هیچ روستایی بی برق نخواهد ماند

به گزارش مجله افتخار، تهران (پانا) - شرکت توانیر اعلام نموده است هر روز چند روستا به شبکه برق وصل می شوند و تاکید نمود وزارت نیرو میخواهد تا انتها این دولت همه روستاها را برق دار کند.

هیچ روستایی بی برق نخواهد ماند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، آرش کردی در آئین بهره برداری از طرح های وزارت نیرو با حضور رییس جمهوری در حوزه ستادی این وزارتخانه افزود: به طور میانگین جمیع شاخص های صنعت برق در 40 سال اخیر رشدی بین 10 تا 15 برابر داشته که در نوع خود رقم بی نظیر و قابل تحسینی است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی چهار هزار و 300 روستا به شبکه سراسری برق دسترسی داشتند، اما به برکت انقلاب، با احتساب 211 روستایی که امروز به شبکه برق متصل شدند، این رقم به 57 هزار و 966 روستا خواهد رسید و همیشه طی ادوار مختلف پس از انقلاب این رقم صعودی بوده است و در حال حاضر همه روستاهای بالای 10 خانوار به شبکه برق دسترسی دارند.

کردی گفت: به طور میانگین هر روز چهار روستا به شبکه برق متصل شده و افزایش تعداد روستاهای برق دار بیش از 13 برابر بوده و اندازه دسترسی به شبکه برق در منطقه ها روستایی و شهری به ترتیب 99.9 و 100 درصد رسیده است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه صنعت برق ایران در بحث خدمات رسانی در دنیا پیشرو بوده است، ادامه داد: میانه نرخ نبود دسترسی به شبکه برق در دنیا حدود 15 درصد است درحالی که این رقم در کشور 0.3 درصد است که آن هم مربوط به بخش عشایر کوچنده و فصلی است.

کردی ادامه داد: برنامه هایی برای این بخش در نظر گرفته شده است که می توان به توزیع 10 هزار سیستم قابل حمل خورشیدی اشاره نمود.

وی افزود: برای تحقق برنامه مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ به روستا و شهرهای کوچک بیش از 150 هزار انشعاب برق در روستاها توزیع شده و لازمه توسعه شبکه روستایی بهسازی شبکه برق روستایی است.

کردی با بیان اینکه اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد و 550 میلیارد تومان در بخش روستایی به صورت اختصاصی هزینه خواهد شد، بیان نمود: سال جاری برق رسانی به 250 روستا در دستور کار نهاده شد که برق رسانی 211 روستا با اعتبار 200 میلیارد تومان امروز انجام خواهد شد.

به گفته وی، برای 216 روستای سخت گذر که به علت نبود توجیه مالی و یا نبود امکان اتصال به شبکه، با نبود برق روبرو بودند به وسیله توزیع سلول های خورشیدی برق رسانی اجرا شده است.

مدیرعامل توانیر گفت: در زلزله اندیکا 300 سیستم خورشیدی فراوری برق تحویل داده شد، این دستگاه یک باطری لیتیومی با ظرفیت 570 ولت آمپر با داشتن 4 خروجی روشنایی و دو پورت یو اس بی می تواند برق عشایر را تا دو روز تأمین کند.

وی افزود: عمداً احتیاج بخش روستایی مربوط به روشنایی است و با یک بار شارژ شدن برای دو روز برق را تأمین خواهد نمود و همه تجهیزات این امر در داخل تأمین می گردد.

کردی با بیان اینکه یکی از اقدام های مهمی که بنا به سیاست های ابلاغی رهبری اجرا شده این بود که زیرساخت در روستا را به گونه ای داشته باشد که قابلیت مهاجرت معکوس را داشته باشد، افزود: تعداد زیادی از روستاها از ابتدای انقلاب برق رسانی شده است که این تعداد روستا احتیاج به بهسازی و توجه به شبکه برای کاهش تلفات برق دارد، سال جاری نیز در همین خصوص نزدیک به 1 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای این بخش در نظر گرفته شد که نشان از اهمیت این بخش برای وزارت نیرو دارد.

مدیرعامل توانیر گفت: طبق برنامه های وزارت نیرو در خاتمه دولت سیزدهم هیچ روستا و یا سکونتگاهی بدون برق نخواهد بود و افتخار این پوشش 100 درصدی برای دولت سیزدهم خواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1946

به "هیچ روستایی بی برق نخواهد ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ روستایی بی برق نخواهد ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید