دوری از انحصارطلبی و ایجاد زیست بوم نوآوری شرط ارتقای صنعت خودروسازی کشور

به گزارش مجله افتخار، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، نارضایتی های جامعه از خودروهای ساخت داخل را به دلیل انحصاری بودن این صنعت دانست و گفت: تشکیل زیست بوم نوآوری و فناوری پیرامون صنعت خودروسازی در کشور می تواند ورود شرکت های دانش بنیات به این صنعت را باز کند.

دوری از انحصارطلبی و ایجاد زیست بوم نوآوری شرط ارتقای صنعت خودروسازی کشور

به گزارش خبرنگاران، دکتر علی وحدت امروز در مراسم افتتاحیه رویداد گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های صنعت خودرو، هدف صندوق نوآوری و شکوفایی را حمایت از شرکت های دانش بنیان و صنعتی با استفاده از ابزارهای اقتصادی ذکر کرد و اضافه نمود: در تمام جهان صنعت خودرو، صنعت مهمی به شمار می رود و جزو صنایع مادر محسوب می گردد؛ چرا که حوزه های صنعتی زیادی را پوشش می دهد؛ از این رو هر جا که حوزه خودروسازی وجود دارد، معمولا یک زیست بومی از فناوری و نوآوری دور آن شکل می گیرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در داخل کشور این اتفاق آن طور که باید در صنعت خودروسازی صورت نگرفته است، ادامه داد: حوزه ای که انحصاری و رانتی گردد و در اختیار یک گروهی قرار گیرد، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و این اتفاق در صنعت خودروی کشور اتفاق افتاده و نارضایتی هایی را در پی داشته است، لذا صندوق با ظرفیت هایی که در اختیار دارد، کوشش دارد تا اتفاق مثبتی را در این حوزه رقم بزند.

وحدت تاکید نمود: نقش صنایع بزرگ این است که در اطراف خود زنجیره ای از تامین محصول ایجاد نمایند تا شرکت های دانش بنیان و فناور بتوانند دور آنها شکل بگیرند. حوزه خودرو نیز یک زنجیره تامین پیچیده دارد و این فرصت را ایجاد می نماید تا شرکت های دانش بنیان بتوانند وارد این صنعت شوند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در فراوری خودروهای جدید بیش از 50 درصد فناوری ها سهم دارند، ادامه داد: احتیاج به شرکت های دانش بنیان و حوزه نوآوری، مسیری است که صنعت خودروسازی کشور باید به آن ورود پیدا کند؛ از همین رو شرکت های خودروسازی باید به شرکت های دانش بنیان اعتماد نمایند و ارتباط موثری را با آنها برقرار نمایند تا در درازمدت بتوان اقدامات بزرگی انجام داد؛ چرا که شرکت های دانش بنیان موجود در حوزه خودرو می توانند در بخش های مختلف این صنعت ورود پیدا نمایند.

وحدت ابراز امیدواری کرد که در این گردهمایی جلسات خوبی میان شرکت های دانش بنیان و شرکت های بزرگ صنعت خودرو شکل بگیرد و تاکید نمود: در صورت انعقاد قراردادی میان شرکت های متقاضی و فناور در این گردهمایی، صندوق نوآوری در حوزه های صدور ضمانت نامه، تسهیلات نمونه سازی، لیزینگ و استصناع (سفارش) حمایت هایی را از این قراردادها عرضه خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 447

به "دوری از انحصارطلبی و ایجاد زیست بوم نوآوری شرط ارتقای صنعت خودروسازی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوری از انحصارطلبی و ایجاد زیست بوم نوآوری شرط ارتقای صنعت خودروسازی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید