آنالیز واردات ماشین آلات معدنی در کنار استفاده از توان داخل، در ستاد تسهیل

به گزارش مجله افتخار، در تازه ترین نشست کمیسیون معدن اتاق ایران درباره چگونگی ورود ماشین آلات معدنی، حمایت از ساخت داخل و راه های مشارکت در آن، بحث و مقرر شد سازوکار واردات ماشین آلات نو و مستعمل معدنی در کنار تامین بخشی از احتیاج موجود به وسیله تولیدات داخلی مشروط بر رعایت استانداردها و کیفیت لازم در نشست ستاد تسهیل مطرح و تعیین گردد.

آنالیز واردات ماشین آلات معدنی در کنار استفاده از توان داخل، در ستاد تسهیل

مطالبه معدن کاران درباره تعریف سازوکاری دقیق برای واردات ماشین آلات نو و مستعمل معدنی در کنار استفاده از فراوریات داخلی و حمایت لازم از آنها حدود دو سال است که در دستورکار تشکل های این حوزه نهاده شده است.

در این رابطه وقفه چندساله برای تامین ماشین آلات و دستگاه های معدنی موجب شده معادن متعددی دچار معضل جدی شوند، چراکه سازوکار مشخصی برای این بخش تعریف نشده است. در این بین معدن کاران معتقدند باید معادن بزرگ و کوچک را از هم جدا ببینیم و واردات را برای معادن بزرگ، آزاد و درباره معادن کوچک و میانه آن را به صورت هوشمند مدیریت کنیم.

از طرفی بحث قیمت و کیفیت فراوریات داخلی باید مورد توجه باشد و زمینه رقابت سالم را در این بخش مهیا کنیم.

در هر صورت امروز به علت طولانی شدن فرایند تصمیم گیری، معادن، آسیب های جدی را متحمل شده اند.

در حالی که معدن کاران خواهان برداشته شدن انحصارها هستند و بر لزوم آزادسازی واردات با توجه به نوع معدن، تاکید دارند، سازندگان ماشین آلات معدنی، بی توجهی به ظرفیت های داخلی برای فراوری را مورد انتقاد قرار داده و خواهان طراحی سازوکاری برای حمایت از واحدهای فراورینماینده که توان و دانش فنی لازم را دارند، هستند.

با این اوصاف، کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در تازه ترین نشست خود با هدف سامان دادن به این مسئله، نشستی را برگزار کرد.

در این جلسه ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران، اتخاذ یک تصمیم درباره موضوع و ارجای آن به ستاد تسهیل و دفاع از توافق های انجام شده به وسیله اعضای کمیسیون و فعالان معدنی کشور را برای جلوگیری از ورود آسیب جدی به این بخش، ضروری خواند و توضیح داد: رسیدن به سازوکاری یکپارچه که مورد تایید همه معدن کاران و متولیان امر باشد به نفع کل بخش معدن است.

این فعال اقتصادی پیشنهاد تشکیل 5 کنسرسیوم شامل پیمان کاران بزرگ، معادن بزرگ، معادن شن و ماسه، معادن کوچک و میانه و سازندگان و فراورینمایندگان ماشین آلات معدنی را عنوان نمود و گفت: هر کدام از این 5 کنسرسیوم، شرایط خاص خود را دارند و می توان با این تقسیم بندی، همکاری خوبی بین فعالان معدنی کشور تعریف کرد. ویژگی کنسرسیوم، تبدیل تک روی ها به همکاری است که اعضای کمیسیون معادن اتاق ایران آن را قبول دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران حمایت از فراوری داخل را رسالت کمیسیون معادن اتاق ایران دانست و توضیح داد: برقراری شرایط برای واردات ماشین آلات معدنی به هیچ عنوان به معنای مقابله با فراوری داخل نیست، بلکه هدف، تامین احتیاجهای داخلی است که به وسیله فراوریات داخلی تامین نمی گردد. ایجاد رقابت سازنده در این فضا به نفع بخش معدن خواهد بود.

در ادامه اعضای کمیسیون شناسایی دقیق احتیاجهای داخلی به صورت سالانه و آنالیز توان داخلی برای تامین این احتیاجها و برقراری امکان تامین آنچه در داخل قابل پاسخگویی نیست به وسیله واردات و موضوع واردات ماشین آلات دست دوم با توجه به نبود توان اقتصادی برای خرید ماشین آلات نو به ویژه به وسیله معادن کوچک و میانه به عنوان یک راه چاره مطرح شد.

در این جلسه معدن کاران تامین احتیاج معادن به ماشین آلات، ارائه خدمات پس از فروش، سرویس و نگه داری ماشین آلات را انتظار خود از نظام فراوریی عنوان کردند و تاکید دارند اگر چنین امکانی به طور کامل فراهم نیست، نباید مانع واردات شد. در این بین عرضه ماشین آلات بر اساس قیمت رقابتی و با کیفیت قابل قبول خواسته ای بود که موردتاکید نهاده شد.

هرچند سازندگان ماشین آلات معدنی ضمن مخالفت با واردات ماشین آلات دست دوم از امکان واردات آنچه در داخل فراوری نمی گردد، سخن گفتند؛ اما از دولت خواستند تا سازوکار مشخصی را برای این مسئله تعریف نمایند تا حمایت لازم از آنها صورت گیرد.

در نهایت با توجه به گفت وگوهایی که بین دو طرف صورت گرفت، اعضا تصمیم گرفتند سازوکار امکان واردات ماشین آلات نو و مستعمل معدنی در کنار خرید فراوریات داخلی مشروط بر رعایت استانداردها و کیفیت لازم از سوی فراورینمایندگان را در جلسه ستاد تسهیل مطرح و نهایی نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 2020

به "آنالیز واردات ماشین آلات معدنی در کنار استفاده از توان داخل، در ستاد تسهیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز واردات ماشین آلات معدنی در کنار استفاده از توان داخل، در ستاد تسهیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید