مواد اولیه جهت فراوری زغال فشرده، سرمایه گذاری و راه اندازی خط فراوری زغال کار دشواری نخواهد بود و اغلب با کمبود مواد اولیه روبرو نیستند و همچنین به دلیل آن که در فراوری زغال فشرده از مواد بازیافتی استفاده می گردد.

هزینه گمرک برای صادرات زغال به این محصول به فراورینماینده های زغال تعلق نمی گیرد و به همین دلیل سود فراوری زغال بالاست. از دیگر دلایل سود فراوری زغال می توان به نزدیکی کشور ایران با کشورهای عربی خاورمیانه که مصرف نماینده بسیار زغال هستند در نظر گرفت، ایران می تواند از این فرصت استفاده کند و صادرات زغال فشرده در خاورمیانه به مقدار فراوان داشته باشد.

منبع : www.koorehsazanpasargad.com کوره سازان پاسارگاد

فراوری محتوا توسط تیم فراوری محتوا و دیجیتال مارکتینگ ابزار مارکتینگ www.abzarmarketing.com و طراحی سایت توسط آماردوب. www.amardweb.com با مدیریت اردلان داودی www.ardalandavoodi.ir

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1289

به "شناخت مراحل مختلف فراوری زغال لیمو و روش های فراوری زغال لیمو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناخت مراحل مختلف فراوری زغال لیمو و روش های فراوری زغال لیمو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید