مکی: عملکرد اینستکس فراتر از محموله های بهداشتی نخواهد رفت ، اراده ایران و اروپا به حفظ برجام تا اکتبر 2020

به گزارش مجله افتخار، یک کارشناس امور بین الملل گفت: احتمال نمی رود اروپایی ها با توجه به فشار های آمریکا علیه ایران بتوانند و یا بخواهند کاری فراتر از این در اینستکس انجام دهند و معاملات خود در این کانال اقتصادی با ایران را فراتر از ارسال محموله های بهداشتی ببرند.

مکی: عملکرد اینستکس فراتر از محموله های بهداشتی نخواهد رفت ، اراده ایران و اروپا به حفظ برجام تا اکتبر 2020

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

مرتضی مکی کارشناس امور بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی براینکه دومین معامله با ایران به وسیله اینستکس نیز به زودی انجام خواهد شد و اینکه این اقدام اروپا را تا چه اندازه می توان اهتمام آن ها برای به رونق افتادن کانال اقتصادی اینستکس دانست گفت: اظهارات هایکوماس در مورد دومین محموله ای که بناست درچارچوب اینستکس به ایران ارسال گردد به نظر سیگنال مثبتی است که نشان دهنده آن است که گرچه اروپایی ها توان و اراده جدی برای موضع گیری در برابر تحریم های ثانویه آمریکا را ندارند، اما اراده سیاسی آنها بر حفظ برجام است.

وی اضافه کرد: هر چند معاملات در چارچوب اینستکس بعد از گذشت یک سال و اندی که بنا بود اروپا به تعهدات خود عمل کند، انجام شد و این تاخیربسیار قابل توجه است، اما نشان می دهد اروپا با استفاده از فضای کرونایی حاکم بر دنیا به دنبال آن است که اراده خود برای حفظ برجام را به تصویر کشیده باشد، هرچند احتمال نمی رود اروپایی ها با توجه به فشار های ترامپ و پمپئو علیه ایران بتوانند و یا بخواهند کاری فراتر از این در اینستکس انجام دهند و معاملات خود در این کانال اقتصادی با ایران را فراتر از محموله های بهداشتی ببرند.

مکی اضافه کرد: با توجه به اینکه 7 ماه بیشتر به انتخابات آمریکا باقی نمانده وهمچنین حاکمیت فضای کرونایی در دنیا ، کشور ها به دنبال این هستند در این فضا وجهه بشر محبت آمیز خود را نشان داده و وانمود نمایند اراده یاری به ایران را دارند.

این کارشناس امور بین الملل در مورد احتمال پیشرفت اینستکس در سایر حوزه ها از جمله فروش نفت ایران گفت: با توجه به سقوط قیمت نفت در دنیا و کاهش شدید صادرات آن توسط ایران به دلیل اعمال تحریم ها به نظر نمی رسد حتی اگر گشایشی در صادرات نفت ایران حاصل گردد کشور قادر به درآمدزایی و جبران کسری بودجه خود ازمحل فروش نفت باشد.

وی درباره موافقت ضمنی دولت های اروپایی برای پرداخت وام از صندوق بین المللی پول به ایران نیز گفت: این اتفاق نشان دهنده آن است آمریکایی ها حتی نتوانستند متحدین استراتژیک خود در اروپا را نیز متقاعد به عدم پرداخت وام به ایران نمایند و همه این شرایط بیانگر آن است که فشار اروپا و آمریکا در راستای فشارحداکثری برایران است.

مکی با اشاره به اهتمام ایران و اروپا برای حفظ برجام تا ماه اکتبر گفت: به هر حال به نظر می رسد ایران و اروپا حداقل تا اکتبر 2020 یعنی ماهی که تحریم های تسلیحاتی ایران لغو خواهد شد سعی می نمایند برجام را حفظ نمایند.

این کارشناس امور بین الملل توضیح داد: از جمله مسائل دیگر پیش رو که تاثیرگذار بر مناسبات دنیای خواهد بود برگزاری انتخابات آمریکا در نوامبر است که می تواند در مورد چشم انداز آینده برجام تغییراتی را ایجاد کند.

مکی در انتها خاطر نشان کرد: متغیر های مختلفی در زمینه حفظ برجام و فعال شدن اینستکس وجود دارد و به همین دلیل تحولات جدی در تعاملات ایران و اروپا صورت نخواهد گرفت، ولی در عرصه اراده سیاسی به نظر می رسد ایران و اروپا سعی در حفظ برجام ولو به صورت لنگان لنگان دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: persianproud.ir شناسه مطلب: 933

به "مکی: عملکرد اینستکس فراتر از محموله های بهداشتی نخواهد رفت ، اراده ایران و اروپا به حفظ برجام تا اکتبر 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکی: عملکرد اینستکس فراتر از محموله های بهداشتی نخواهد رفت ، اراده ایران و اروپا به حفظ برجام تا اکتبر 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید