ضرورت تحول استراتژی بنگاه ها و توجه به مدل های برگزیده جهانی

به گزارش مجله افتخار، تازه ترین نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران به صورت ویدئوکنفرانس برگزار و در این نشست، شرایط بازار پول و سرمایه در شرایط اقتصادی گرفتار در کرونا، و شرایط بازار سرمایه و بورس در شرایط واگذاری های دولت، آثار و تبعات اقتصادی آن بررسی شد.

ضرورت تحول استراتژی بنگاه ها و توجه به مدل های برگزیده جهانی

یکی از چالش های اصلی برای فعالان مالی که در این نشست هم به آن اشاره شد، بحث نکول تعهدات چک هاست که به دلیل صدور دستورالعمل جهت عدم سوء اثر عدم ایفای تعهدات با انبوهی از عدم ایفای تعهدات در پرداخت چک های مدت دار با بازار بود که عملاً امروز مسائل فراوانی را به وجود آورده است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، در بررسی آمار چک های برگشتی نیز در بهمن ماه 1398 طبق اعلام بانک مرکزی حدود 719 هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر 116 هزار میلیارد ریال در کل کشور برگشت داده شد که نسبت به ماه قبل ازنظر تعداد و مبلغ به ترتیب 3.6 درصد و 4.1 درصد افزایش داشته است. این ارقام در اسفندماه 1398 بالغ بر یک میلیون و 36 هزار فقره چک به ارزشی حدود 176 هـزار میلیارد ریال چک برگشتی بوده است که نسبت به ماه قبل ازنظر تعداد و مبلـغ به ترتیب 44.2 درصد و 51.9 درصد افزایش نشان می دهد؛ یعنی در بهمن و اسفند 98 نزدیک به یک میلیون و هشت صد هزار چک با 29 هزار میلیارد تومان برگشت چک وجود داشته است. خسران اصلی این معضل درنهایت متوجه تولیدکننده می شود که با عدم ایفای تعهدات در چک های برگشتی روبرو خواهد شد.

کاهش نرخ بهره بانکی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به آن اشاره شد و اعضا پیشنهاد دادند تا با ایجاد یک صندوق بین سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون با موضوع یک یا دو بانک و با نرخ مناسب تسهیلات دهی بانک ها، به حفظ جریان نقدینگی بنگاه های تولیدی کمک کرد.

اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه خاطرنشان کردند: موضوع نگران کننده بعدی چالش بنگاه های مختلف در ساختار تأمین و توزیع در ماه های آینده است؛ یعنی در جریان عرضه و تولید در ماه های آینده دچار مشکل خواهیم شد. شرایط بحرانی فعلی، عقلانیت و هوشکمک بموقعی را می طلبد که بتواند به موقع و مؤثر نسبت به محرک های فعلی، پاسخ ها و عکس العمل های صحیح و کارآمدی دهد. در وقوع کرونا، بنگاه های مالی با این واقعیت روبرو هستند که پس از کرونا نیز عمدتاً در فضای مجازی باید فعالیت و برنامه ریزی های خود را از شکل سنتی خارج کنند بخش خصوصی باید دارای اتاق فکر باشد و پیشنهادات کارشناسی شده و به موقعی را در شرایط موجود ارائه دهد.

اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه تأکید کردند در صورت سیاست گذاری صحیح دولت، با فعال نمودن زنجیره تأمین در این حوزه می توان این بحران را به خاتمه مقصود رساند.

اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه همچنین پیشنهاد دادند، در سطح بنگاه ها، مؤسساتی نظیر مکنزی و هاروارد می توانند به عنوان مدل برگزیده شده و مدل ها در حوزه زنجیره تأمین، منابع مالی، بازاریابی فروش و منابع انسانی بومی سازی و ستادهای بحران تشکیل شده و برنامه ریزی های لازم انجام شوند. ضمن اینکه استراتژی ها در سطح بنگاه ها باید متحول شوند و اتاق ها باید در این حوزه ورود و نسبت به توانمندسازی اعضای خود اقدام کنند.

ضرورت حضور اتاق ایران در مجمع شورای عالی بورس

بررسی شرایط بازار سرمایه و بورس، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست به آن پرداخته شد. بر این اساس، اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه پیشنهاد دادند تا شرایط نرخ سهام در بازار بورس از آذرماه سال گذشته تا به امروز که دارای افزایش است و باید بررسی شود که چه میزان از آن حباب است.

در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران درباره حباب این روزهای بورس هشدار داده و تأکید شد، در عرضه سهام توسط دولت باید دو موضوع را بررسی کرد : 1- دولت همان طور که شرکت های خود را در بازار سرمایه به آسانی و سهل پذیرش می کند، باید بخش خصوصی را هم بپذیرد . 2- باید تذکر داده شود که دراین بین نه بازار سرمایه بلکه عده ای قطعاً کلاه برداری خواهند کرد و عده ای مال باخته خواهند شد. اتفاقی که در دهه 70 و 80 در آمریکا افتاد ممکن است در ایران هم بیفتد.

به گفته اعضای حاضر در این نشست، در حال حاضر 12 میلیون کد بورس در بازار سرمایه موجود هست که با ورود سهام عدالت به 60 میلیون خواهد رسید. عدم مدیریت صحیح ضربه سنگینی به بازار سرمایه و در نتیجه ناامنی ها خواهد زد. بر همین اساس ضرورت دارد که اتاق در مجمع شورای عالی بورس حضور دائم داشته باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 973

به "ضرورت تحول استراتژی بنگاه ها و توجه به مدل های برگزیده جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تحول استراتژی بنگاه ها و توجه به مدل های برگزیده جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید