شروع تحرک در بازار مسکن

به گزارش مجله افتخار، یک کارشناس اقتصاد مسکن می گوید: در برخی نقاط کلانشهرها، مسکن 80 درصد هزینه خانوار را از آن خود نموده است.

شروع تحرک در بازار مسکن

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش مجله ی دلتا به نقل از ایسنا بیت الله ستاریان معتقد است: با توجه به نقدینگی دولت که پس از برجام به دست آمد، تصور می شد سال 95 مسکن رونق بگیرد؛ اما برجام به کندی پیش رفت؛ بنابراین کارشناسان احتمال دادند نیمه دوم سال 96 حرکت هایی در بخش مسکن شروع گردد که تقریبا چنین شد.

وی در این باره اضافه می نماید: وقتی بخش مسکن به سرانجام رکود نزدیک می گردد، چهار شاخص را نشان می دهد؛ افزایش قیمت، کثرت معاملات، سرمایه گذاری و افزایش فراوری.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این که هم اکنون تحرک نسبی در هر چهار عامل یاد شده دیده می گردد، تصریح می نماید: شرایط کنونی نشان می دهد احتمالا تا انتهای سال جاری تحرک های بازار مسکن بیشتر شده و اوایل سال آینده به اوج خود می رسد و پیش بینی می گردد که تورم بخش مسکن بیش از 20 درصد گردد.

ستاریان درباره رشد اجاره بها در تابستان سال جاری که در بعضی نقاط تا 30 درصد افزایش داشت، اظهار می دارد: همواره پیش از التهاب در بخش مسکن، بخش اجاره ملتهب می گردد که بستری برای التهاب مسکن است. بر همین اساس، قیمت مسکن در سال آینده افزایش خواهد داشت و کسانی که می خواهند وارد بازار مسکن شوند چون نقدینگی کافی ندارند، ابتدا به بازار اجاره می فرایند و سپس وارد خرید و فروش می شوند.

این کارشناس اقتصاد مسکن آمار ارایه شده از مازاد واحدهای مسکونی را غیر واقعی می داند و تاکید می نماید: آمارهای ارایه شده از تعداد مسکن خالی در کشور دقیق نیست؛ زیرا در این زمینه بیش از یک میلیون کسری وجود دارد.

ستاریان تصریح می نماید: هم اکنون طبق آمار، سهم مسکن در سبد خانوار 37 درصد است، در حالی که در شهرها این عدد به 70 تا 80 درصد هم رسیده است؛ بنابراین چطور ممکن است بگوییم تعداد واحدهای مسکونی یک میلیون بیش از تعداد خانوار است؟ اگر 25 میلیون مسکن در برابر 24 میلیون خانوار داشته باشیم یعنی با کشورهای توسعه یافته آلمان و فرانسه برابری می کنیم؛ حال آن که در آن کشورها مسکن 7 تا 15 درصد از سبد هزینه خانوار را تشکیل می دهد و هیچ مسئله ای در خصوص حاشیه نشینی ندارند؛ اما در ایران 11 میلیون حاشیه نشین داریم و حتی دهک های میانی با مشکل مسکن روبه رو هستند.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 681

به "شروع تحرک در بازار مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع تحرک در بازار مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید