عایدی جریمه رانندگی به جیب چه کسانی می رود؟

به گزارش مجله افتخار، به گزارش خبرنگاران، رئیس پلیس هدایت و رانندگی ناجا گفته حتی یک ریال از محل جریمه خودروها به افسران و درجه داران تعلق نمی گیرد. اما این عایدی 8 هزار میلیارد تومانی چه می گردد؟

عایدی جریمه رانندگی به جیب چه کسانی می رود؟

هر سال در هنگام تدوین لایحه بودجه، یکی از عایدیهای دولت از محل جریمه های رانندگی و خسارت است. یعنی مجموع جریمه خودروها در طول سال باید به حساب خزانه دولت واریز گردد و بعد از آن دولت باید درصدی از این عایدی را اما کل این عایدی را به حساب دیگر نهادها واریز کند. اما کدام نهادها؟

براساس قانون بودجه، هر سال 30 درصد عایدی دولت از محل جریمه ها به حساب شهرداری واریز می گردد. 30 درصد به حساب وزارت راه و شهرسازی می رود، 20 درصد به صندوق خسارت های بدنی بیمه مرکزی واریز می گردد و 20 درصد به جامانده هم صرف توسعه فرهنگ رانندگی می گردد.

به عبارتی 30 درصد عایدی حاصل از جریمه خودروها به حساب شهرداری واریز می گردد اما 70 درصد به جامانده در دست سازمان های دولتی است که صرف امور مختلف می نمایند.

اما به نطر می رسد که یا این عایدی به حساب این نهادها واریز نشده و یا این وزارتخانه و سازمان ها این بودجه را صرف امور دیگر می نمایند.

برای مثال بر اساس قانون بودجه، 30 درصد عایدی حاصل از جریمه های رانندگی باید به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز گردد تا صرف امور مختلف این وزارتخانه گردد. اما به نظر می رسد که یا دولت سهم وزارت راه و شهرسازی را نمی دهد و یا این سهم، خرج دیگر هزینه های این وزارتخانه می گردد.

چون آنگونه که رئیس پلیس هدایت رانندگی ناجا اعلام نموده طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی مسئول توسعه دوربین هاست. اما فقط در 7 شهر کشور دوربین ثبت تخلف وجود دارد و از بین 4500 دوربین ثبت تخلف در راه های اصلی و شهرها، 49 درصد دوربین ها معیوب است و کار نمی نماید.

تضاد قانون و عملکرد دولت در بحث جریمه ها

رئیس پلیس هدایت رانندگی ناجا گفته دوربین ها و سامانه ها باید تجهیز گردد اما این اتفاق به علت کمبود منابع رخ نداده است. حتی کمبود منابع برای توسعه دوربین های ثبت تخلف سبب شده که از سربازان استفاده گردد.

از طرف دیگر براساس قانون بودجه، باید 20 درصد عایدی دولت از محل جریمه های رانندگی، صرف توسعه فرهنگ رانندگی گردد. اما در موارد بسیاری شیوه جریمه خودروها در تضاد با این روش است.

اما نکته دیگری هم وجود دارد و آن هم افزایش سالانه عایدی دولت از محل جریمه رانندگی است. برای مثال عایدی دولت از محل جریمه رانندگی در سال 1400 نسبت به سال 99 بیش از 40 درصد رشد نموده است. یعنی از یک سو دولت 20 درصد عایدی حاصل از جریمه ها را صرف توسعه فرهنگ رانندگی و کاهش جرائم رانندگی می نماید. اما هر سال هم عایدی خود از این محل را افزایش می دهد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 1834

به "عایدی جریمه رانندگی به جیب چه کسانی می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایدی جریمه رانندگی به جیب چه کسانی می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید