موسیقی دان ها بقال نیستند!

به گزارش مجله افتخار، فعالان موسیقی نباید به دنبال ذائقه و سلیقه مردم برای فعالیت خود باشند. ما بقال نیستیم که هر چه مردم می خواهند برایشان فراهم کنیم.

موسیقی دان ها بقال نیستند!

در پی یکی از گزارش های خبرنگاران از وضعیت و مسائل دانشجویان هنر که با خود آنها به گفت وگو پرداختیم، اکثر آنها از شرایط تحصیلی، امکانات دانشکده، سطح سواد استادان و آینده شغلی شان گله مند بودند.

دانشجویان رشته موسیقی اینگونه عنوان می کردند که برای درس خواندن در رشته های مختلف موسیقی و آموزش سازها دچار محدودیت بالایی هستند و تنها باید تحصیل و آموزش دیدن با سازهایی را انتخاب نمایند که حوزه محدود دانشکده های موسیقی به آنها اجازه می دهد. همچنین بسیاری از آنها از آینده شغلی خود در رشته های موسیقی ناامید بودند و برخی از آنها نیز اظهار کردند که قصد ایران ماندن ندارند و می خواهند به خارج از کشور مهاجرت نمایند.

در راستای این اظهارات به گفت وگو با برخی از هنرمندان که تعدادی از آنها سابقه تدریس در دانشگاه را هم داشته اند، درباره راه چاره پیشنهادی شان برای حل مسائل دانشجویان رشته های هنر پرداختیم.

دانشجویان حق دارند که از وضعیت دانشگاه ها و تدریس شکایت داشته باشند؛ چراکه سیستم آموزشی در ایران بسیار پیش پا افتاده و قدیمی است و اصلا به روز نیست.

اینها بخشی از سخنان اولیه نادر مشایخی ـ آهنگساز و رهبر ارکستر ـ درباره موضوع مسائل دانشجویان رشته های هنر و راه چاره او برای حل مسائل این دانشجویان به خصوص در حوزه موسیقی است.

او ادامه داد: قریب به 50 یا 60 سال است که اتفاق خاصی در نحوه و روش های آموزشی ما نیفتاده و همچنان بر سر تغییرات روش های آموزشی در رشته های هنری بحث داریم. آموزش در ایران آنقدر بد است که دانشجویان نمی دانند باید چه چیزی یاد بگیرند و اصلا چگونه یاد بگیرند. به همین دلیل در درجه اول باید یاد دهیم که یادگیری چیست و چگونه است.

مشایخی بیان نمود که در رشته موسیقی نمی توان به هنرجو یک نُت را داد و به او گفت که آن را حفظ کند. اصلا چگونه باید این کار را کرد؟ آیا خود استادی که این حرف را به دانشجو می زند، می داند چگونه باید این کار را کرد؟

این موسیقیدان تأکید کرد که در درجه اول باید آموزش دادن را به خود اساتید یاد داد و سپس باید به دانشجو متد و روش یادگیری را آموزش داد.

او با بیان اینکه برخی افراد به عمد اجازه ندادند تا دست در موسیقی زیاد گردد و فعالیت در همه حوزه های آن آزاد گردد، ادامه داد: خیلی ها که در عرصه موسیقی صاحب قدرت هستند قصد دارند موسیقی را در دست خود نگه دارند و اجازه پیشرفت به آن ندهند. ممنوعیت در موسیقی معنایی ندارد. کلمه هنر هیچ ربطی به ممنوعیت ندارد.

مشایخی درباره راه چاره پیشنهادی خود برای ایجاد بازار کار برای موسیقی دان ها و یا دانش آموختگان موسیقی گفت: در ایران سیستم مدیریتی ضعیف است و باید این مشکل را حل کرد. در واقع مدیران برگزارنماینده کنسرت و یا اسپانسرهای موسیقی نباید تنها به دنبال سلیقه مردم بروند. ما که بقال نیستیم که ببینیم مردم چه می خواهند و آن را برایشان فراهم کنیم. مدیر درست و حسابی کسی است که استعداد هنرمند را کشف و آن استعداد و هنر او را تبدیل به احتیاج کند.

او ادامه داد: کار ما این است که هنر و استعداد خود را تبدیل به احتیاج کنیم و اگر این کار را به درستی انجام دهیم می توانیم پیروز شویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 132

به "موسیقی دان ها بقال نیستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسیقی دان ها بقال نیستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید