فعالیت بیش از 4 هزار شرکت دانش بنیان، توجه به حوزه فنی

به گزارش مجله افتخار، به گزارش خبرنگاران، سورنا ستاری امروز در حاشیه افتتاح فاز اول مرکز نوآوری دانشکده فنی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران گفت: دانشگاه تهران در حوزه فناوری جز دانشگاه های پیشتاز است اما این مرکز نگاه جدیدی به بحث فناوری و توسعه تکنولوژی دارد.

فعالیت بیش از 4 هزار شرکت دانش بنیان، توجه به حوزه فنی

وی اضافه کرد: برای اینکه محصولات حاصل از تلاش محققان تولید شود باید مدیریت دانشگاه با این موضوع و توانمندی های دانشجویان هماهنگ باشد تا دانشگاه بتواند به سمت دانشگاه های نسل سه و چهار حرکت کند.

ستاری گفت: در حال حاضر 4350 شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند و اولویت ویژه ما بعد از بحث ICT و بیوتکنولوژی، حوزه های فنی است.

وی با بیان اینکه موضوع کارآفرینی موجب تزریق امید در جامعه می شود، گفت: دانشگاه هایی که حاضرند در این حوزه سرمایه گذاری کنند کم کم به این نتیجه رسیدند که علاوه بر بودجه هایی که از دولت دریافت می کنند باید بخشی از بودجه خود را از محل فروش تکنولوژی و قراردادهای ارتباط با صنعت استارت آپ ها تأمین کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه طی 5 سال که در معاونت علمی بودم دو نکته را به خوبی درک کرده ام، اضافه کرد: یکی اینکه پژوهش نمی تواند به دست بخش دولتی به محصول تبدیل شود؛ تا بخش خصوصی سرمایه گذاری نکند پژوهشی به محصول تبدیل نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه پول دولت برای تحقیقاتی همچون مرز دانش مناسب است، شرح داد: ما باید ساختارهای درستی داشته باشیم تا بخش خصوصی بتواند در این زمینه هزینه کند، پول صرف کند و نسبت هزینه بخش دولتی به خصوصی یک به 10 باشد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: حذف بخش خصوصی در بحث پژوهش منجر به این می شود که محصولی حاصل از پژوهش را نبینیم.

ستاری با اشاره به میزان اختصاص بودجه دولت ها به پژوهش از جی دی پی اظها رداشت: هیچ کشوری بیش از 1.2 از جی دی پی به بخش پژوهش اختصاص نمی دهد و بهتر از بخش خصوصی مایه می گذارد.

وی با اشاره به دومین نکته، تأکید کرد: پول دولت منجر به رشد اقتصادی نمی شود که این موضوع نیاز به ایجاد محیط کسب و کار درست دارد؛ پشت اقتصادی از سرمایه گذاری دولتی شکل نمی گیرد بلکه از کارآفرینانی شکل می گیرد که پول از جیب خود صرف کنند.

در ادامه مجید نیلی رئیس دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر دانشگاه تهران و دبیر ستاد علوم شناختی گفت: ایجاد مرکز نوآوری از دو سال پیش شروع شده و فلسفه وجود آن این است که در کنار یک مجموعه آموزشی و پژوهشی یک مرکز نوآوری به وجود بیاید؛ این موضوع نه مد است نه کار اقتصادی بلکه یک تحول لازم در دانشگاه ها است.

وی با بیان اینکه تمرکز دانشگاه، صنعت نیست، یادآور شد: آموزش های تخصصی و ایجاد مهارت های کار می تواند فرهنگ نوآوری را در دانشگاه ها ترویج دهد. کار ما در دانشگاه تهران ایجاد یک پیوستار پژوهش و نوآوری است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 188

به "فعالیت بیش از 4 هزار شرکت دانش بنیان، توجه به حوزه فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت بیش از 4 هزار شرکت دانش بنیان، توجه به حوزه فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید